VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Starostové testovali cyklostezky a Deník s nimi

Ostrava/FOTOGALERIE, ANKETA, DISKUSE/ - Do deseti let by cyklisté mohli křížem krážem brázdit Ostravou po cyklistických stezkách.

25.9.2010 7
SDÍLEJ:

Jaká je současná síť cyklostezek v Ostravě? O tom se v pátek na vlastní kůži přesvědčili starostové ostravských obvodů a přilehlých obcí na dvanácté cyklojízdě Ostravou.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Délka tras se má zdvojnásobit, stezky se propojí. Jaká je ale situace nyní? Zjišťovali starostové ostravských obvodů a přilehlých obcí na dvanácté cyklojízdě Ostravou. Deník byl při tom.

„Hlavně všichni ve zdraví dojeďte,“ odstartoval dvanáctou cyklojízdu Ostravou starosta Vítkovic Petr Dlabal. Na rozdíl od svých kolegů na kole teď nejezdí. Na start přišel o holi. Pro cyklisty ale obvod prý dělá hodně. Tvrdí to alespoň Martin Krejčí z firmy DHV CR, která vypracovala pro město koncepci rozvoje cyklistické dopravy. „Vítkovice patří k těm nejlepším, co tady máme. Počasí je krásné, můžeme jet,“ zavelel.

Devětadvacet cyklistů pak vyráží od Rothschildova zámečku na Jih, odtud do Hrabové, Nové a Staré Bělé. Peloton tvoří nejen starostové ostravských obvodů, ale i sousedního Paskova a Krmelína. Jak to na cyklistických stezkách vypadá, přijel vyzkoušet i šéf ostravského magistrátu a další úředníci, šlapou také policisté.

Startujeme opravdu luxusně. První kilometry vedou po loni postavené stezce spojující Vítkovice s Jihem. Stála patnáct milionů korun. „Jde o jeden z prvních projektů, kdy se cyklistické pruhy dělají z červené živice, což je novum, ve kterém bychom chtěli pokračovat,“ vysvětluje Krejčí. Stezka však jednu chybu má. Nenapojuje se bezpečně u Dolu Jeremenko na trasu vedoucí podél tramvajové trati na Místecké ulici.

„Připravuje se přestavba celé křizovatky u Dolu Jeremenko, takže v této chvíli tam nebudeme dělat nějaké definitivní řešení, zase by se to zničilo,“ reaguje Krejčí. Když se propleteme mezi auty, po stezce podél Místecké ulice se během několika minut pohodlně přibližujeme k vítkovickému nádraží.„Všimněte si, že v Ostravě máme tu zvláštnost, že značíme stezky žlutě, je to výraznější. V Česku se jinak značí bíle. Obvod tu udělal žlutou zámkovou dlažbu, tím pádem nemusí každý rok natírat,“ upozorňuje Krejčí a naviguje peloton na trasu kolem nádraží, pod most na území Jihu.

Věříte, že se do deseti let podaří vybudovat všechny důležité cyklostezky v Ostravě? HLASUJTE ZDE!

„Obvod jako jeden z mála dal do pořádku svislé značení na cyklistických stezkách. Teď projedeme dosti nebezpečným místem. Pod ulicí Plzeňskou by měl být jednou podchod pro pěší a cyklisty, který má magistrát zpracovaný ve fázi dokumentace pro územní rozhodnutí, ale v tuhle chvíli musíme pěšky, prosím, opatrně, je tam hustý provoz,“ nabádá Krejčí.

Na Pavlovově ulici ukazuje na stezku, která se prý vůbec nepovedla. „Obvod není schopný ji vyznačit. Cyklista ji ani nemůže použít, protože je tady zvýšený obrubník. Navíc se podařilo na cyklistický pruh umístit lavičky, popelnice,“ konstatuje Krejčí a varuje před dalším nebezpečným úsekem, který nás dovede před radnici Ostravy-Jihu. Tady nás vítá starosta Karel Sibinský, s místostarostou Oldřichem Lindovským. „Kola vám pohlídají strážníci, pojďte nahoru,“ zve místostarosta na malé občerstvení. Oceňujeme výhodu ostrahy kol, což je jeden z velkých problémů cyklistické dopravy u nás. „V nové koncepci na to upozorňujeme, zaměstnavatelé, úřady a další instituce do budoucna budou muset s hlídáním kol počítat,“ míní Krejčí.

Od radnice míříme přes Jubilejní kolonii, ulici Dr. Martínka na Dubinu. Přes nebezpečný dubinský most se dostáváme k dalšímu odstrašujícímu příkladu. U gymnázia je uprostřed stezky značka upřednostňující chodce. „To jsou vyhozené peníze,“ míní Krejčí. Pak míříme k podchodu, který u benzinové pumpy propojuje Jih s Hrabovou. Toto místo je nejfrekventova­nější. Jezdí tudy lidé na kole do práce. Ve všední den jich tu projede okolo osmi set během čtyř hodin. Je to také úsek těžkých úrazů. Cyklisté by opravdu měli dodržovat předpisy a sesednout z kola.

Vedení teď přebírá starosta Hrabové Rostislav Naď. Dostáváme se k řece Ostravici, přejíždíme most a svižně po krásné trati míříme k hrabovskému jezu. Tudy prý časem dojedeme až do podhůří Beskyd. Cyklostezky podél Ostravice spolknou včetně infrastruktury sto přes sto milionů korun. Už teď tady o víkendech není k hnutí. Cyklisté, bruslaři… „Potřebovali bychom tu parkoviště. Sháníme peníze, kde se dá,“ říká Naď u hrabovského jezu. A směruje nás dál přes vratimovský most na polní cestu na bývalé haldě. „Tady by to bylo super pro in-line bruslaře. A pak lávka pro cyklisty přes Ostravici,“ plánuje Naď. Na hrabovském statku čeká další občerstvení, starosta Paskova Petr Pauk seznamuje peloton s plány, jak se obec napojí na Ostravu. Všichni pak míří do Nové a Staré Bělé.

Autor: Miroslava Chlebounová

25.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Mezinárodní hry seniorů v Porubě.
3

Za seniory z Košic v Porubě nastoupili otec i teta tenistky Martiny Hingisové

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Ostrava zřejmě o své kukuřičné bludiště přijde. Je údajně nejhorší ze všech!

/FOTOGALERIE/ Kukuřičné bludiště - můžete se v něm ztratit, ale i pobavit. Ostravský labyrint u Staré Bělé nabízí asi tři kilometry propletených cest. To, co zevnitř nepůsobí nikterak neobvykle, vytváří při pohledu shora zajímavý obrazec. Bludišti dominují kladiva v jeho středu. 

Strojírenský gigant z Vítkovic je v problémech. Přežije impérium Jana Světlíka?

/TÉMA DENÍKU, ROZHOVOR/ Ve velmi tíživé situaci se nachází ostravská strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group. Impérium Jana Světlíka prochází náročnou restrukturalizací a bojuje o přežití. Některé z dceřiných společností, jako naposledy Vítkovice Power Engineering, už skončily v konkurzu, ty životaschopné vedení holdingu zeštíhluje a snaží se jim udat nový směr. Dokáže se tradiční značka Vítkovice, která má příští rok slavit 190 let od založení, nakonec odrazit ode dna? Může Jan Světlík ještě vidět světlo na konci tunelu?

Kuňkaliště Proskovice je jedním z nejmenších koupališť v širším okolí Ostravy

Ačkoliv kvůli výkyvům počasí tu sezonu hodnotí jako průměrnou, lidé si zdejší klid a pohodu nemohou vynachválit. Do Proskovic chodí „kuňkat“ hlavně starší ročníky z Ostravy.

Při úklidu v ostravském obvodu bude pomáhat elektrická tříkolka

Maximální rychlost 35 km/h, dojezd 75 km, nákladní nosnost 410 kg, pořizovací cena 60 tisíc korun. To jsou údaje o nové elektrické tříkolce značky Benycargo, která začne od neděle 27. srpna v městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky pomáhat s úklidem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení