TÉMA DENÍKU
Největší problém, který výstavbě bránil v minulosti, už je přitom vyřešen. Nový Územní plán města Ostravy počítá s tím, že Severní spoj bude ústit hned do dvou ulic Průběžné a Provozní , a přitom se vyhne chráněnému území, lesíku Turkov. Realizace tak opravdu závisí už „jen" na penězích.
„Vzhledem k rapidnímu nárůstu osobní dopravy v posledních dvou desetiletích jsou komunikace v Porubě přetíženy. Severní spoj by vyřešil neúnosné zatížení ulice Opavské," míní porubský starosta starosta Lumír Palyza.
„Snažíme se proto vyvíjet tlak na kompetentní orgány s cílem přesvědčit je o nutnosti realizace nejen Severního spoje, ale i Prodloužené Rudné. Chystáme se oslovit nové vedení Moravskoslezského kraje a jednat s ním o možnostech, jak urychlit zahájení výstavby," dodává.
Nový hejtman: Peníze musí poskytnout stát
Nový hejtman a zároveň exstarosta Poruby Miroslav Novák ale říká, že kraj na tuto stavbu ve svém rozpočtu nemá, a že pokud má být postavena, musí peníze poskytnout stát.
„Severní spoj je důležitý, ale je to investice, kterou má řešit stát, protože jde o dálniční přiváděč. Stát ale pouze vše přenáší na obce a kraje, a peníze jim nepřidává, spíš ubírá," stýská si hejtman Novák.
Jeho jmenovec, mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, však konstatuje, že plánované prodloužení Severního spoje je záležitostí Moravskoslezského kraje. „Ředitelství silnic a dálnic tak nemůže být investorem a stát nemůže na tento druh komunikace poskytnout finanční prostředky. Veškeré varianty ohledně komunikace jsou plně v kompetenci kraje," tvrdí Martin Novák.
Podle lidí, kteří se o Severní spoj dlouhodobě zajímají, by se přitom neměl stát s krajem dohadovat o tom, kdo zaplatí stavbu, v současnosti odhadovanou na bezmála dvě miliardy korun, ale raději by měli hledat řešení, jak tuto silnici postavit jednodušeji, a tím i levněji.
Dvoupruhová varianta
„Vždyť to nemusí být čtyřproudá komunikace. Dopravní situaci v Porubě by pomohlo i to, kdyby se postavil aspoň provizorní dvoupruh, jako nyní funguje v rámci Prodloužené Místecké v centru Ostravy. To by náklady na stavbu značně snížilo," nastiňuje schůdnější možnost realizace projektu jeden z Ostravanů seznámených s danou problematikou.
Varianta, která by řešila napojení ze současného ústí Severního spoje pod dálnicí D1 v Třebovicích až do ulice Provozní, má podle územního plánu délku necelé dva kilometry. Postavit by se dala ve zmíněné dvoupruhové variantě podle odhadů za něco přes půl miliardy korun. Prodražila by ji nutnost stavět mosty přes řeku Opavu a přes železniční trať.
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák ale říká, že ŘSD nemá narozpočtovanou žádnou alternativní variantu této komunikace, a to právě proto, že jako silnici druhé třídy ji má podle něj realizovat Moravskoslezský kraj. Hejtman Miroslav Novák ale s jednodušší variantou, která by spadla na bedra kraje, v současnosti nesouhlasí.
Starosta Poruby: Podporujeme úspornou variantu
„Severní spoj se nemá stavět jako nějaká místní komunikace to si nedovedu představit. Podle mě to je, jak už jsem řekl, dálniční přiváděč, takže musí jít o investici státu," stojí si za svým nový hejtman, který předchozí čtyři roky působil na kraji jako náměstek pro dopravu.
A co na to nakonec říká starosta Poruby obvodu, jehož občané Severní spoj nejvíce postrádají? „Podporujeme úspornou variantu v podobě dvouproudé komunikace. Je pravděpodobné, že ve veřejné soutěži by se předpokládaná cena mohla snížit až o čtyřicet procent," konstatuje Lumír Palyza s tím, že by uvítal zahájení výstavby v příštím roce, protože tato významná komunikace už měla řadu let sloužit obyvatelům Ostravska a Opavska.
„Podnikneme pro to veškeré možné kroky. Domníváme se, že financování výstavby Severního spoje je záležitostí státu, na nižší úrovni pak kraje. Zcela určitě je však mimo finanční možnosti města a městských obvodů," dodává ještě starosta Palyza.
Územní plán už zná trasu Severního spoje
Pokračování trasy Severního spoje je zakotveno jako změna v platném Územním plánu města Ostravy. Podle mluvčí ostravského magistrátu Andrey Vojkovské celkové řešení předpokládá pokračování od současného napojení na dálnici D1 směrem do oblasti Poruby s napojením do ulice Provozní a dále do ulice Průběžné.
„Podle zatím sledovaných záměrů by stavba Severního spoje měla pokračovat propojením do ulice Provozní, následná etapa stavby by pak představovala propojení do ulice Průběžné. Celkové náklady na úplné dokončení stavby se odhadují na 1,7 miliardy korun," řekla nedávno Deníku mluvčí Andrea Vojkovská.
Porubská radnice podle starosty Lumíra Palyzy sice nepovažuje vyústění Severního spoje do ulice Průběžné za ideální, přesto i tuto variantu jednoznačně podpořila s tím, že bude hledat řešení, jak místním obyvatelům kompenzovat předpokládané zvýšení hustoty provozu v Průběžné ulici.
„Případně budeme koordinovat s městem možné stavební úpravy na Martinovské ulici a v dalších lokalitách, kde to bude potřeba," doplnil Palyza.
Přečtěte si také: Dočkáme se někdy dokončení Severního spoje?