Hlasujte v novém seriálu Deníku
o největší ostudu Ostravy.
Anketu najdete na konci článku.

Příjezd vlakem do třetího největšího města přináší pro každého zahraničního turistu nebo návštěvníka prakticky dvě možnosti. Buď vystoupit na moderně zrekonstruovaném nádraží ve Svinově, nebo se vrátit o dobrých třicet let zpátky a svou cestu ukončit na polorozpadlém a ošuntělém Hlavním nádraží v Přívoze.

Rozdíl je tak markantní, že řada Ostraváků raději svým návštěvám doporučuje, aby vystupovali už ve Svinově. „I když máme kancelář v centru města, raději pro naše obchodní partnery jezdíme do Svinova. Je to sice dále, ale zase první kontakt s Ostravou je příjemnější," řekl majitel počítačové firmy Vladimír Dvořák. „V byznyse nebo klasických obchodních jednáních často rozhodují detaily a zdánlivé maličkosti," dodal.

Snad největšími ostudami Hlavního nádraží jsou jeho vzhled a skutečnost, že nejsnadnější cesta na peron vede pro maminky s kočárky i handicapované venkovní oklikou.

„Dcera bude mít letos šestadvacet. Tahala jsem tady po schodech kočárek… a moc se nezměnilo. I po šestadvaceti letech se pořád kočárky tahají. Nemluvě už o vozíčkářích," popisuje žena v hale, kde je za vstupem ohrazený výkop.

Základy pro nový výtah na Hlavním nádraží první svého druhu. A další konstrukce stojí opodál, stejně jako u nástupišť. Jen stavba prý jaksi trvá, shodují se pravidelní cestující.

K těm patří i ženy čekající na vlak do Třince. „Tam máme nádraží dvě a hezčí. Hlavní nádraží má být ve městě nejreprezentativnější, ne aby zely ve stropě v koridoru k nástupištím díry po uvolněném plechu," uvádějí s tím, že jiné vlakové stanici (Ostrava-Vítkovice) se radši cíleně vyhýbají.

Rána bývají na Hlavním nádraží každopádně rušnější než večery. Už prý jen proto, že první stánek otevírá brzy. Stahují se zde pivaři na svá první ranní. Čepovanou nošovickou desítku za 30 korun či „tuzemák" za tutéž cenu si mohou dát také v bistru, které končí až ve 23.30. „Co zrušili hernu, je tu o dost méně problémových osob. Pobudy a somráky vykazujeme, vědí to. Když nedorazí fotbaloví fanoušci anebo se nevrací lidé ze Stodolní, bývá tady klid," tvrdí chlapi z ochranky.

Tu venku i uvnitř zajišťují bezpečnostní služby IPO a ABAS. Hlavní nádraží je podle jejich pracovníků alespoň co se bezpečnosti týče srovnatelné s jinými českými vlakovými stanicemi. 

Výtahy budou: už se staví! Červen 2015: ostravský primátor Tomáš Macura slibuje, že do roka vznikne v nádražní budově šest až osm výtahů pro zajištění bezbariérového přístupu. Ještě v květnu letošního roku se o výtazích stále jen mluvilo. V srpnu se začalo i konat. Od února 2017 budou v nádražní hale dva výtahy v místě, kde začínají nadchody (jeden z 1. do 2. podlaží, druhý z 2. do 3. podlaží). „Další čtyři výtahy spojí nástupiště s nadchody. Dva budou koridorové části stanice, dva na tzv. Frýdlantských nástupištích," informuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. Celkem šest výtahů vyjde na dvacet milionů korun. 

Čisté nadchody, ale nic víc Nevzhledné, špinavé a posprejované. Takové byly ještě nedávno nadchody k nástupištím. Vymalovaný byl pravý nadchod k 1. a 2. nástupišti, kde se navíc vyměnila okna. Než se však stihl vymalovat protější nadchod k 4. a 5. nástupišti, byl ten pravý opět posprejovaný. V červnu se tak malíři „vrhli" opět na oba. V levém nadchodu ovšem zůstala stará okna, měnit se nebudou. A kromě výtahů neplánuje SŽDC v nejbližší době ani jinou úpravu nádražní budovy. Ostrava zde ale alespoň plánuje vybudovat dvě muzea hasičské a dopravní techniky. 

Anketa | Co vám nejvíce vadí na hlavním nádraží?

Hana Janečková, Kopřivnice:

Vadí mi zdejší lidé. Bezdomovci před budovou a jiná individua uvnitř. Budova jako taková je zastaralá, chtěla by opravit, to je jasné. Jezdím tady každý den a je tady neskutečná zima, lavičky jsou ledové, no co mám povídat.

Jana Bojakovičková, Ostrava:

Je to ostuda. Nejhorší jsou Romové. Pracuji tady v pekárně, chodí na nás plivat, kradou věci. Ochranka má podstav, jeden chodí věčně opilý, další než aby měli něco řešit, se raději schovávají. Zrovna včera tady cikáni ukradli, co mohli, a železniční policie nekomunikuje.

Viktor Novak, Košice:

Jezdím tady pravidelně. Něco se tady konečně dělá, což je dobře. Celková rekonstrukce? K čemu? Aby to při veřejné zakázce všechno rozkradli? Tu kamarád, tam kamarád, znáte to. Fungovat to tady funguje, a dokud tu nezatíká, tak budiž. Jsem takový nenáročný.

Stanislav Kubala, Třinec:

Jezdím tady občasně a koukám, že se tu teď něco opravuje a renovuje, což je dobře. S budovou jsem relativně spokojený. Až to tu nebude jako na staveništi, bude to fajn.

SERIÁL DENÍKU OSTUDY OSTRAVY

Zdroj: DeníkMoravskoslezský deník a server msdenik.cz za všechny obyvatele Ostravy zmapoval současnou situaci a vybral pět největších ostud, které sužují město.
V anketě níže můžete hlasovat pro tu největší a doporučit tak politikům, aby urychleně sjednali nápravu.
Deník je připraven seznam zanedbaných budov, míst a území, které Ostravany štvou, rozšířit!