Město chce na novou trať na porubský sedmý a osmý obvod nasadit nanejvýš moderní tramvaje na baterky, které by v některých úsecích plánované tratě nepotřebovaly ani trolejové vedení. Magistrát to uvedl v reakci na obavy lidí, kteří svými podpisy pod peticí stvrdili své obavy ze zhoršení kvality života.

Všechny články související s tématem najdete zde

„Taková tramvaj může ujet určitý počet kilometrů bez potřeby trolejového vedení, to znamená, že v některých úsecích, například diskutované ulici Bedřicha Nikodéma, by troleje vůbec nemusely být stavěny. Zábor pozemku pro tento účel by byl nulový, tedy stejný jako v případě elektrobusů," přirovnal primátor Ostravy Tomáš Macura tramvaje k variantě ekologických autobusů, které petice navrhuje jako alternativu.

„Navíc ani u elektrobusů není momentálně k dispozici taková technologie, která by jim umožnila po celou dobu provozu pendlovat městem bez složitého nabíjení. Ostatně co se týká odhlučnění moderních tramvají a jejich komfortu, ty budou úplně jiné, než na co jsme dnes zvyklí, stačí se podívat do západní Evropy."

Primátor také zdůraznil, že návrh na výstavbu tramvajové tratě je součástí platného územního plánu a že přibližně dvacet let starý projekt nechce město zrealizovat v původní podobě, ale upravený s ohledem na současné technické možnosti. Magistrát už začal s přípravami na to, aby projekt mohl prezentovat orgánům, které by byly s to uvolnit dotace, a představit jej také zastupitelům města i jednotlivých obvodů, jimiž trať povede, tedy Porubě a Pustkovci. Ty byly doposud seznámeny jen s myšlenkou jako takovou bez bližších podrobností. „Zkrátka připravíme informační kampaň, která na otevřené otázky jasně odpoví."

Dopravní podnik Ostrava už dříve Deníku uvedl, že v místě nové trati by byly nasazeny nejmodernější odhlučněné tramvaje, které svou kapacitou a ekologičností předčí i nejmodernější autobusy, včetně těch na stlačený zemní plyn CNG.

„Otevřeně mohu říct, že tramvajová trať by podobné problémy, včetně aktuální potřeby přestupovat, dokázala vyřešit. Nehledě na to, že město je na tramvajové dopravě páteřně postaveno. Budeme také připravovat novou soutěž na řadiče, které pomohou zrychlení tramvajové dopravy," dodal primátor s tím, že žádné nezvratné rozhodnutí o tramvajové trati ještě nepadlo.

Město chce tímto projektem také zastavit vylidňování obvodu i celého města a přimět lidi, aby z automobilové dopravy postupně přesedlali na moderní MHD. „Pak by se mohlo ukázat, že kapacita současné veřejné dopravy je nedostatečná. Ostatně začínám mít pocit, že co v Ostravě vznikne nějaký rozvojový projekt, to petice proti němu. Nikdo přeci nemá v úmyslu kácet lesy nebo ničit v Porubě zeleň," diví se Macura.

Město chce trať, kterou lidé dojedou až ke Globusu, postavit do roku 2021.