O tom by Daniela Mandoková s Pavlou Vybíralovou mohly vyprávět.

Jen co jim tramvaj uchytí do držáků, nastupují svůj dvousměnný provoz na její údržbě. Zrovna teď na starším modelu T3, kde však už mají první dvě nápravy hotové a jdou na třetí.

„Je to hodně náročné, kolegyně to má místo posilování," vysvětluje soustružnice Mandoková, která přichází do kontaktu spíše s tlačítky, zatímco strojnice Vybíralová přímo s koly tramvají.

„Každá máme specializaci na něco, ale než se data vyhodnotí, odpočine si i Pavla," dodává na adresu kolegyně, která na vybavování u roztočených kol nemá čas.

Za svou směnu stihnou „vykurýrovat" dvě tramvaje. Hezky nápravu po nápravě.

Údržba tramvají se starají také Daniela Mandoková (vpravo) s Pavlou Vybíralovou (vlevo). Než se kola zbrousí do nepoužitelného stavu, najedou tramvaje mezi 500 tisíci až milionem kilometrů podle stáří vozu a profilu tratě.

Zdroj: Deník/Petr Jiříček

Podúrovňový soustruh DPO po letitém snažení pořídil v loňském roce za přibližně 20 milionů korun a může díky němu mnohem efektivněji odstraňovat plošky na kolech, které se průběžně vytvářejí při brzdění tramvají a jsou hlavní důvodem, proč tramvaj při jízdě poskakuje a nejen v zatáčkách vydává hluk.

„Někteří řidiči je zvládnou vytvořit za jedinou směnu, jiným to trvá mnohem déle," podotýká Petr Tomala, který má údržbu tramvají v podniku na starosti, s tím, že hodně záleží i na trase linky.

Než v prosinci začal zkušební provoz soustruhu, který mají jen větší dopravní podniky v zemi, musela být hala upravena prodlouženy koleje, vyhloubena montážní jáma.

Mé pozornosti neunikají ani jehlany na zdech, které připomínají spíše pořádné reprobedny a zadržují hluk. Zůstaly zde i poté, co dopravní podnik ustoupil od mnohem hlučnějšího brousícího stroje, který byl v provozu od 60. let a kola nedokázal zakulatit na sto procent.

Ta proto správný tvar dostala až po generální údržbě v areálu dceřiné společnosti Ekova. Dnes je vše jinak.

V „jámě tramvajové" na novém soustruhu stihli od ledna, kdy byl provoz pomalejší a jen jednosměnný, vysoustružit už 37 tramvají. Měsíčně jich zde poté v ostrém provozu dají „do pucu" na osmdesát. Dopravce jich má ve svém vozovém parku celkem 261.