Ostravští učitelé se s projevy šikany poradnám nesvěřují.

„Obrátila se na nás pouze jedna paní učitelka, která řešila problém s falešným facebookovým profilem, který jí založili žáci. Školy si tyto problémy řeší většinou po své linii a naše služby v tomto případě příliš nevyužívají," řekla Deníku Kateřina Ciklová, která pracuje jako metodik prevence v Pedagogicko-psychologické poradně v Ostravě-Zábřehu.

Z hry se stane noční můra

Jednou z motivací chování středoškoláků bývá i snaha pobavit ostatní.

„Pro žáky je to hra, kterou začnou stupňovat, pokud nedostanou razantní stopku. Důležité je najít spouštěč a hlavního aktéra," i tak mohou podle Kateřiny Ciklové vypadat začátky šikany. U tvrdších vtípků na adresu učitele to ovšem často nekončí.

„Ze začátku to působí jako sranda, ale ta se postupem času pomalu stupňuje. Záleží i na tom, jak si učitel dokáže prosadit autoritu a zaujmout svým výkladem," potvrdila teorii hry, která se bez stopnutí může lehce změnit v šikanu, gymnazistka Lenka.

Agresivita jako odraz společnosti

Podle ředitele Střední školy elektrotechnické v Ostravě Tomáše Führera ale prostředí ve školách pouze odráží atmosféru ve společnosti.

„Naši školu ročně opouští 50 studentů. Důvody jsou různé. Studenti často nechodí do školy, nekomunikují se svými rodiči, nejsou schopni respektovat učitele. Výchovná komise má během školního roku přes sto zasedání, kde řeší chování a porušování školního řádu ze strany žáků," popsal dění ředitel SŠ elektrotechnické Tomáš Führer. Ihned ovšem dodal, že díky preventivním opatřením, která na škole fungují, se s opravdovou šikanou nesetkal.

„Snažíme se řešit problémy tak, jak přichází. Nejprve nechám učitele i studenta, aby situaci probrali s výchovnou komisí. Pokud to nepomůže, teprve pak jednám," poznamenal.

Ředitelka Obchodní akademie v Porubě Marie Katapodisová připodobňuje vztah učitelů, studentů a vedení školy k rodině, která bez důvěry nefunguje.

„Nikdy neberu na lehkou váhu to, co mi řeknou studenti i kantoři, a za 13 let mé praxe se mi to zatím vždy vyplatilo," odpověděla ředitelka školy, která se v anketě Střední roku 2014/2015 umístila na druhém místě v Moravskoslezském kraji. Zodpovědnost se podle ní odvíjí od vedení školy. To v ní musí umět vytvořit dobré klima i otevřený prostor pro komunikaci obou stran.

Hodný typ bez autority

Středoškoláci si někdy své vyučující rádi škatulkují. Tak jako Petr, který je rozděluje na tři typy. Tím prvním jsou hodní učitelé bez přirozeného respektu. Další jsou oblíbení učitelé s nenucenou autoritou a posledním typem pak učitelé, kteří si autoritu snaží vydobýt nesmyslnými úkoly, postihy a sníženým stupněm známky.

„Když je někdo drzý na učitele dobráky, tak je prostě ubohý, nebo je ve třídě dominantní skupina zlých osobností, které si nepřipouští následky. V naší třídě bychom šikanu hodné učitelky nedopustili, protože kdyby někdo něco takového udělal, všichni by ho odsoudili," vyjádřil se Deníku Petr, student maturitního ročníku ostravské průmyslovky.