VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pásy za statisíce nahradil optický klam. Je efektivnější?

Ostrava - Červené zpomalovací pruhy před čtyřmi přechody pro chodce na porubské Hlavní třídě, které nechala místní radnice vybrousit, nahradily optické zpomalovací prvky. Jsou účinnější než adhezní povrch?

6.6.2012 18
SDÍLEJ:

Optické zpomalovací prvky nahradily na čtyřech místech na Hlavní třídě adhezní červené pásy.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Porubští radní podle mluvčí Jany Končítkové nechali červené zpomalovací pásy před čtyřmi přechody pro chodce zrušit proto, že dostatečně neodrazovaly řidiče od rychlé jízdy.

„Zvolili jsme proto řešení takzvaných optických přechodů. Kombinace tvarů a odstínů barvy na přechodech docílí vzniku optického prostorového klamu, budícího dojem překážky na vozovce. Řidiči tuto překážku vnímají jako reálnou a skutečně zpomalí jízdu," obhajovala rozhodnutí vedení porubského obvodu vyfrézovat pásy, které začátkem roku nechaly z ušetřených peněz položit Ostravské komunikace, Končítková.

Dodala, že do konce června radnice posílí systém bezpečnostních opatření ještě statickými radary. „Ověřujeme také možnost snížení povolené rychlosti v celé délce Hlavní třídy o deset kilometrů v hodině," upřesnila mluvčí s tím, že realizace všech těchto bezpečnostních opatření mají zajistit chodcům bezpečnost a přimět řidiče, aby dodržovali předpisy.

VIDITELNÉ?

Deník začátkem týdne Hlavní třídou několikrát projel, sledoval provoz na čtyřech přechodech, kde byly adhezní pásy nahrazeny optickými zpomalovacími prvky. Výsledek?

Řidič redakčního auta tvrdí, že kdyby záměrně optické prvky na vozovce nehledal, zřejmě by si jich při běžné jízdě ani nevšiml. Během čtvrthodinového sledování provozu u těchto přechodů výrazně nepřibrzdilo jediné auto. Naopak, odhadem asi čtvrtina vozidel tudy projížděla rychleji než povolenou padesátkou.

„Ty červené pásy byly lepší, tyhle malůvky na cestě jsou o ničem," míní Zdenka Ščurková, která pracuje v provozovně na Hlavní třídě a denně po přechodech několikrát přechází. Stejný názor má i Aleš Saidok. „Pro ty řidiče, kteří tudy jedou poprvé, není modro-žluto-bílá barva na silnici moc výrazná. A ti pravidelní už vědí, že jde jenom o nástřik. Na těch červených pásech to vždycky aspoň zachrastilo, když na ně auto najelo. Zvuk určitě více přiměl šlápnout na brzdu," míní chodec. Také Šárka Vysoglarová si myslí, že na červeném povrchu auta jezdila pomaleji. „Teď ne. Navíc se mi zdá, že natřená vozovka je hladší, jako by to na ní více kouzalo," podotkla žena.

Optické zpomalovací prvky nahradily na čtyřech místech na Hlavní třídě adhezní červené pásy.

Optický 3D přechod podle mluvčí porubské radnice Jany Končítkové efektivně již několik funguje let v ulici Dr. Slabihoudka. „Díky němu zde došlo ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců," konstatovala před časem mluvčí. I tady se byl Deník včera podívat. Optické zpomalovací prvky na komunikaci před přechodem pro chodce mezi vjezdem do fakultní nemocnice a parkovištěm u VŠB-TUO jsou na několika místech oprýskané. Ani tady během čtvrthodiny, po kterou tu Deník sledoval provoz, nezpomalilo jediné vozidlo. Ze směru od třídy 17. listopadu jich za tu dobu projelo okolo padesáti.

Související články: Poruba: zpomalovací pásy nahradí optický klam

Postřeh Martina Plevy: Optický klam zklamal. Vraťte červené pásy!

Jaký zázrak to nechá porubská radnice namalovat před přechody pro chodce na Hlavní třídě, když jí stálo za to zlikvidovat drahé červené zpomalovací pásy? Přiznávám, že tato otázka mi dlouho vrtala hlavou. O víkendu už jsem ten „bezpečnostní" optický klam viděl. Jenže ono nic. Z klamu jen zklamání.

Díval jsem se na něj ze všech stran, dvakrát jsem přes něj projel autem, pak jsem ještě chvíli z chodníku pozoroval ostatní řidiče a jejich reakce. Ale fakt nic. Nikdo nepřibrzdil, nikdo si toho skoro nevšiml, natož aby se „lekl" a dupl na brzdový pedál…

Tahle cesta za zlepšením bezpečnosti chodců se mi zdá trochu nešťastná. Neříkám, že je to úplně nanic, klidně ať se tyto klamy namalují před každý ostravský přechod, ale u červených zpomalovacích pásů byl efekt mnohem větší. Přimlouval bych se tedy za to, aby je Poruba po skončení bruslařské akce (tedy už za dva týdny) nainstalovala před frekventované přechody na Hlavní třídě zpátky.

Vím, že to není žádná levná sranda. Možná by se ale na staro-nové zdrsněné koberce mohli složit ti, v jejichž hlavách uzrál nesmyslný nápad odstranit je kvůli bruslařům…

K TÉMATU

Mluvčí porubské radnice Jana Končítková uvedla, že Hlavní třída je z hlediska pohybu chodců nejfrekventovanější lokalitou v Porubě, po celé délce v obou směrech je tu zhruba čtyřicet přechodů pro chodce.

„Porubská radnice se rozhodla na základě předchozích měření rychlosti vozidel, která ukázala, že řidiči zde ve velké míře porušují předpisy, zvýšit bezpečnost chodců. Povolenou rychlost zde překračovala více než čtvrtina řidičů, některým z nich byla naměřena rychlost až sto kilometrů v hodině. Od rychlé jízdy je neodradil ani speciální červený povrch," tvrdí Končítková.

Podle neoficiálních zdrojů by se kvůli zdrsněnému povrchu ale nemohl na Hlavní třídě konat tradiční závod v in-line bruslení. Údajně proto musely červené pásy, které nechaly vybudovat Ostravské komunikace ze svých ušetřených peněz, před přechody zmizet. Pásy před jedním přechodem přitom stály 188 tisíc korun bez DPH. Vyfrézování červených pásů, včetně nového 3D nástřiku,platila porubská radnice. Stálo podle mluvčí Jany Končítkové necelých 300 tisíc korun, dalších peníze bude radnice do zvýšení bezpečnosti ještě investovat.

Autor: Miroslava Chlebounová

6.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:
Fakultní nemocnice Ostrava. Ilustrační foto
18

Agresivních pacientů stále přibývá, někteří vyhrožují, další dokonce útočí

I. liga, 4. kolo, FC Baník - FK Teplice: 3 : 3, na snímku uprostřed Milan Baroš, vpravo Aleksandar Šušnjar
32

Baník předvedl parádní obrat, nakonec ale o výhru přišel

V pondělí se rozhodne, co s flekatým ledem na havířovském zimáku

Situaci s ledem na havířovském zimním stadionu budou řešit na společném setkání zástupci Správy sportovních a rekreačních zařízení a hokejového klubu HC AZ Havířov v pondělí.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Dolní Lomná - Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

S bagrem a hráběmi na pstruhy. Ryb pak přibylo

Ochránci přírody společně s lesníky a rybáři vytvořili v Beskydech umělá trdliště a školky pro pstruhy.

OBRAZEM: Jaký byl poslední letošní Vaňkáč Čelindž?

/FOTOGALERIE/ Na start třetího z letošních závodů seriálu Vaňkáč Čelindž se postavilo pár desítek závodníků.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení