Za vydatného sněžení začala v pátek 13. ledna uzavírka Svinovských mostů ve směru z Poruby dolů do Nové Vsi. Jedno z největších dopravních omezení v dějinách Ostravy přineslo v prvních dnech kolaps na cestách v Porubě, řidiči si na objížďky chvíli zvykali.

V noci ze soboty 4. na neděli 5. srpna, tedy uprostřed parného léta, dojde k velké otočce této uzavírky. Auta budou moci po půlroce zase jezdit přes Svinovské mosty z Poruby dolů, zákaz vjezdu se ale objeví v opačném směru. Na objízdné trasy si tak budou muset zvykat řidiči, kteří se budou chtít dostat do Poruby z jiných částí Ostravy.

Situace by ale měla být snadnější než na počátku roku. O prázdninách jednak není tak hustý provoz na cestách, jednak se změna uzavírky dotkne spíše odpolední špičky, která je rozptýlena oproti té ranní do delšího časového úseku. Přesto je ale opět třeba počítat s tím, že zejména v prvních dnech budou řidiči trochu zmatkovat a teprve hledat objízdnou trasu, která jim bude nejlépe vyhovovat.

Městské hromadné dopravy se otočka uzavírky na začátku srpna naopak příliš nedotkne. Přestupní stanice autobusů se z Nové Vsi vodárny přesune přímo na Svinovské mosty, čímž se lidem cestování dokonce částečně zjednoduší. Tramvaj bude jezdit dál po současné jednokolejce.

„Přemístění jednokolejné trati na druhou půlku Svinovských mostů se uskuteční od 24. do 27. srpna. Nechtěli jsme to dělat dříve, abychom ještě více nenarušili dopravu , když je nyní pro tramvaje uzavřena ulice 28. října u Nové Karoliny," konstatoval už dříve David Mlčák, dopravní náměstek DPO.

CHYSTANÁ DOPRAVNÍ OPATŘENÍ

Křižovatka ulic Plzeňské a 28. října: ve směru od Mariánských Hor bude upozornění na uzavírku silnice v přímém směru, na Plzeňské ve směru od jihu dojde k vytvoření dvou přímých řadicích pruhů.

Křižovatka ulic Nad Porubkou a Francouzské: dojde zde k vypnutí přechodné světelné signalizace.

Křižovatka ulice Nad Porubkou a rampy F na Rudnou: změna přednosti v jízdě hlavní komunikací bude znovu rampa F, půjde tedy o uvedení do původního stavu před rekonstrukcí mostů. V místě budou nadále korigovat dopravu policisté.

Křižovatka ulic Bílovecké a Polanecké: zde bude ponechána přechodná světelná signalizace.

Křižovatka ulice Polanecké a rampy k MÚK Rudná: chystá se změna přednosti v jízdě hlavní komunikací bude Polanecká ve směru k mimoúrovňové křižovatce, jde opět o uvedení do původního stavu před rekonstrukcí mostů.

Křižovatka ulice 17. listopadu a nábřeží SPB: zde bude umístěn zákaz odbočení vlevo pro osobní auta z ulice 17. listopadu do ulice K Myslivně.

Připojení z dálnice do MÚK Rudná: v tomto místě je navrženo vytvoření dvou vjezdových řadicích pruhů, vpravo bez kolize pro směr do Poruby a přímo s dáním přednosti pro směry Svinov a Vítkovice.

Jak se „vymotat" z centra Ostravy? aneb Několik užitečných rad pro řidiče

Změna uzavírky na Svinovských mostech přinese řidičům nové útrapy s hledáním nejvhodnější objízdné trasy. Aby byly vaše problémy na cestách co nejmenší, přinášíme vám přehled možných objízdných tras a jejich hodnocení podle toho, jak by z dnešního pohledu mohly být průjezdné.

Trasa 1: NA DÁLNICI

Základní objízdná trasa z centra Ostravy do Poruby je vedena po nejrychlejších komunikacích. Řidiči by tedy měli najet na dálnici D 1, a to buď přes přiváděč Prodloužená Místecká, nebo až později přes přiváděč Severní spoj. Z dálnice pak lze najet na Rudnou ulici a pokračovat dál do té části Poruby či na Opavsko, kam člověk přesně potřebuje. podstatné je, že je po dobu rekonstrukce Svinovských mostů dálnice bez poplatku!

KLADY: Výhoda této trasy spočívá v tom, že je jednak nejjednodušší, jednak zřejmě kvůli kapacitě dálnice také nejrychlejší a nejprůjezdnější.

ZÁPORY:Nevýhoda je v její délce. Řidiči, kteří z centra pojedou domů po dálnici, si najedou oproti současné jízdě přes Svinovské mosty několik kilometrů navíc. Ale ostatní uzavírky nejsou kratší.

Trasa 2: NA MÍSTECKOU

Proti proudu vozidel, která se budou tlačit na první vytipovanou objízdnou trasu, pojedou ti, kteří se v centru vydají po Místecké ulici směrem do Hrabůvky. Za Dolní oblastí Vítkovic je pak dobré vyjet na most a odbočit vlevo na ulic Výstavní, z niž pak po chvíli lze odbočit vpravo na ulici Rudnou a opět pokračovat směr Poruba.

KLADY:Trasa, která je opět vedena převážně po rychlostních komunikacích a měla by v pohodě ustát zvýšení provozu.

ZÁPORY: Přejezd z Místecké na Rudnou je trochu složitější, úsek ulice Rudné v části přes Vítkovice je navíc pro řidiče nejméně příjemný, protože je na něm omezena rychlost a hlavně mnoho semaforů. Červená vlna cestu domů nezpříjemní…

Trasa 3: NA MARIÁNSKOHORSKOU

Mnoho řidičů bude bezesporu využívat jak teď ulici Mariánskohorskou, po které dojede až na Novou Ves Vodárnu. Někteří až v této křižovatce zjistí, že odbočit doprava nemá smysl. Objízdná trasa tedy povede rovně pu ulici Plzeňské, ze které se dá dobře najet v Zábřehu dolů na Rudnou a pokračovat dál tam, kam chcete.

KLADY: Poměrně jednoduchá trasa, které vede takzvaně středem předchozích dvou objížděk a mohla a kapacitně je opět na dobré úrovni.

ZÁPORY: Jízdu mohou komplikovat zmatkující řidiči na Vodárně. Mohlo by jít navíc o nejpoužívanější objížďku, což by znamenalo hustý provoz a případné kolony u kapacitně zúžených částí.

Trasa 4: NA 28. ŘÍJNA

Z centra Ostravy se dá vyjet i po ulici 28. října, z ní pak podle libosti odbočit vlevo na ulici Výstavní nebo Plzeňskou, které řidiče navedou na Rudnou.

KLADY: Nejvíce možností odbočení na některou z objízdných alternativ.

ZÁPORY: 28. října patří obecně k nejucpanějším ulicím v Ostravě. V odpolední špičce se přes ní projíždí hlemýždím tepem.

Trasa 5: NA BÍLOVECKOU

V době druhé etapy uzavírky budou zřejmě velmi vytížené sjezdy z ulice Rudné do ulice nad Porubkou a do ulice 17. listopadu. Řidiči proto mohou volit i sjezd z Rudné do ulice Bílovecké ve Svinově, po které projedou pod Svinovské mosty a dostanou se výjezdem nahoru na ulici Opavskou, případně mohou jet rovnou do ulice Nad Porubkou.

KLADY: Nejvýhodnější trasa pro ty, kteří se potřebují dostat co nejdříve zpátky na Opavskou ulici a z ní pak na Martinovskou.

ZÁPORY: V první etapě uzavírky byl výjezd z Bílovecké na Rudnou často provázen dlouhými kolonami, je otázka, jestli se zácpy budou tvořit i v opačném případě.

Trasa 6: VAŠE TIPY

Jaká bude podle vás nejlepší trasa, kudy budete jezdit, jaké vidíte výhody a nevýhody vaší objížďky. Pište nám své zkušenosti na adresu redakce.moravskoslezsky@denik.cz.

Nejlepší možnost: JEĎTE MHD

Nejsnazší cesta z centra Ostravy do Poruby by měla být i nadále pomocí městské hromadné dopravy. Tramvaje se sice na Svinovských mostech střídají na jednokolejce, jejich zpoždění oproti běžnému jízdnímu řádu je však u nich minimální.

K TÉMATU: CO SE DĚLÁ VE SVINOVĚ

Rekonstrukce Svinovských mostů přijde na bezmála čtyři sta milionů korun. O náklady se dělí Ostrava a Moravskoslezský kraj, většinu pokryje evropská dotace. Práce by podle smlouvy měly skončit na jaře příštího roku, stavební firma ale slibuje, že stavbu dokonči ještě letos.

Součástí projektu je kompletní oprava silničních mostních objektů včetně povrchu vozovky, oprava tramvajových mostů a nástupišť. Kromě toho ale vzniká i nová ulice Peterkova pod Svinovskými mosty, u které roste nový terminál pro autobusy. Staví se i kruhové objezdy pod Svinovem v Bílovecké ulici, která se má stát podle plánů kraje novým přiváděčem na dálnic D1.