VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěva přestupního terminálu na Hranečníku

Hranečník, starobylé území Slezské (dříve Polské) Ostravy, býval vždy živou součástí města. Hrabě Wilczek zde vlastnil nejen prosperující velkostatek, ale v roce 1852 vyhloubil u Těšínské silnice šachtu nazvanou Jan Maria.

12.7.2017 4
SDÍLEJ:

Přestupní dopravní terminál na Hranečníku ve Slezské Ostravě slouží už téměř rok a půl. Zatím si ale lidé na něj nezvykli.Foto: Deník/Boleslav Navrátil

Byla na svou dobu moderní. Těžit se v ní přestalo v roce 1963. Před osmdesáti lety, tedy za první republiky, zde byla vystavěna kasárna a v nich umístěn 1. prapor 8. slezského pluku z Místku. Za okupace zde sídlili protiletadloví dělostřelci, stejně jako po válce. Pak byla děla vyměněna za protiletadlové rakety. Po roce 1990 Ostrava o svou posádku přišla, dnes zde mají výcviková střediska hasiči a speciální policejní sbor těžkooděnců.

Když se městský dopravní terminál na Hranečníku stavěl, měl být nejmodernější v republice. K modernosti a jedinečnosti má ovšem hodně daleko.

Pravda ale je, že tu vždy býval dopravní uzel. Přes Hranečník vedly úzkorozchodné tramvajové tratě, které spojovaly Ostravu s Bohumínem, Karvinou a Orlovou. Vyjížděly ze Smetanova náměstí. Dne 28. ledna 2016 zde nastal slavný den, kdy byl dán do provozu nový a údajně supermoderní dopravní terminál, který nám měla dokonce závidět všechna větší města v republice. A jak už je to v Ostravě tradicí, k závidění tady toho opravdu moc není, o nějaké supermodernosti nemůže být řeč.

Dopravní centrum slouží, ale architektonicky, esteticky a technicky to žádná sláva není. Jako by se autoři návrhu inspirovali přístřešky a zastávkami bývalého autobusového nádraží na Karolině, které bylo ovšem postaveno za hluboké totality. Dříve se dalo dojet na Gagarinovo náměstí anebo na nové autobusové nádraží, obě místa jsou nedaleko centra města. Teď je to s přesedáním složitější a pomalejší. Ale důvody, proč byl terminál postaven, jsou povětšinou ekologické. Trolejbusy, které tu mají konečnou, jsou spíš dosluhující typy. Výpravní budova s čekárnou je jen nepěkný fádní přístřešek. Celé je to koncipováno tak, aby se tady cestující nezdržovali ani o minutu déle, než musí. Zatím si lidé ani po sedmnácti měsících provozu na terminál příliš nezvykli.

Autor: Boleslav Navrátil

Místo události:
12.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Smůla. Žena chtěla za mříže, rozbité policejní okno však na okamžité

Při kontrole asistovali policisté a strážníci.

Úředníci a policisté kontrolovali problémový dům

Vláda rozhodla: výstavba přehrady se odkládá

Stavba přehrady Nové Heřminovy měla začít v roce 2020. Zahájení se o pět let odkládá.

Petr před šlágrem v Chomutově: Vždycky je to výzva, když jedete k lídrovi

/ROZHOVOR/ Tuhle bitvu vnímají jako obrovskou výzvu. Hokejisté Vítkovic se dnes od 17.30 hodin představí v rámci 6. kola extraligy na ledě vedoucího Chomutova. V případě vítězství by mohli Ostravané současného lídra, který jako jediný v soutěži neprohrál, vystřídat na trůnu.

AKTUALIZOVÁNO

Situace na vodních tocích se uklidňuje, hladiny začínají klesat

„V řekách Povodí Odry sice teče vody více, ale srážky nejsou až tak intenzivní a upravená předpověď meteorologů také nesignalizuje, že by se situace měla zhoršovat. Spíše očekáváme uklidnění.

Spanilá jízda luxusních aut

Luxusní sportovní a supersportovní vozy klubu RoadTrip Gang si dají před startem spanilé jízdy po České republice dostaveníčko v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení