Odkud pochází prach v ostravském ovzduší? Na to už se město snažilo přijít prostřednictvím nejrůznějších studií. Ta poslední, zpracovaná Zdravotním ústavem, například potvrdila významný vliv Polska na zdejší znečištěné ovzduší.

Teď si město přizvalo dalšího pomocníka. Jde o mobilní měřicí vůz. Ten bude v průběhu podzimu a zimy sto dní objíždět vytipovaná místa v Ostravě a měl by pomoci určit konkrétní zdroje znečištění.

Vůz na mobilní měření znečištění ovzduší před Novou radnicí v Ostravě.

„Měření proběhne v době od října do března. Šedesát dní se bude měřit na šesti vybraných místech v Radvanicích a Bartovicích, dvacet dní pak v Přívoze a dvacet dní podle potřeb ostravského magistrátu po celé Ostravě," vyjmenoval Jiří Bílek ze Zdravotního ústavu, od kterého si město měřicí vůz pronajalo. V dalších letech se lokality budou podle Bílka měnit.

Přístroje v automobilu dokážou měřit hodnoty prachových částic v ovzduší. Právě ty jsou pro lidské zdraví nejnebezpečnější, protože na sebe vážou pro organismus jedovaté látky.

„Umí také odebírat vzorky pro další analýzu, čímž se dají sledovat i polyaromatické uhlovodíky, těžké kovy, dioxiny a další látky v ovzduší. Součástí měření imisí je taktéž on-line sledování meteosituace, tedy rychlost a směr větru, teplota, tlak, vlhkost a celkové sluneční záření," doplnil Bílek s tím, že prachoměr, který je v automobilu nainstalován, je jediný svého druhu u nás.

Vůz na mobilní měření znečištění ovzduší před Novou radnicí v Ostravě.

Data, která vůz v Ostravě naměří, pak mohou sloužit jako podklady pro vymáhání případných sankcí, které má na starosti například Inspekce životního prostředí. Město je také zveřejní na webových stránkách Dýchám pro Ostravu. Podle Dalibora Madeje, náměstka primátora pro životní prostředí, je tento automobil spíše doplňkovým projektem. „Potřebujeme mít co nejpřesnější výsledky o stavu ovzduší, abychom mohli zavádět účinná opatření," řekl Madej s tím, že automobil pomůže najít konkrétní zdroj znečištění. Využívat se podle něj bude jak v případě lokálních topenišť, tak u velkých průmyslových podniků nebo bude posuzovat vliv dopravy. „Může také poskytnout okamžitou informaci v době havárií, tedy akutních situací," doplnil Madej.

Provoz speciálního automobilu i jeho veškerý servis bude zajišťovat Zdravotní ústav, který jej koupil za sedm milionů korun. „Zhruba čtyřicet procent pokryla evropská dotace," uvedl Jiří Bílek. Ostravě Zdravotní ústav vůz pronajal za 976 tisíc korun.

Vůz na mobilní měření znečištění ovzduší před Novou radnicí v Ostravě.