Než slunce v Českobratrské ulici v podvečerních hodinách zmizí za budovami, cítí se stavební dělníci provádějící kompletní rekonstrukci silnice jako na grilovacím roštu. „Zpevňujeme beton, což je fyzicky o něco náročnější a únava je v těchto vedrech mnohem více a rychleji znát,“ vysvětlují hoši.

Přiznávají, že při takových teplotách se mnohem častěji střídají a mívají i delší přestávky. „Děláme desetihodinové směny a na každé teď vypijeme aspoň pět dvoulitrových flašek na osobu. V podstatě to je litr vody na hodinu práce, někdy i víc,“ prozrazují.

A když mají přestávku a je vedro už neúnosné? „Prostě se jdeme opláchnout k pítku v Husově sadu. Aspoň, že to tady je,“ říkají s odkazem na doplněk nainstalovaný v parčíku před dvěma lety. Při pomyšlení na to, že taková vedra budou zřejmě až do konce týdne, jen odevzdaně mávnou rukou a vracejí se do práce. Přestávka skončila. „Jsou to fakt šalené hicy,“ říkají na rozloučenou.

Tropické teploty v Ostravě. Ilustrační foto.
OBRAZEM: Extrémní vedro v Ostravě. Rekord ale nepadl

KLIMATIZACE NEPOMŮŽE

Ne takové fyzické úsilí, ale o to horší vzduch. I tak jsou na tom v porovnání se stavaři řidiči městské hromadné dopravy. Pan Karel, jak mu budeme říkat, svou profesi vykonává už více než dvacet let. Povykládá nám, jaké to je v „třicítkách“ v trolejbusu.

„V kabinách máme malou klimatizaci. Já na tom ještě nejsem nejhůře, protože kabina je skoro uzavřená, asi nejhůře jsou na tom kolegové v autobusech, kde vzduch koluje celým vozem,“ srovnává Karel.

Přiznává, že to, jestli je venku sedmadvacet nebo dvaatřicet stupňů, za čelním sklem okamžitě pocítí a množství potu se hned zvyšuje. Z domů si proto nosí vyšší příděly čaje a vody.

„Na konečné někde míváme sifony, ale pijte pořád jen bublinky… Celkově to není nejhorší, ale ani ne nejlepší.“

A jak vnímá vidinu moderních celoklimatizovaných vozidel, které budou na ostravských silnicích v průběhu let přibývat? Podle něj se nevyplatí.

„Byl by to asi drahý špás na to, že co minutu máte zastávku, otevřete všechny dveře a máte zase stejný vzduch. Na příměstských a dálkových linkách, kde zastávky nejsou tak často, tam to určitě má smysl, ale tady asi moc ne. Hned to uteče, stejně jako v zimě teplo,“ uzavírá Karel, odhazuje nedopalek a po ani ne desetiminutové přestávce na Náměstí republiky míří vyzvednout postávající cestující. Nové kolečko na trase začíná.

Jak Dopravní podnik Ostrava bojuje s vedry?Podle mluvčí Karoliny Ryckové jsou v průběhu léta všem řidičům poskytovány ochranné nápoje, které chrání lidský organizmus před vlivy nadměrného tepla a podporují pitný režim. „Dále mají řidiči možnost nosit odlehčené, letní verze uniforem košile s krátkým rukávem a kraťasy společně s odlehčenou verzí pracovní obuvi,“ uvedla Rycková a ostatně i pan Karel s tím, že u novějších vozů jsou kabiny řidiče vybaveny klimatizací.

Požár kombajnu na poli ve Staré Bělé.
Na poli ve Staré Bělé hořel kombajn