Jak už Deník informoval, největší nákladní letadlo na světě AN-225 Mrija přiletí do Mošnova v pondělí a v průběhu týdne se ještě dvakrát vrátí. Třetí odlet je naplánován na pondělí 2. února ráno. Letadlo si objednala soukromá firma, která potřebuje přepravit náklad svému zákazníkovi. Jen na ní záleží, zda umožní, aby si letadlo v době nakládky mohla prohlédnout veřejnost. Pokud to bude umožněno, bude o tom Deník informovat.

Obr poveze vojenský materiál

Podle informací Deníku si letadlo objednala firma, která zahraničnímu zákazníkovi přepravuje náklad armádního materiálu. Mělo by se jednat o těžkou vojenskou techniku. Nejde přitom o nic mimořádného, protože stejný materiál z Mošnova převážejí i menší Ruslany. Před časem byla cílovou destinací země ve střední Africe.

V tomto případě však firma objednala Mriju, protože dokáže najednou přepravit větší objem a transport tak vyjde levněji. Je dokonce možné, že lety by nakonec nemusely být tři, ale jen dva. Menší Ruslan by přitom musel letět vícekrát. 

Informace o letu se stále vyvíjejí. Podle původního plánu měla mít Mrija mezipřistání na Maltě. Tamní dráha je sice dostatečně dlouhá, pravděpodobně však nesplňuje podmínky pro tak velkou hmotnost, jakou bude naložené letadlo mít. Tankovat proto bude zřejmě při mezipřistání na některém z francouzských letišť.

V Mošnově byla Mrija jen jednou

Pamětníci vzpomínají na rok 1989, kdy Mrija přiletěla poprvé. „Pamatuji si, že byl krásný den a velký kolos letěl poměrně pomalu nad Havířovem. Jen díky tomu jsem věděl, že je v Mošnově letecký den," vzpomněl muž z Havířova.

„Ano, Mrija byla na našem letišti skutečně pouze jednou, a to v září 1989 na veřejné ukázce v rámci Leteckého dne s Květy," potvrdila mluvčí Letiště Leoše Janáčka Michaela Kubešová.

Mrija nebyla častým hostem ani v Praze.

„Poprvé byla v tehdejším Československu na ruzyňském letišti 19. 6. 1989 na cestě z Paříže z leteckého aerosalonu. Byla to druhá návštěva mimo území tehdejšího SSSR, šlo ale o nouzové přistání pro poruchu na hydraulice. Na hřbetě tehdy nesla raketoplán Buran a na palubě trosky zničeného Migu 29, který na uvedené výstavě havaroval. V Praze pak byla třikrát komerčně, a to v červenci 2003, červnu 2004 a září 2006," vysvětlila mluvčí.

Ostravské letiště disponuje 3,5 kilometru dlouhou dráhou s dostatečnou šířkou a únosností, která stačí pro přistání i start plně naloženého letadla. Problém tak není s poměrně běžnými nákladními letadly typu Boeing 747 nebo AN-124 Ruslan. Maximální délku dráhy potřebují především při startu s nákladem a při přistání za mokra. Jak mohli například návštěvníci Dnů NATO několikrát vidět, prázdný Ruslan má při startu od konce dráhy velkou rezervu. Naopak plně naložený ji však využije celou a také jeho stoupání je i přes plný tah čtyř motorů velmi pozvolné. Například v prosinci 2011 stoupal Ruslan tak pomalu, že ještě nad Havířovem a Karvinou byl ve výšce jen zhruba dvou kilometrů.

„V případě AN-225 se organizační zajištění nijak výrazně neliší od běžných letů. Letiště zajistí služby, jaké jsou ze strany zákazníka objednány. Podle požadavků objednatele letu, zatím není nic objednáno, ale to není nutné s velkým předstihem," uvedla mluvčí Kubešová.

Pro nákladní leteckou dopravu ideální

Letiště v Mošnově je pro nákladní přepravu ideální a zákazníci ho hojně využívají.

„Letiště nemá žádné omezení, pokud jde například o rozměry nebo hmotnost nákladu. Předmětem nakládky ovšem musí být jen to, co je povoleno v rámci letecké dopravy a musí splňovat veškeré nutné předpisy a povolení. V roce 2014 bylo na našem letišti odbaveno celkem 15 069 nákladních zakázek s celkovou hmotností 5 180 954 kg," dodala mluvčí letiště.