VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekologizace MHD v Ostravě může dostat ránu

Se smogem bojuje Ostrava i celý region v tomto období prakticky každý týden. Ostrava chce proto do roku 2020 vyřadit z provozu všechny naftové autobusy a nahradit je mimo jiné elektrobusy. Čistějšímu ovzduší se ale do cesty staví další překážka.

16.2.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Projekt za více než miliardu korun ale nedostal dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Přitom všechny podmínky splnil. „Chceme, aby náš vozový park byl co nejekologičtější a maximálně nízkoemisní.

Do roku 2020 jsme se proto rozhodli investovat do obměny vozidel více než miliardu korun," sdělil začátkem února předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. Plán podniku se zakládal na tom, že až 85 procent výdajů pokryjí evropské dotace IROP.

Mohlo by vás zajímat: Nové ostravské tramvaje od Stadleru budou mít štíhlejší design. Líbí se vám?

Jenže právě tyto peníze jsou teď v ohrožení. DPO záměr na obnovu vozového parku rozdělil do čtyř projektů, přičemž hned tři z nich zůstaly takzvaně pod čarou. Na ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) uvolněnou částku zatím nedosáhly, byť všechny podmínky splnily. Stejně hodnoceno totiž bylo dalších 13 projektů (včetně jednoho ostravského pro lokalitu Hranečník).

„Projekty se stejným počtem bodů jsou v takovém případě řazeny podle data a času podání žádosti o podporu," uvedla mluvčí MMR Veronika Vároši s tím, že hodnocení ve všech výzvách v IROP je pouze jednokolové, a nelze tedy projekty se stejným hodnocením postoupit do dalšího kola.

Související: Ostrava 2020: MHD bude bez dieselových autobusů

„Mrzí mě, že dotační pravidla plně nezohledňují míru znečištění regionu. Projekty v takových krajích by měly získat prémiové body. To, že druhým kritériem pro přidělení dotaci je termín podání žádosti, považuji za nešťastné pravidlo," reagoval na zamítavé stanovisko Daniel Morys.

Podle MMR ale kvalita životního prostředí byla zohledněna už v prvotním bodovém ohodnocení projektů.

„Dodatečné setřídění podle nových kritérií není možné ani transparentní," dodala Vároši.

DOTACE NENÍ KLÍČOVÁ

DPO si uvědomuje, že pravidla hry už měnit nelze. Hodlá ale s ministerstvem jednat o tom, aby v Moravskoslezském kraji, který je smogem sužován nejvíce, byly uspokojeny všechny projekty, které povedou k zásadní ekologizaci veřejné dopravy. Záměr se chce dopravce dodržet i v případě, že by na dotaci z IROP nakonec nedosáhl.

„To, že jsou naše projekty kvalitní z pohledu ekologie, dokládá i skutečnost, že jsme dostali plný počet bodů," sdělil k jejich přípravě Morys. Ačkoliv dopravní podnik upřednostnil kvalitu projektu před časem podání, nebylo mu to v tomto případě nic platné. „Možných zdrojů máme každopádně více. Realizace obměny vozového parku proto není v ohrožení," dodal Morys.

„Nemyslím si, že tato skutečnost pro některé projekty znamená konečnou. Můžeme například žádat o zvýšení alokace nebo jiný způsob zařazení," souhlasí s Morysem primátor Ostravy Tomáš Macura. „Budeme dělat vše pro to, aby to vyšlo. Celostátní vůle tyto projekty podpořit tady je, proto věřím, že cestu najdeme," doplnil primátor s tím, že o dodržení avizovaného mezníku k ekologizaci veřejné dopravy ve městě ani přes tyto komplikace nepochybuje. Alternativu nastínilo i ministerstvo

. „Úspěšné projekty, které se nevešly do alokované částky, mají možnost ucházet se o dotaci z IROP v takzvaných integrovaných výzvách vyhlašovaných v metropolitních oblastech nebo aglomeracích. Řídící orgán IROP zároveň plánuje úspěšné projekty, které se nevešly do alokace výzvy, zařadit do seznamu náhradních projektů," vysvětlila Veronika Vároši.

Projekty DPO žádající o dotaci z IROP
Projekt I. - lokalita Hranečník - 170 mil. korun - 90 bodů
Projekt III. - lokalita Poruba 170 mil. korun - 90 bodů
Projekt IV. - lokalita Jih 170 mil. korun - 90 bodů
Projekt II. - lokalita Klimkovice 168,8 mil. korun - 85 bodů

Mezi úspěšnými byly například projekty podané dopravními podniky Brna, Hradce Králové, Olomouce, Českých Budějovic či Kladna. Z našeho regionu je zde kromě jednoho projektu DPO zastoupen také projekt ČSAD Frýdek-Místek.
Ostravský dopravní podnik má v plánu například objednávku „průlomových" parciálních trolejbusů, které mohou jezdit i na baterii, či klasických elektrobusů. První dva chce nasadit už v příštím roce právě do Klimkovic, tento projekt ale zůstal bez dotace.

Čtěte také: Ostrava zažila v noci divokou policejní honičku. Za vším byly zřejmě drogy

Policie používá auta zabavená zločincům. V našem kraji jich je aktuálně 16

Přeplněné žaláře. Někde bude nutné rozšířit kapacitu

Autor: Petr Jiříček

16.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Věra Špinarová.
AKTUALIZOVÁNO
25

Věra Špinarová zemřela. Jedinečný hlas z Ostravy utichl

Třetí utkání finálové série II. hokejové ligy - skupiny Východ mezi domácím VHK Robe Vsetín (zelenožluté dresy) a HC Torax Poruba. Domácí Vsetín zvítězil 3:2 po samostatných nájezdech a zajistil si postup do kvalifikace o WSM Ligu. Utkání na zimním stadio
25

Hokejisté Poruby padli na Lapači a sezona pro ně končí

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

Vítkovice v semifinále sázejí gól za gólem

/FOTOGALERIE/ Florbalistky Vítkovic jsou dva zápasy od bran extraligového Superfinále. Úřadující mistryně v domácím prostředí na úvod semifinále play-off nezaváhaly a dvakrát jasně porazily hráčky FBC Ostrava. Sobotní měření sil skončilo výsledkem 14:6, včera pak 11:5.

Řidič nadýchal téměř čtyři promile alkoholu

Bezmála čtyři promile alkoholu nadýchal při kontrole pětačtyřicetiletý řidič vozidla značky Hyundai, kterého v těchto dnech zastavili ostravští policisté.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies