VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Severní spoj: cesta, kterou Ostrava potřebuje jako sůl. Musí být drahý?

Ostrava /DENÍK SLEDUJE/ - Je to jako s horkým bramborem. Všichni o Severním spoji tvrdí, že je potřebný, ale nikomu se nechce do stavby této komunikace investovat. A tak ho jedni přehazují na druhé, a ti ho vracejí zase zpátky. A Severní spoj, který by citelně ulevil dopravě ve druhé nejlidnatější městské části Porubě, se stále nestaví. Možná by se ale dal udělat levněji…

12.12.2012
SDÍLEJ:

Severní spoj by citelně ulevil dopravě ve druhé nejlidnatější městské části Porubě.Foto: Deník

TÉMA DENÍKU

Největší problém, který výstavbě bránil v minulosti, už je přitom vyřešen. Nový Územní plán města Ostravy počítá s tím, že Severní spoj bude ústit hned do dvou ulic Průběžné a Provozní , a přitom se vyhne chráněnému území, lesíku Turkov. Realizace tak opravdu závisí už „jen" na penězích.

„Vzhledem k rapidnímu nárůstu osobní dopravy v posledních dvou desetiletích jsou komunikace v Porubě přetíženy. Severní spoj by vyřešil neúnosné zatížení ulice Opavské," míní porubský starosta starosta Lumír Palyza.

Severní spoj je už z jedné části hotový. Spojuje ulici Mariánskohorskou s dálnicí D1. Důležitá část, která by ho protáhla až do Poruby, však stále chybí a zřejmě ještě dlouho chybět bude.„Snažíme se proto vyvíjet tlak na kompetentní orgány s cílem přesvědčit je o nutnosti realizace nejen Severního spoje, ale i Prodloužené Rudné. Chystáme se oslovit nové vedení Moravskoslezského kraje a jednat s ním o možnostech, jak urychlit zahájení výstavby," dodává.

Nový hejtman: Peníze musí poskytnout stát

Nový hejtman a zároveň exstarosta Poruby Miroslav Novák ale říká, že kraj na tuto stavbu ve svém rozpočtu nemá, a že pokud má být postavena, musí peníze poskytnout stát.

„Severní spoj je důležitý, ale je to investice, kterou má řešit stát, protože jde o dálniční přiváděč. Stát ale pouze vše přenáší na obce a kraje, a peníze jim nepřidává, spíš ubírá," stýská si hejtman Novák.

Jeho jmenovec, mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, však konstatuje, že plánované prodloužení Severního spoje je záležitostí Moravskoslezského kraje. „Ředitelství silnic a dálnic tak nemůže být investorem a stát nemůže na tento druh komunikace poskytnout finanční prostředky. Veškeré varianty ohledně komunikace jsou plně v kompetenci kraje," tvrdí Martin Novák.

Podle lidí, kteří se o Severní spoj dlouhodobě zajímají, by se přitom neměl stát s krajem dohadovat o tom, kdo zaplatí stavbu, v současnosti odhadovanou na bezmála dvě miliardy korun, ale raději by měli hledat řešení, jak tuto silnici postavit jednodušeji, a tím i levněji.

Dvoupruhová varianta

„Vždyť to nemusí být čtyřproudá komunikace. Dopravní situaci v Porubě by pomohlo i to, kdyby se postavil aspoň provizorní dvoupruh, jako nyní funguje v rámci Prodloužené Místecké v centru Ostravy. To by náklady na stavbu značně snížilo," nastiňuje schůdnější možnost realizace projektu jeden z Ostravanů seznámených s danou problematikou.

Kratší varianta Severního spoje by ústila do ulice Provozní (na snímku) a měřila by necelé dva kilometry.

Varianta, která by řešila napojení ze současného ústí Severního spoje pod dálnicí D1 v Třebovicích až do ulice Provozní, má podle územního plánu délku necelé dva kilometry. Postavit by se dala ve zmíněné dvoupruhové variantě podle odhadů za něco přes půl miliardy korun. Prodražila by ji nutnost stavět mosty přes řeku Opavu a přes železniční trať.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák ale říká, že ŘSD nemá narozpočtovanou žádnou alternativní variantu této komunikace, a to právě proto, že jako silnici druhé třídy ji má podle něj realizovat Moravskoslezský kraj. Hejtman Miroslav Novák ale s jednodušší variantou, která by spadla na bedra kraje, v současnosti nesouhlasí.

Starosta Poruby: Podporujeme úspornou variantu

„Severní spoj se nemá stavět jako nějaká místní komunikace to si nedovedu představit. Podle mě to je, jak už jsem řekl, dálniční přiváděč, takže musí jít o investici státu," stojí si za svým nový hejtman, který předchozí čtyři roky působil na kraji jako náměstek pro dopravu.

A co na to nakonec říká starosta Poruby obvodu, jehož občané Severní spoj nejvíce postrádají? „Podporujeme úspornou variantu v podobě dvouproudé komunikace. Je pravděpodobné, že ve veřejné soutěži by se předpokládaná cena mohla snížit až o čtyřicet procent," konstatuje Lumír Palyza s tím, že by uvítal zahájení výstavby v příštím roce, protože tato významná komunikace už měla řadu let sloužit obyvatelům Ostravska a Opavska.

„Podnikneme pro to veškeré možné kroky. Domníváme se, že financování výstavby Severního spoje je záležitostí státu, na nižší úrovni pak kraje. Zcela určitě je však mimo finanční možnosti města a městských obvodů," dodává ještě starosta Palyza.

Územní plán už zná trasu Severního spoje

Pokračování trasy Severního spoje je zakotveno jako změna v platném Územním plánu města Ostravy. Podle mluvčí ostravského magistrátu Andrey Vojkovské celkové řešení předpokládá pokračování od současného napojení na dálnici D1 směrem do oblasti Poruby s napojením do ulice Provozní a dále do ulice Průběžné.

Severní spoj už je zaznačen v novém Územním plánu města Ostravy.

„Podle zatím sledovaných záměrů by stavba Severního spoje měla pokračovat propojením do ulice Provozní, následná etapa stavby by pak představovala propojení do ulice Průběžné. Celkové náklady na úplné dokončení stavby se odhadují na 1,7 miliardy korun," řekla nedávno Deníku mluvčí Andrea Vojkovská.

Porubská radnice podle starosty Lumíra Palyzy sice nepovažuje vyústění Severního spoje do ulice Průběžné za ideální, přesto i tuto variantu jednoznačně podpořila s tím, že bude hledat řešení, jak místním obyvatelům kompenzovat předpokládané zvýšení hustoty provozu v Průběžné ulici.

„Případně budeme koordinovat s městem možné stavební úpravy na Martinovské ulici a v dalších lokalitách, kde to bude potřeba," doplnil Palyza.

Přečtěte si také: Dočkáme se někdy dokončení Severního spoje?

Autor: Martin Pleva

12.12.2012
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
8

Strážníci a policisté na koních předvedou své umění

Soudní jednání o osudu OKD u Krajského soudu v Ostravě 24. srpna 2017.
SLEDUJEME ON-LINE
21

Událost dne: věřitelé dnes rozhodnou o osudu OKD

Nová železniční zastávka je jen začátek změn

Cestující mezi Ostravou, Havířovem a jeho okolím by měli v budoucnu více jezdit vlaky než autobusy.  

Policisté hledají dívku z dětského centra

Se žádostí o pomoc se obrátili na veřejnost policisté, kteří pátrají po 14leté dívce, která odešla z dětského centra. 

Dřevjanka u Zbuja v Beskydech je na prodej

/FOTOGALERIE/ Oblíbená horská restaurace Dřevjanka U Zbuja pravděpodobně změní majitele. Je totiž nabízena i s přilehlým nově postaveným penzionem k prodeji. Celková cena se má pohybovat okolo deseti milionu korun.  

Debutant Bartošák: Čekal jsem dlouho, škoda prohry

/FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ Tak se dočkal! Hokejový gólman Patrik Bartošák si ve středečním přípravném utkání se Slováky v Třinci odbyl premiéru v seniorské reprezentaci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení