Armáda potvrzuje zájem jak základních, tak středních škol. „Naši lektoři v květnu v průběhu dvou dnů vyškolili téměř 150 pedagogů. Předávali jim informace o českých ozbrojených silách i s poznatky o zahraničních operacích a nabízeli zapojení moravskoslezských škol do branných soutěží, jako je Wolfram, Battlefield či Legie," popisuje jeho mluvčí Martin Ogořalek.

Učitelé podle něj oceňují zejména možnost spolupráce s vojáky při vzdělávání svých žáků a studentů.

Na cvičení Safeguard 2015 předvedla jednotka sedmdesáti záložáků střežení objektu ostravského letiště. Ilustrační foto.
Záložáci v kraji: od horníka po primátora

Přípravu občanů k obraně státu (POKOS) uskutečňují například v ZŠ Porubská 832 v Ostravě-Porubě.

Příprava občanů
k obraně státu 
POKOS je podle armádního webu nedílnou součástí plánování obrany státu. Zákonná povinnost občanů bránit svou vlast totiž s profesionalizací AČR nezaniká. Příprava k ní je dobrovolná a má (nestanoví-li zákon jinak) vzdělávací charakter.

„Vloni jsme se zapojili právě do soutěže Wolfram, nazvané po paravýsadku vyslaném ve druhé světové válce z Londýna do protektorátu. A za několik týdnů se na našem školním hřišti koná ostravské oblastní kolo pro tuto soutěž," sděluje zástupkyně ředitele Eva Černochová.

Dnešní doba je podle ní nicméně jiná, než před třiceti čtyřiceti lety, kdy se na takzvanou brannou výchovu kladl nemalý důraz. „Srovnávat se to nedá. Nynější děti jinak přemýšlejí, mají jiné zájmy. Aktivity v programu POKOS si s obranou státu zatím příliš nespojují. Berou je jako zpestření výuky," tvrdí kantorka neodvažující se spekulovat, nakolik by se měla žáky učit třeba topografie.

„Na druhé straně děti pochytí od vojáků i potřebné věci. Od péče o svou fyzickou kondici po znalosti první pomoci. Dozvědí se i něco z našich dějin," míní zástupkyně ředitele. Přidává také zkušenosti z jedné z branných soutěží: žáci toho měli po vyzkoušení silových disciplín doslova plné zuby. „Pokud se dnes zajímají o vojáky, tak bohužel prostřednictvím počítačových her," doplňuje.

Finále 16. ročníku soutěže Hledej pramen vody se konalo v areálu Slezskoostravského hradu.
Tisícovka ostravských čtvrťáků a páťáků hledala pramen vody

Wolframu se účastní i 7. ZŠ ve Frýdku-Místku, kde v květnu dělali tamní oblastní kolo soutěže. „A naše družstvo ve složení Veronika Konečná, Adéla Rožková, Ondřej Groch a Ondřej Špetla postupuje ze třetího místa do krajského finále ve výcvikovém prostoru vojska v Libavé," chlubí se ředitelka Iveta Zechová.

Sedmá ZŠ podle ní POKOS prakticky zahrnuje do svého vzdělávacího programu. „Děti by měly tuto problematiku začít chápat. Prolíná se proto občanskou výchovou, vlastivědou, přírodopisem. Škola měla na školení u vojáků v Ostravě svého zástupce, jenž získané poznatky předává dále. Samotnou brannou soutěž brali žáci s nadšením a moc se jim líbila," poznamenává ředitelka.

V chápání AČR je POKOS žádoucí pro „formulování hodnotového systému mladých lidí". „Projekt přispívá k přípravě dětí a mládeže v krizových situacích, k brannosti, vlastenectví a rozvoji fyzických dovedností," dodává Jaroslav Hrabec, velitel Krajského vojenského velitelství Ostrava.

Ilustrační foto
Audit Deníku: Školu kariérní řád nespasí a dobrého učitele „nevyrobí"