Ostravský dopravní podnik potřebuje místo, kam důstojně umístit svoji sbírku historických vozidel, a město Ostrava musí vyřešit, co dál s továrním areálem ve Wattově ulici v Přívoze. Zatím ho pronajímá firmám, haly ale postupně chátrají.
Také výnosy z nájmu podle ostravského primátora Petra Kajnara (ČSSD) přestávají pokrývat náklady na údržbu areálu, technický stav budov bude vyžadovat další investice. Řešením by mohlo být muzeum tramvají.
„Uvažuje se o zbourání hal. Někoho také napadlo, že bychom možná ty staré haly ani nemuseli bourat, ale opravit je, a vytvořit tam muzeum tramvají. Prostě něco prospěšného z hlediska rozvoje města,“ řekl Kajnar. Považuje to za dobrý nápad, protože by se vylepšil prostor před nádražím, a zároveň by tu vznikla zajímavá atrakce pro návštěvníky Ostravy.
Nová studie
Radní proto zadali architektovi Josefu Havlíčkovi, aby vypracoval urbanistickou studii „Wattova“. Studie má zjistit, zda je plán proveditelný a za jakou cenu. „Tato lokalita je současně dotčena trasováním veřejně prospěšné stavby, a to prodloužením trasy tramvaje a obslužné komunikace.
Pro rozhodnutí samosprávy města týkající se budoucnosti celé lokality bylo dohodnuto, že útvar hlavního architekta pro dané území pořídí urbanistickou studii, která celé území, včetně navazujícího, komplexně vyřeší a současně prověří reálnost využití areálu Wattova pro muzeum tramvají,“ píše se v podkladech, které mají k dispozici ostravští radní.
Pro muzeum tramvají vytipovali představitelé města už před časem ještě jednu lokalitu – prostor vlakového nádraží ve Vítkovicích. Primátor Kajnar míní, že „Wattova“ by ale mohla být levnější.
Bude co vystavovat
„Takové skvosty by si zasloužily důstojnější expozici!“ Na tom se dlouhodobě shodují nejen členové Kroužku přátel MHD v Ostravě, ale i řada příznivců historických vozidel městské hromadné dopravy.
Na mysli mají historický vozový park, který dnes bohužel zůstává většinu času schován očím veřejnosti v areálu martinovských dílen.
Podle Jiřího Boháčka z Kroužku přátel MHD už bylo plánů na muzeum několik, peníze na jeho realizaci se však zatím nenašly. Teď ostravský magistrát myšlenku na vznik muzea tramvají oživil, nacházet by se mohlo nejspíš u hlavního nádraží v Přívoze. Co by v něm bylo k vidění?
„Nejstarší tramvaj, co máme, je z roku 1919. Jen o tři roky mladší je pak dobře známá Barborka, ke které se váže i zajímavá historka. Z osobní dopravy byla vyřazena v roce 1964 a o rok později byla na prvního máje předána ostravským dětem. Od té doby je vozí při různých příležitostech,“ vyprávěl Deníku Jiří Boháček během květnové muzejní noci, kdy byly historické vozy přístupné veřejnosti.
Mezi exponáty, které Klub přátel MHD opečovává, patří i další legendy mezi tramvajemi, jako třeba Komárek, který jezdil po ostravských kolejích v letech 1949 až 1976. Nechybí ani staré nákladní kolejové vozy, protože podle Boháčka byla Ostrava ojedinělá tím, že zde kdysi část tramvajové sítě využívaly průmyslové podniky k nákladní dopravě.
Na své si ale mohou přijít třeba i oči obdivovatelů zaobleného retrodesignu z přelomu padesátých a šedesátých let. V inventáři totiž nechybí ani trojlístek v podobě tramvaje T1 zvané Žehlička z roku 1957, autobusu Škoda 706 RTO z roku 1966 a trolejbusu Škoda 8 z roku 1958. A výčet by mohl pokračovat dál…
„Máme zhruba sedmatřicet historických vozidel MHD a také další artefakty, se kterými se dá pracovat. Jako základ pro muzeum je to dobré, teď jen aby někdy nějaké vzniklo,“ dodal Boháček.
MIRKA CHLEBOUNOVÁ
MARTIN PLEVA