13:05

Pohřeb skončil. Romové se pomalu rozcházejí, nebo se přesunují na smuteční hostinu, která se koná v porubském zámečku. Podle Josefa Stojky, předsedy Unie olašských Romů, vyšel na několik set tisíc korun. Přesnou částku sdělit nechtěl.

Zdroj: Youtube

12.34

Rakev zesnulého Jana Lipy se po téměř hodinovém loučením přímo na ústředním hřbitově ve Slezské Ostravě začíná spouštět do rodinné hrobky.

Pohřeb olašského krále Jana Lipy v Ostravě.

12.03

Romové se stále loučí se svým králem u hrobu. Dávají kapele postupně peníze, papírové bankovky, aby nebožtíkovi zahrála další a další píseň.

Pohřeb olašského krále Jana Lipy v Ostravě.Pohřeb olašského krále Jana Lipy v Ostravě.

11.49

U hrobu opět hraje hudba, zpívají se romské písně. 

Smuteční kolona dorazila na hřbitov. Romové se pomalu za vozem pohřební služby, který vezl rakev se zemřelým Lipou, přesunuli k rodinné hrobce.

10.43

Smuteční obřad skončil. Rakev se zesnulým králem vynášejí ven. Auto pohřební služby odváží desítky věnců. Rodina a příbuzní se přesunují na hřbitov. Policie řídí dopravu. Smuteční kolona se přesunuje na ústřední hřbitov ve Slezské Ostravě.

10.05

Obřad začal. Rodina zakázala novinářům pořizovat obrazové záznamy. Desítky Romů postávají venku, obřadu se neúčastní. Podle jejich tradice se ho smí zúčastnit pouze nejbližší rodina. Ostatní se rozloučili včera nebo dnes ráno.

9.43

Novináři a fotografové byli požádání, aby opustili útroby katedrály a dopřáli smutečním hostům chvilku soukromí. 

Pohřeb olašského krále Jana Lipy v Ostravě.

Podle Josefa Stojky, předsedy Unie olašských Romů, dorazilo do Ostravy zhruba 580 lidí. Všichni ale na obřadě nebudou, protože jsou unaveni z předchozích probdělých nocí. S těmi se sejdou znovu až u rodinné hrobky na ústředním hřbitově ve Slezské Ostravě, kam bude tělo po obřadu převezeno.

Michal Schwarz, přítel Jana Lipy, patří k těm, kteří už tři noci nespali. "Truchlíme moc, byl to skvělý člověk, který se narodí jednou za sto let, těžko se bude hledat jeho nástupce," řekl Deníku Schwarz.

Pohřeb olašského krále Jana Lipy v Ostravě

9.25

U katedrály je již několik stovek romů a dál přicházejí noví. Scházejí se u otevřené rakve zemřelého, dávají mu do ní koňak, karty a další jeho oblíbené předměty, pláčou, někteří zpívají rómské písně a hladí mrtvého krále. Živě hraje romská kapela.

Katedrála Božského Spasitele v centru Ostravy, kde obřad začíná v deset hodin, se začíná plnit věnci, sjíždějí se smuteční hosté a okolí hlídají policisté. Rodina a příbuzní se sešli už o půl deváté ráno v Lipově domě, kde se rozloučili se zesnulým.

Pohřeb olašského krále Jana Lipy v katedrále Božského spasitele v centru Ostravy.

Kompletní podrobnou reportáž o pohřbu olašského krále Jana Lipy doplněnou řadou fotek a dalšími postřehy přineseme v pátečním vydání Deníku. Vychází s pravidelnou přílohou TV magazín.

K TÉMATU: Jaké zvyky Romové během posledního rozloučení dodržují?

V romských tradicích patří pohřeb mezi nejokázalejší záležitosti. Zvyků, které dodržují během posledního rozloučení, se najde spousta. Do rakve se například mrtvému vkládají osobní předměty, i když jsou hodnotnější: prsteny, hodinky, housle, ale i dýmka, cigarety, brýle či lahvička s alkoholem nebo karty.

„Do ruky nebo do kapsy vloží rodina zesnulému peníze, nejčastěji drobné mince," říká Miriam Prokešová, která na Ostravské univerzitě přednáší o národnostních menšinách.

Dům zesnulého olašského krále Jana Lipy v Ostravě-Vítkovicích. Před začátkem pohřbu se zde setkají jeho příbuzní. Od chvíle skonu až do pohřbu podle jejích slov příbuzní při zesnulém bdí, takzvaně vartují. „Hrají se karty, vyprávějí se příhody ze života zesnulého. Nesmí se ale zpívat, tancovat nebo přiťukávat skleničkami," popisuje Miriam Prokešová s tím, že každý před vypitím první skleničky odlije trochu na zem na památku zesnulého.

Pokud byl zesnulý ženatý, je zvykem, že si manželka nechá ostříhat vlasy na krátko. „V rakvi je nebožtík oděn v nově nakoupených věcech. Tím mu pozůstalí dávají vědět, že jim na něm záleží," popisuje profesorka z Ostravské univerzity.

Zajímavostí je, že mrtvý je sice pohřben s botami, ale nejsou nasazeny na nohou. „To je proto, že se věří, že neobutý nebožtík nebude strašit," vysvětluje Prokešová.

Na pohřby Romů se prý běžně sjíždí několik stovek lidí. Poslední rozloučení připravují vzdálenější příbuzní, aby ti nejbližší mohli truchlit.

„Věří se také, že nějaký čas po pohřbu přijde sám nebožtík navštívit své pozůstalé, aby jim dal najevo, jak byl se svým pohřbem spokojený," říká Prokešová a dodává: „Svou přítomnost má projevovat různými znameními. Například zvuky nebo se zjevuje ve snech."

Zvyků, které Romové dodržují, je podle Prokešové celá řada. „Jednoznačně se dá říct, že pohřeb bývá ve velkém stylu a příbuzní na této události nešetří," uzavírá Prokešová.

Související články: Na pohřeb olašského krále se sjedou stovky Romů nejen z Česka, ale i Evropy

Zemřel král olašských Romů Jan Lípa. Pohřeb bude v katedrále