VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěva vozovny v Ostravě-Porubě aneb Jak se tramvaje udržují „ve formě"

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Řidičky potažmo řidiči Dopravního podniku Ostrava (DPO) mají ke svým tramvajím nepochybně blízký vztah. Co je to ale proti soustružnicím a strojnicím, které o ně téměř každý den pečují a navrací jim „kondici" umožňující výjezd do ulic…

27.2.2017
SDÍLEJ:

Snímek z vozovny v Ostravě-Porubě, kde se starají o údržbu tramvají.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

O tom by Daniela Mandoková s Pavlou Vybíralovou mohly vyprávět.

Jen co jim tramvaj uchytí do držáků, nastupují svůj dvousměnný provoz na její údržbě. Zrovna teď na starším modelu T3, kde však už mají první dvě nápravy hotové a jdou na třetí.

„Je to hodně náročné, kolegyně to má místo posilování," vysvětluje soustružnice Mandoková, která přichází do kontaktu spíše s tlačítky, zatímco strojnice Vybíralová přímo s koly tramvají.

„Každá máme specializaci na něco, ale než se data vyhodnotí, odpočine si i Pavla," dodává na adresu kolegyně, která na vybavování u roztočených kol nemá čas.

Za svou směnu stihnou „vykurýrovat" dvě tramvaje. Hezky nápravu po nápravě.

Údržba tramvají se starají také Daniela Mandoková (vpravo) s Pavlou Vybíralovou (vlevo). Než se kola zbrousí do nepoužitelného stavu, najedou tramvaje mezi 500 tisíci až milionem kilometrů podle stáří vozu a profilu tratě.


Podúrovňový soustruh DPO po letitém snažení pořídil v loňském roce za přibližně 20 milionů korun a může díky němu mnohem efektivněji odstraňovat plošky na kolech, které se průběžně vytvářejí při brzdění tramvají a jsou hlavní důvodem, proč tramvaj při jízdě poskakuje a nejen v zatáčkách vydává hluk.

„Někteří řidiči je zvládnou vytvořit za jedinou směnu, jiným to trvá mnohem déle," podotýká Petr Tomala, který má údržbu tramvají v podniku na starosti, s tím, že hodně záleží i na trase linky.

Než v prosinci začal zkušební provoz soustruhu, který mají jen větší dopravní podniky v zemi, musela být hala upravena prodlouženy koleje, vyhloubena montážní jáma.

Mé pozornosti neunikají ani jehlany na zdech, které připomínají spíše pořádné reprobedny a zadržují hluk. Zůstaly zde i poté, co dopravní podnik ustoupil od mnohem hlučnějšího brousícího stroje, který byl v provozu od 60. let a kola nedokázal zakulatit na sto procent.

Ta proto správný tvar dostala až po generální údržbě v areálu dceřiné společnosti Ekova. Dnes je vše jinak.

V „jámě tramvajové" na novém soustruhu stihli od ledna, kdy byl provoz pomalejší a jen jednosměnný, vysoustružit už 37 tramvají. Měsíčně jich zde poté v ostrém provozu dají „do pucu" na osmdesát. Dopravce jich má ve svém vozovém parku celkem 261.

Autor: Petr Jiříček

27.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sraz amerických aut na Dole Michal.
14

OBRAZEM: Americké bouráky na Dole Michal

Tam jsou dveře! Opakoval několikrát Michal Kucián bránící pravděpodobně vnitrostranickou věc před tiskem.

Přeregistrace ostravské ČSSD skončila... dozvuky přetrvávají

Slavnosti Ostravaru dnes pokračují. Vystoupí Krajčo i Čechomor

/FOTOGALERIE/ Kelímek piva do ruky na přivítanou, opáskovat ruku pro „autorizovaný vstup" a show může začít.

OBRAZEM: Army Day v Ostravě aneb K samopalu a pak na baseball!

Vojáci z krajského velitelství v Ostravě i útvaru 3068 v Opavě se v pátek tak, jak mívají ve zvyku jejich američtí kolegové, předvedli před baseballovým utkáním v Porubě.

Krajské kluby znají své soupeře v poháru

V rámci losovacího aktivu, který se uskutečnil ve čtvrtek v Olomouci, byl rozlosován rovněž i nový ročník pohárové soutěže MOL Cup.

Kam vyrazit o víkendu? Co třeba slavnosti na řece, pouť, nebo pohádky?

Přinášíme pravidelnou páteční várku tipů, jak si zpestřit víkendové dny v Ostravě a okolí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies