VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OSTUDY OSTRAVY: Náměstí Republiky - cesta v čase (nejméně) do 90. let

/SERIÁL DENÍKU POKRAČUJE/ Pokud by město ve strategickém plánu pro léta 2017 až 2032 nepočítalo s obnovou dopravního uzlu zvaného Frýdlantské mosty jako s „vlajkovým" projektem, mohl by zde vzniknout nový skanzen. Stačí sehnat jen pár balkánských skořápkářů, aby byla iluze minulosti dokonalá.

13.1.2017 5
SDÍLEJ:
Fotogalerie
18 fotografií

Náměstí Republiky je významný dopravní uzel, kde se kříží trasy tramvají a trolejbusů.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Cílem číslo jedna pro většinu procházejících jsou sice zastávky tramvají a trolejbusů, nicméně pomyslným středobodem zdejší lokality je denní bar Metro.

„Provozuji ho už pětadvacet let," uvádí Václav Aprias v podniku, jehož interiér odkazuje rovnou do porevoluční, polistopadové doby. Podle vlastníka nikoliv náhodou.

POKRAČUJEMESeriál Deníku Ostudy Ostravy vzbudil mezi čtenáři velký ohlas - všechny díly najdete zde

Mnozí z vás poukazovali i na další nešvary, které občany Ostravy sužují. Proto jsme se rozhodli, že pokračovat. Námětů je v našem městě opravdu hodně!

ZANIKLÉ ČASY

„Tehdy to tady bylo perfektní. Spousta obchodů a pohyb lidí skoro jako v samém centru města. Teď jich tady projde o polovinu méně, platí to pro cestující i mé klienty," pokračuje Aprias s tím, že změna nastala s otevřením Nové Karoliny (kam zajíždí větší množství lidí) a zprovozněním kancelářské budovy Tieto (jejíž jídelna mu odvádí strávníky). Přesto má Metro otevřeno denně od 9 až do 23 hodin.

MÁTE RÁDI RETRO?

Milovníci stylu retro si jistě přijdou na své v severní části mostů u původních stojanů s telefonními automaty jen přístroje už jsou moderní. Nově se také tváří veřejné toalety a samozřejmě i část stánků v nejfrekventovanějším místě podchodů pod tramvajovými stanicemi.

Jen zvedat zrak se příliš nedoporučuje, slabší povahy by mohly jímat obavy z újmy na zdraví. Stav stropní krytiny působí značně nevěrohodně…

Celkově interiéry podchodů vypadají jako před čtvrtstoletím a moc na tom nezmění ani plakáty na aktuální akce či snahy sprejerů. Ale v západní části u nové kancelářské budovy je fajn umělecká výzdoba s kolísající intenzitou osvětlení.

NECHYBĚJÍ JEHOVISTÉ

Koloritem jsou místo skořápkářů jehovisté. „Stojíme tu na službě okolo čtyř hodin. Prostředí se nemění, jen je tady bezpečněji díky nedalekému stanovišti strážníků," říkají u vozíčků s náboženskou literaturou. Ve směru k jižnímu výstupu panuje mnohem světštější atmosféra pouliční hudebník hraje na klávesy (a vybírá drobné).

„Obchody tady už moc nejdou," postesknou si prodavačky květin i potravin ve východní části podchodů. Starší z nich zavzpomíná, že pod Frýdlantskými mosty pracuje už dvacet let.

Pamatuje problém s výstupem metanu i výbuch s kriminálním pozadím na zastávce nahoře. „Počmárané je to tady furt stejné a do obchodu nám teď začalo zatékat," dodává. Viditelná je však podle ní snaha o úklid v podchodech.

Činnost zde vyvíjejí i asistentky prevence kriminality.

K TÉMATU

Velice komplikovaný záměr Těmito slovy nazval investiční náměstek primátora Břetislav Riger rekonstrukci náměstí Republiky. „Vyžaduje si komplexní řešení celého území z pohledu urbanismu, architektury i souvisejících problémů, jakými jsou doposud nevyjasněné majetkové vztahy k okolním pozemkům i konstrukcím vlastních mostů a podchodu," uvedl Riger.
Město už má podle něj hotovy dopravní průzkumy mapující dopravní zátěže. Jedno řešení bylo představeno vloni v rámci kampaně FajnOVa ke tvorbě strategického plánu Ostravy počítalo s okružní křižovatkou, náměstím místo točny trolejbusů, opravou podchodů i jejich prosvětlením denním svitem, napojením cyklostezek či protažením trolejbusových linek až k Dolu Hlubina, kde by vznikla nová konečná zastávka.

Související články:
Náměstí Republiky se má stát opravdovým náměstím a podchod minulostí - vizualizace 
Frýdlantské mosty? Jen drobná úprava nepomůže, říká hlavní architekt Ostravy 

Anketa | Procházíte jednou z ostud Ostravy?

Alexandr Mynarz, Ostrava:
Je to užitečný prostor, chodím tady mimo jiné nakupovat. Vypadá to tady tak, jak vypadá. Máme ale nezaměstnané, kteří by se mohli zaměstnat na úpravě podchodů.

Kateřina Horáková, Ostrava:
Sice se tady teď uklízí, ale podchody jsou stejně hnusné, hlavně jejich stěny směrem, když se jde ke Kauflandu. Chybí mi tu taky třeba více prodejních stánků.

Richard Karas, Brušperk:
Ostuda? Snad ani ne… Podchod urychlí přestupování, nemusí se přecházet mezi auty, je to bezpečnější. Ale na druhé straně to, jak podchody vypadají, není ideální.

Patrik Rabe, Ostrava:
Bydlím kousek od náměstí Republiky a pohybuji se tu pravidelně. Nelíbí se mi tu vzhled ani nedostatečné osvětlení. A víte co, stačí porovnat Frýdlantské mosty se Svinovskými mosty.

Všechny díly seriálu Deníku Ostudy Ostravy najdete zde.



Autor: Radek Luksza

13.1.2017 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Kuřácká část, kultovní podniku Hobit, kde se setkává ostravská alternativní scéna.
1

Chce, aby se u Hobita, v kultovním ostravském podniku, kouřilo. Jak to zařídit?

Předseda Akademie věd České republiky Jiří Drahoš.
AKTUALIZOVÁNO
6

Bývalý předseda akademie věd Drahoš bude kandidovat na prezidenta

Nehoda na Hranečníku: řidič autobusu vykolejil tramvaj

/FOTOGALERIE/ Na terminálu Hranečník se srazil autobus s projíždějící tramvají. V obou vozidlech bylo v tu dobu přibližně po dvaceti cestujících, nikdo naštěstí nebyl zraněn.

Protidrogový vlak ve Svinově

Varování před vstupem do feťáckého světa se dostává tento týden žákům druhého stupně všech porubských škol. Bezmála 2300 dětí by mělo navštívit speciální protidrogový vlak, jenž stojí na nádraží ve Svinově. 

Před 35 lety odstartovala kariéra Jarka Nohavici

/VIDEO/ - Před 35 lety se uskutečnilo první veřejné vystoupení písničkáře Jarka Nohavici na Folkovém kolotoči v Ostravě-Porubě.

Soud zpřísnil trest řidiči, který na přechodu na Sokolské usmrtil dva chodce

Podle odvolacího senátu nelze vůbec uvažovat o tom, že by část viny byla na straně pěších.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies