VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Křižovatkový koktejl aneb Čekání na zelenou v centru Ostravy

/FOTOGALERIE/ Na krátkém úseku v centru Ostravy je hned šest světelných přechodů pro chodce. Čekací doby jsou různé.

30.3.2017
SDÍLEJ:

Světelné přechody pro chodce v centru Ostravy.Foto: Deník/Zuzana Bajgerová

Nastavení světelných křižovatek je velká alchymie a v mnohém připomíná míchání koktejlů. Ingrediencí je hodně a výsledný produkt nemusí všem chutnat. Do motoristické mluvy převedeno: někdy žehrají chodci, jindy řidiči v tom či onom směru. Všichni by nejraději měli „zelenou" jen pro sebe.

NESPOKOJENCI

Nespokojení bývají zejména chodci, kteří jsou zároveň i největšími hazardéry. Zatímco motoristy až na výjimky nenapadne vjet do křižovatky na červenou, pěší si s barvou panáčka na semaforu hlavu nelámou. Vidět je to hlavně v místech, kde na sebe navazuje hned několik křižovatek.

ČTĚTE TAKÉ: Soud zpřísnil trest řidiči, který na přechodu na Sokolské usmrtil dva chodce

Jeden z nejfrekventovanějších úseků se nachází v centru Ostravy. Konkrétně jde o Českobratrskou ulici od křižovatky s ulicí Nádražní k mostu Pionýrů. Na zhruba pěti stech metrech se nachází hned šest přechodů. Vyjma křižovatku u mostu Pionýrů jsou všechny přechody přes Českobratrskou ulici vybaveny tlačítky, která je nutné zmáčknout. Kdo to neudělá, stojí…

JAK SE CHODÍ

Časté hazardování je k vidění u dvou přechodů v křižovatce s Nádražní ulicí. Stává se, že lidé zmáčknou tlačítko, a zelená jim nenaskočí. A když vidí, že po Nádražní ulici jedou v té chvíli tramvaje, začnou ze zvyku přecházet v domnění, že chyba je v semaforu. Těmi, kdo chybují, jsou však oni samotní.

„V křižovatce ulic Českobratrské a Nádražní byla naprogramována preference městské hromadné dopravy. V rámci další vložené preferenční zelené pro tramvaje skutečně může dojít k vynechání zelené pro chodce přecházející ulici Českobratrskou," vysvětlil mluvčí Ostravských komunikací Jiří Maléř s tím, že jde o poměrně krátký časový interval.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  Chce, aby se u Hobita, v kultovním ostravském podniku, kouřilo. Jak to zařídit?

„Tato tramvajová zelená je krátká, takže je do signálního plánu vložena bez chodců," dodal Maléř, podle kterého by chodci nestačili vozovku bezpečně přejít. „Nelze používat přechod ,ze zvyku´, je potřeba sledovat příslušná a k tomu určená návěstidla. O dodržování pravidel silničního provozu asi není potřeba diskutovat," řekl Maléř.

NEJRYCHLEJI

Další dva samostatné světelné přechody se nacházejí u Husova sadu a budovy Ostravské univerzity. U nich je situace pro pěší nejpříznivější. Zelená po zmáčknutí tlačítka naskočí během několika sekund.

„Aktuálně je zde nejkratší čekací doba na zelenou," uvedl Maléř.

Chodci čekají pouze od deseti do šestadvaceti sekund. „Těch šestadvacet sekund je v případě opakované výzvy chodců krátce po sobě tak, aby nedošlo k úplnému zahlcení komunikace," vysvětlil tiskový mluvčí.

Přestože jsou intervaly opravdu minimální, zejména u budovy Ostravské univerzity jsou k vidění šílenci přebíhající na červenou.

NETŘEBA PANIKAŘIT

Poslední křižovatka se dvěma přechody přes Českobratrskou ulici se nachází u mostu Pionýrů. Ta jako jediná není vybavena tlačítky a je dosud řízena pevnými signálními plány. Změnit by to měla plánovaná rekonstrukce. Než se tak stane, musejí se chodci připravit na psychicky nepříjemnou situaci. Když přecházejí na zelenou, červená jim naskočí ještě dříve, než urazí polovinu trasy. Zejména pro starší lidi to bývá hodně stresující. K obavám však není důvod.

„Bohužel téměř žádný chodec neví, že zelená je určena pro vstup do vozovky. Poté, co chodec přechází a uplyne alespoň minimální délka zelené podle norem, což je pět sekund, následuje ještě dostatečný časový prostor pro opuštění vozovky. Doba chůze chodce je kryta mezičasem, uvažováno je přitom s celou délkou daného přechodu," řekl Maléř s tím, že chodec bezpečně opouští přechod při rozsvíceném signálu Stůj!

„Úplně zjednodušeně pro laiky se dá říct, že čím je přechod delší, tím je zelená pro vstup chodce do vozovky kratší. Chodec bez tělesného postižení má garantováno, že vstoupí-li do vozovky v poslední vteřině zelené, bezpečně ji ještě přejde," uzavřel mluvčí Ostravských komunikací.

ČTĚTE TAKÉ: Alkohol za volantem ohrožuje koalici v Ostravě

Ostrava smutní. Fanoušci Věry Špinarové se sešli v centru města

Bezpečnostní kamery na Jihu si náramně chválí radnice i strážníci

Autor: Jaroslav Perdoch

30.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráz Žermanické přehrady
AKTUALIZUJEME
12

Řeky jsou plné, po dalších deštích se v noci a v pátek mohou vylévat z koryt

Ilustrační fotografie.

Falešný kontrolor je prý drzý jako opice

Medvědí česnek hledají huňáči po zimním spánku

Jasně zelené podlouhle široké listy medvědího česneku najdete v těchto dnech v lužních a listnatých lesích, na stinných a vlhkých místech. Pozor ale na záměnu s jedovatou konvalinkou vonnou nebo ocúnem jesenním! Medvědí česnek snižuje krevní tlak, utišuje revma, dá se z něj připravit třeba i víno.

Kterak manželé Pončovi z Ostravy vrátili Itálii kus historie

Život je plný náhod. Ta, která se stala Jiřímu a Aleně Pončovým z Ostravy, by se dala zařadit do kategorie tajuplných…

Za pokácenou starou lípu stojí nová, plus dvě další

Happy end vzala pro členy Spolku obyvatel družstva z vilové kolonie v Ostravě-Zábřehu kauza pokácené asi devadesátileté lípy.

Audit Deníku: Stavba „prodloužené Rudné" se komplikuje

/SERIÁL DENÍKU/ Komplikace kolem dostavby prodloužené Rudné, která by výrazně pomohla dopravě mezi Ostravou a Opavou, nadále pokračují. 

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies