„K letectvu jsem se chtěl přidat, když mi bylo jedenáct. Předtím jsem chtěl být doktorem, ale na to jsem nebyl dost chytrý," říká se smíchem pilot Skids Harrison. 

„Už třikrát jsme létali na Dnech NATO v Ostravě a moc se nám tady líbilo, takže bylo logické, že jsme si pro svůj výcvik v letu na delší vzdálenost vybrali právě letiště v Mošnově," vysvětluje Harrison.

Právě členové jednotky Hawk cvičí ve Velké Británii nové piloty. Důležité podle nich není, jak dobře dokáže člověk ovládat stroj, ale jestli je schopen okamžité reakce.

„Myslím, že skutečně nejdůležitější je kapacita a schopnost dělat rozhodnutí. Mladí piloti už většinou mají zkušenosti s létáním, takže na nás je naučit je rozhodovat se nehledě na to, jaké bude mít jejich rozhodnutí výsledek. I když udělají špatné rozhodnutí, je to stále jejich rozhodnutí, jestli mi rozumíte. Pilot musí být v prvé řadě taktik," vypráví poručík Phil Bird. Dodává ale, že létání není něco, co se může naučit každý.

„Jsou lidé, kteří si na pohyb ve vzduchu zkrátka nezvyknou a nejsou schopni o něm prostorově uvažovat. Rekruti, kteří k nám přicházejí, už to ale zvládnou. Musejí si akorát zvyknout na mnohem rychlejší, větší a hbitější stroj. Pokud se ale nenaučí přijímat nové informace a vyrovnávat se s větším stresem, který člověk při letu ve stíhačce vnímá, pak nemůže být pilotem," míní Bird.

Víkend v Ostravě byl pro britské stíhače rozlučkový. Příští rok je totiž na Dnech NATO nejspíš neuvidíme. „Ještě ale nevíme, kde bude letka nasazena. Nic není jisté, proto jsme se taky k ničemu nevázali. Uvidíme ale, jak to nakonec dopadne," uzavírá Phil Bird z jednotky RAF Hawk.

Čtveřice stíhačů z jednotky RAF Hawk navštívila o víkendu Ostravu.