VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olejové laguny v Ostravě vznikaly 125 let

Ostrava /HISTORIE/ - Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku. Jaká je jejich historie?

28.7.2013 3
SDÍLEJ:

Klidné laguny. Kdy se dělníci pustí do sanačních prací v areálu bývalé chemičky Ostramo, je zatím ve hvězdách.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Před 125 lety, tedy v roce 1888, založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie.

Továrna se začala stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp.

Ropa byla dovážena z Haliče, která v té době patřila Rakousku-Uhersku.

V roce 1892 byl podnik již v plném provozu a zaměstnával tři sta padesát dělníků. V roce byla společnost přejmenována na Oderfurter Mineralölwerke Gesellschaft.

Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal.

Nový rozmach

Max Böhm zasedal ve správních radách mnoha ostravských společností, například v Pivovaru a sladovně, a. s., dříve Marcus Strassmann, byl také zvolen do obecního zastupitelstva Moravské Ostravy. V roce 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost, ale provozy byly po rozpadu Rakousko-Uherska nevyužity, ropa z Haliče přestala docházet. Dovážela se pak ropa z Rumunska, část byla z domácí produkce. V Ostravě se vyráběl kvalitní letecký benzin a také nafta pro dieselovy motory, které začaly být v nové republice využívány ve větší míře. Zajímavé je, že se v přívozské rafinerii už v roce 1936 přimíchával do benzinu líh.

Výroba pro válku

Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Vedle kmenových zaměstnanců byla do těchto provozů zařazena zhruba stovka totálně nasazených pracovníků. Ostravská výrobna pohonných hmot měla mimořádný význam pro válečné úsilí Německa, a v provozech proto vládla železná kázeň.

Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu. Produkovaly se zde nejlepší mazací oleje v celé republice, přičemž specialitou byly transformátorové a turbínové oleje. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se recyklovaly použité motorové oleje.

Zlom tedy nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady ukládané za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.

Zbyly jen laguny

V padesátých letech se ovšem počítalo se značným rozšířením provozů. Na pomezí Hrušova a Přívozu měl být vybudován v rámci kanálu Odra-Dunaj obrovský přístav s překladištěm ropných produktů. To se nestalo. Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen. 

Autor: Boleslav Navrátil

28.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Klimkovický tunel. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
14

Klimkovický tunel uzavřou až v neděli večer

Adrenalin, vodní boj, výkony na plno, ale také výborná zábava, relax, humor a nadsázka. To vše přináší atmosféra závodů dračích lodí v Bohumíně.
12

Tvrdé boje, krásné bubenice, sympatičtí lidé. Dračí lodě na start!

Jakub Petr před turné po Švýcarsku: Jako generálku to nebereme

Čtyři zápasy s kvalitními soupeři v šesti dnech čekají hokejisty Vítkovic během turné po Švýcarsku, kam v pátek brzy ráno ostravská výprava nabrala směr.

Baník myslí na výhru, Kučera nevyloučil změny v sestavě

Není to sice Slavia, ale i Teplice, které už delší čas drží kádr pohromadě, mají obrovskou kvalitu. Druhé domácí vystoupení Baníku Ostrava v rozbíhající se HET lize může být hodně zajímavé. Hrát se začne dnes v 17 hodin.

Pohádkou o pohřbívání zvířátek seznamují děti s koncem života

Kamarádky Ester a Oli nacházejí mrtvého čmeláka a je konec nudě, hledají a pochovávají další tvorečky, zakládají si vlastní „pohřebářskou“ firmu. Smrt se v představení Jany Peřinové a Jordany Blažkové zdá srozumitelnější i těm nejmenším.

Od sbírání toulavých psů ke „čmuchací“ disciplíně

Hledej! a poté Ukaž! Těmito povely diriguje Ivana Kollárová z Proskovic fenky australského ovčáka jménem Ketty a Iris při noseworku. Tedy v současné době nejrychleji se rozvíjejícím psím sportem, který zapouští kořeny i na Ostravsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení