Další řidiči se rozhodli přes léto „dojet“ zimní pneumatiky.

V poslední době je však vylekaly informace o možných pokutách, pokud budou mít hloubkou dezénu menší než čtyři milimetry. Jaká je pravda?

Pomalý rozjezd

Většina motoristů výměnu pneumatik svěřuje odborníkům. U pneuservisů zatím žádné fronty nejsou, na výměnu pneumatik se většinou nečeká. Začátek sezony je ale přesto znát.

„Motoristů, kteří si u nás nechávají vyměnit pneumatiky, přibývá. Jarní období není naštěstí tak hektické jako podzim, kdy po prvním sněhu tradičně zažíváme návaly. Jaro je klidnější, motoristé přijíždějí postupně,“ řekl Deníku Jan Pončík z vratimovského autoservisu.

Motoristé by si ale měli uvědomit, že v ranních hodinách jsou teploty výrazně nižší a mohou se dostat i k nule. Je proto na zvážení, zda výměnu ještě o několik dnů neposunout.

„Při nízkých teplotách mají zimní pneumatiky své opodstatnění a jízda na nich je daleko bezpečnější než na letních,“ řekl Jan Pončík. Lidem, kteří do aut usedají až dopoledne, však výměnu pneumatik doporučil již nyní.

Povinnost

Jiná je situace u řidičů, kteří se chystají do hor, kde lze očekávat sněžení, případně námrazu. Pro ně znamenají zimní pneumatiky nejen nutnost, ale také povinnost.

Nová vyhláška totiž stanovuje povinnost mít zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března v době, kde lze předpokládat nepříznivé podmínky.

Ceny

Letošní ceny letních pneumatik jsou přibližně o deset procent vyšší než vloni. „To rozpětí je od pěti do patnácti procent, záleží na typu a výrobci,“ řekl Jan Pončík. Lidé většinou nakupují levnější pneumatiky. „Ten trend je zřejmý. Motoristé šetří a dávají přednost levnějším pneumatikám,“ potvrdil odborník.

Další skupinu představují motoristé, kteří se rozhodli ušetřit tím, že letní sezonu dojedou na zimních pneumatikách, o kterých vědí, že by již pro další zimní sezonu nesplňovaly podmínku čtyřmilimetrovou hloubku dezénu.

Zákon tuto možnost nezakazuje. Experti ale nijak nadšeni nejsou. „Je nutné si uvědomit, že letní a zimní pneumatiky mají rozdílné vlastnosti. Tak jako je v zimě nebezpečná jízda na letních pneumatikách, není ideální jezdit v létě na zimních pneumatikách,“ dodal Jan Pončík.

Pokuta?

Mezi motoristickou veřejností se navíc objevily informace, že řidičům jezdícím v létě na zimních pneumatikách, které mají menší hloubku dezénu než čtyři milimetry, hrozí pokuta.

Prý je to jasně dáno zákonem, který stanovuje, že zimní pneumatika musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry. A roční období specifikováno není, takže by nařízení mělo platit celých dvanáct měsíců. Pokud má tedy v létě zimní pneumatika například tři milimetry, jde údajně o porušení předpisů.

Tuto informaci Deník ověřoval u policie. Tisková mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková motoristy používající v létě zimní pneumatiky uklidnila. Žádné sankce jim nehrozí. Jedinou podmínkou je, že hloubka dezénu nesmí být menší než povolená hloubka dezénu u letních pneumatik, a ta je 1,6 milimetru. „Za této situace se nikdo pokuty obávat nemusí,“ řekla policejní mluvčí.