VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kariérní řád. Sousloví ve školství hojně skloňované

Začínající učitel tvoří legislativu, učí se nové metody výuky, realizuje evropské projekty, stará se o inkudované žáky… Zbývá mu vůbec ještě čas na výuku? Jsou ve školství mladí učitelé spokojení?

15.5.2017
SDÍLEJ:

Antonín Balnar mezi rektory univerzit Ivo Vondrákem (vlevo) a Jiřím Močkořem. Ilustrační foto.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Začínající učitel tvoří legislativu, učí se nové metody výuky, realizuje evropské projekty, stará se o inkludované žáky… Zbývá mu vůbec ještě čas na výuku? Jsou ve školství mladí učitelé spokojení?

Být učitelem je práce, která je krásná a dokáže člověka naplnit.

„Po této stránce je učitel, pokud má svou práci rád a je si jistý, že ji chce dělat, jistě spokojený. Horší je, že o tuto práci není takový zájem ze strany studentů vysokých škol, jak by měl být. Vedle stále se snižující společenské prestiže s tím jistě souvisí i nedostačující finanční ohodnocení. Posouvá se i těžiště práce učitele. Samotná výuka je dnes vytlačována činnostmi, které by učitelé dělat neměli," říká Antonín Balnar, který působí ve školství sedmnáct let.

Nasazení, vzdělání neodpovídá platovému ohodnocení začínajících učitelů…

„Určitě ne. Dvacet let posloucháme, že prioritou každé vlády bude vzdělávání. Že průměrný plat učitele v zemích OECD je 130 procent průměrného platu. U nás by to tedy mělo být asi 37 tisíc korun měsíčně. Ve skutečnosti jsme někde mírně nad 100 procenty. Nástupní plat je dokonce jen 22 tisíc korun hrubého. Tím se naše společnost pyšnit nemůže. Do škol tak nastupují v lepším případě jen srdcaři," vypočítává Antonín Balnar.

Co vlastně dnes obnáší práce začínajícího učitele?

„Na učitele jsou kladeny takové nároky, o kterých veřejnost vůbec neví. Na rozdíl od situace před patnácti lety musí sami vytvářet de facto legislativu, podle které se učí (školní vzdělávací programy), když opustí vysokou školu nejsou kompetentní být členy maturitních komisí a musí se dále školit, což by mohlo být obsaženo ve vysokoškolském studiu. Za chodu se učí nové metody a formy výuky. Realizují evropské projekty. Nebo se musí ve třídách nově starat o inkludované žáky, kterým se často věnují na úkor žáků ostatních. Přitom zde existují specializované školy s odborníky na speciální pedagogiku atd. Na mnoho z toho pedagogické fakulty budoucí učitele nepřipravují vůbec, nebo jen ryze formálně. Akreditační systém není pružný a učitelé vysokých škol vzhledem k neustálým změnám nedokážou držet krok s vývojem, což je zcela pochopitelné. Od roku 2004 se školský zákon novelizoval pětačtyřicetkrát! Respektive jednačtyřicetkrát, čtyři novelizace teprve začnou platit…" usmívá se čtyřicetiletý pedagog.

Velký je i tlak společnosti, rodičů… Prestiž povolání učitele (i proto?) velmi upadá.

„Chodit v mládí do školy a rozumět pedagogice 21. století je obrovský rozdíl. Mladý učitel tak nejen musí zvládnout třicet dětí, které musí motivovat, naučit a být jim vzorem, ale poté se často musí navíc obhajovat, pokud je žák neúspěšný. Může to být jeho vina, ale… Málo který rodič dokáže vinu hledat jinde. Třeba i u sebe, ve svém čase a svých prioritách," dodává Antonín Balnar.

Co si tedy od kariérního řádu ve školství slibujete? Jaký to může mít na vás dopad?

„Trochu se bojím, že to nepomůže situaci změnit. Rozhodně ne hned a zásadně. Pokud bychom učitelům zvýšili plat tak, aby skutečně kvalitní studenti šli na pedagogické obory a pak do škol, pomohlo by to více. Je dobré školit se, sledovat nové trendy, rozumět nejmodernějším poznatkům ve svém oboru. Lepší je ty trendy spoluvytvářet, strhnout své okolí a školit ostatní. Pro to ale musíte mít čas a prostor. Aby pak učitel vlastně ještě věděl, co by měla být páteřní činnost jeho profese. Aby na ní měl čas, chuť a energii. Jsme však optimisté a české školství má kvalitní lidi. Jen jim dejme prostor a důvěru pracovat podle jejich vědomí, svědomí a srdce. Čím jsou tvořeny školy? Jednoznačně lidmi, tak do nich investujme. Oni to pak předají budoucím lékařům, vědcům, strojařům a řemeslníkům," dodal na závěr Antonín Balnar.

PaedDr. Antonín Balnar, Ph.D., 40 let, zástupce ředitele Wichterlova gymnázia v Ostravě-Porubě, od roku 2010 vyučuje také na Ostravské univerzitě budoucí učitele předmět Školská legislativa, člen Školské komise Svazu průmyslu a dopravy ČR. Ve školství působí od roku 2000. V roce 2013 získal ocenění Výrazná pedagogická osobnost Moravskoslezského kraje. V letech 2014 až 2016 byl ředitelem komunikace ve společnosti Veolia pro Moravu a Slovensko, předtím sedm let ředitelem Wichterlova gymnázia.


Autor: Hana Porebská

15.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miliontým návštěvníkem Přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně byla 19. května vyhlášena školačka Anička z Nového Jičína.

Přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně se stala vyhledávanou atrakcí Jeseníků

Foto poničené cesty na Červenohorské sedlo
1 7

Čerstvý asfalt na Červenohorském sedle zničil kamion. Škoda přesáhla 6 milionů

Kouření v obchodních centrech? Na kávu už brzy bez cigarety

/SERIÁL DENÍKU/ Konec května, konec kouření. To platí i pro kavárny a restaurace ve velkých nákupních centrech, přestože mnozí kavárníci tvrdí, že káva pro kuřáka bez cigarety a panáka není ten správný požitek.

Tenis, bowling, plavání... Senioři v Porubě zápolili ve sportovních hrách

/FOTOGALERIE/ Plaváním ve čtvrtek skončily Sportovní hry seniorů v Porubě. Celkem v nich od pondělí nastoupilo na osmdesát penzistů. Nejlepší z nich budou obvod reprezentovat na mezinárodní úrovni.

Kapitán ostravských ragbistů Madry: Národní liga? Super model

V roce 2002 slavil v dresu Pragy Praha titul, zřejmě svůj největší úspěch v kariéře. Navíc jej zasáhla atmosféra v klubu, který jak sám říká „funguje jako rodina".

Obec se 600 obyvateli jde kvůli dětem do úvěru. Chystá projekt za 18 milionů

Ve Zbyslavicích na Ostravsku žije jen něco málo přes 600 lidí. Přesto se obec rozhodla jít do smělého plánu zrekonstruovat za devět milionů korun místní základní a mateřskou školu a za dalších devět milionů za ní na louce přistavět i samotnou školku.  

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies