VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opravovat silnice, nebo platit řidiče? Kraj řeší dilema

/DENÍK ZJISTIL/ Kvůli povinnosti zvýšit platy řidičům autobusů nemá Moravskoslezský kraj dostatek peněz, aby opravil vytipované silnice II. a III. třídy. Kraje totiž od státu čekaly vyšší příspěvky. Letos se proto v regionu některé plánované cesty neopraví. Jenže jak dál?

15.3.2017 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vyplácení navýšených mezd řidičům autobusů původně přislíbila vláda, jenže nakonec zbyl „černý Petr“ na kraje. Ty k tomu využily své úspory, mnohdy připravené na opravy silnic.

Čekaly totiž, že stát ke každoročnímu příspěvku ministerstva dopravy připojí více peněz ze své rezervy. Jenže nestalo se.

Z očekávaných čtyř miliard korun se staly tři miliardy, což pro Moravskoslezský kraj znamená částku něco přes 161 milionů. Mezi kraji totiž panuje dohoda, že do našeho regionu každoročně putuje s ohledem na délku a členitost silnic přibližně 5,6 procenta celkové částky.

„Čekali jsme více. Je to pro nás ztráta 80 milionů korun, které jsme museli vyplatit řidičům v rámci zvyšování jejich mezd, k čemuž se původně zavázal stát. Z toho bohužel vyplývá, že některé cesty, které jsme chtěli opravit, zkrátka neopravíme,“ konstatuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

OPRAVÍ PŘES 30 SILNIC

Podle Asociace krajů ČR se samosprávy stávají rukojmím státu a obětí předvolebních politických her a jsou zklamány neplněním slibů premiéra Bohuslava Sobotky o spoluúčasti státu na financování vyšších mezd řidičů.

„Bohužel jsou věci, se kterými se musíme smířit. Problém ale je, že ty peníze na platy řidičů budeme muset vyplácet i v dalších letech, takže pokud se něco nezmění, jsou dvě možnosti: omezit autobusovou dopravu, nebo přestat opravovat silnice,“ obává se Unucka.

Věří však, že se Asociaci krajů podaří vyjednat se státem lepší podmínky. Pro letošek to ale znamená, že se opraví jen některé silnice II. a III. třídy. Kolik jich bude?

„Ze Státního fondu dopravní infrastruktury máme v plánu celkem 21 souvislých oprav, z nichž jde v 18 případech o silnice III. třídy a ve třech případech o silnice II. třídy,“ uvedla mluvčí Správy silnice Moravskoslezského kraje Simona Součková s tím, že dalších deset silnic kraj opraví z vlastních zdrojů. „Lepení“ cest by už v tomto případě nebylo efektivní ani ekonomické. Jejich stavu neprospěla ani letošní tuhá zima.

K TÉMATU

Kolik kraj získal na opravy silnic II. a III. třídy?2015 - 247,2 milionu korun
2016 - 168,4 milionu
2017 - 161,2 milionu*
* Z celkové částky tří miliard korun tvoří 2,5 miliardy příspěvek ministerstva dopravy a 0,5 miliardy státní rezerva. Kraje ale požadovaly částku čtyři miliardy korun, z toho výdej ze státních úspor ve výši 1,5 miliardy korun.

Nejdůležitější opravy silnic II. a III. třídy ze SFDI v roce 2017:Koblovská ulice; Ostrava (silnice III/01135)
Průtah obcí Dolní Lhota; Ostravsko (III/46612)
Silnice z Těškovic do Výškovic; Novojičínsko/Opavsko (II/465)
Michálkovická ulice; Rychvald (III/4724)
Silnice ze Svatoňovic do Starých Těchanovic; Opavsko (II/443)
Silnice z Meziny do Razové; Bruntálsko (II/452)
Zdroj: SSMSK

Které silnice I. třídy letos opraví stát?Silnice z Oborné do Nových Heřminov; Bruntálsko (I/45; 3,1 km)
Silnice v obecní části Linhartovy; Město Albrechtice (I/57; 2,5 km)
Silnice z Dubu do Nového Jičína (I/45; 3,3 km)
Mosty 17. listopadu x Rudná; Ostrava (ev.č. 11-137 b, c; 11.140.1)
Silnice v Českém Těšíně (I/48; 3,3 km)
Silnice z Šenova do Havířova (I/11; 4,2 km)
Úsek silnic Praskova – Hlučínská; Opava (I/46 a I/56; 2,3 km)
Zdroj: ŘSD

Autor: Petr Jiříček

15.3.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Florbalisté v prvním utkání nestačili na Chodov.

Vítkovice umazaly manko, nakonec ale Chodovu stejně podlehly

Tatra 613 ze služeb KGB.
AUTOMIX.CZ
23

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

AKTUALIZOVÁNO

Ostrava smutní. Fanoušci Věry Špinarové se v úterý sešli v centru města

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Poslední rozloučení se uskuteční v sobotu 1. dubna v Ostravě.

Chce, aby se u Hobita, v kultovním ostravském podniku, kouřilo. Jak to zařídit?

S cigaretami přestal Jiří Štverka po vojně, neboť škodí zdraví. Přesto ale jako provozovatel kultovního ostravského podniku přemýšlí, jak milovníkům tabáku i závislým na nikotinu zařídit, aby si zde mohli od června zapálit.

AKTUALIZOVÁNO

Bývalý předseda akademie věd Drahoš bude kandidovat na prezidenta

Bývalý předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš dnes ohlásil svou kandidaturu na prezidenta republiky. Své rozhodnutí sdělil na besedě v kulturním domě v Jablunkově, odkud pochází. Informaci potvrdil Jakub Kleindienst, šéf Drahošova volebního týmu.

Nehoda na Hranečníku: řidič autobusu vykolejil tramvaj

/FOTOGALERIE/ Na terminálu Hranečník se srazil autobus s projíždějící tramvají. V obou vozidlech bylo v tu dobu přibližně po dvaceti cestujících, nikdo naštěstí nebyl zraněn.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies