O Severním spoji, který by zásadně ulehčil dopravě ve městě, se mluví už od osmdesátých let. Nejcitelněji jeho absenci Ostravané pocítili při rekonstrukci Svinovských mostů.

„Severní spoj, který by spojil Porubu s dálnicí, je společně s prodlouženou Rudnou nejzásadnější stavbou na území obvodu. Prodloužená Rudná se už staví a Poruba věří, že se podaří pokročit i v případě druhé stavby," řekl již dříve mluvčí Poruby Martin Otipka.

Dodal, že k napojení na dálnici stačí vybudovat „jen" několik kilometrů silnice, která by výrazně ulehčila dopravě v celé Porubě a pomohla i životnímu prostředí, protože by značnou část dopravy svedla mimo území obvodu.

Seženou investory?

Téma Severního spoje se aktivně řeší od nového tisíciletí. Město v těchto měsících pracuje na investičním záměru téměř dvoumiliardové stavby.

„Odbor dopravy zadal firmě Dopravoprojekt zpracování investičního záměru. Ten běží zhruba od konce roku a měl by být dokončen letos v květnu. Chceme jej totiž použít jako podklad pro oslovení investorů a dotačních zdrojů," přiblížil Deníku náměstek ostravského primátora pro investice Jiří Hrabina.

Dodal, že přestože je Severní spoj krajskou stavbou, budou hledat i další dotační zdroje, ať už z ministerstva dopravy nebo evropských fondů.

Severní spoj vychází z původní silniční koncepce státu a Územního plánu města Ostravy ještě z konce osmdesátých let minulého století, ale následně se funkčně rozdělil na dvě stavby.

Ta první byla uvedena do provozu v roce 2009. Šlo o propojení dálniční křižovatky D1 s Mariánskohorskou ulicí.

A co dál?

Hlavním plánem pro chystanou druhou stavbu, jehož podobu schválilo zastupitelstvo města, je propojení dálniční křižovatky D1 s Martinovskou ulicí v Ostravě-Porubě. „Byla schválena varianta napojení do ulice Provozní, řešená jako místní komunikace s úrovňovými kříženími," přiblížila mluvčí krajského úřadu Petra Špornová s tím, že toto napojení rozšíří význam Severního spoje také na dopravní obsluhu přilehlých ploch na západním okraji městského obvodu Hošťálkovice.

Tato varianta se navíc má vyhnout chráněnému území lesíka Turkov.