Pokuty bude požadovat po Českých drahách a autobusových dopravcích ČSAD Havířov a Veolia Transport Morava, kteří nevypravili většinu spojů v Havířově a na Bruntálsku.V pátekto sdělil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Ivo Muras.

Nejvíce ztratí železnice, kamiony vyjely na silnici už ve středu a vytvořily rekord na vybraném mýtu, drahý bude i návrat do normálu

Nic není zadarmo, říká známé rčení. A platí to i v případěstředeční stávky dopravních odborů.

Přestože konkrétní čísla budou až příští týden, už teď je jasné, že půjde o stovky milionů korun. Především v dopravě, jiné obory podle všehostředeční protest přežijí bez výrazných ztrát.

Pokud by existovalo kouzelné tlačítko, které by na jeden den dokázalo vypnout celou ekonomiku v Česku, znamenalo by to ztrátu 15 miliard korun. Přesně tolik totiž denně v průměru „vydělá“ celé naše hospodářství.

„Obecně platí, že vyčíslit přesně škody způsobené stávkou nelze. Nicméně pokud se vezme přidaná hodnota, kterou každý den vytváří oblast dopravy, je to 1,5 miliardy korun. Taková by byla ztráta, kdyby nevyjel ani jeden kamion či auto,“ vysvětluje David Marek, hlavní ekonom společnosti Patria Finance.

„V tomto případě se zastavila jen část dopravy. Navíc stávka zasáhla i do dalších oblastí ekonomiky, protože některé podniky tomu přizpůsobily svůj provoz,“ říká o ošemetných počtech Marek.

Nával na silnici

Skutečnost, že firmy sevestředuchovaly přece jen jinak, potvrzují třeba údaje z mýtného systému. Středa, která předcházela středeční stávce, byla totiž co do počtu kamionů a vybraných peněz rekordní.

„Speditéři poslali automobily a zboží o den dřív,“ řekl Deníku mluvčí mýtného systému David Šimoník. Zatímco v běžném pracovním dnu se u nás na mýtném vybere průměrně 27 až 28 milionů korun, ve středu se vybralo bezmála 30 300 000 korun, což je dosavadní rekord. „Odhadujeme, že vestředu byl propad,“ dodal Šimoník.

Vlaky v minusu

Celkem přesně půjdou vyčíslit škody, které stávka způsobila na dráze. Ministr dopravy Radek Šmerda už dříve odhadl výslednou sumu za České dráhy, nákladní ČD Cargo i Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) na 302 milionů korun.

Například tím, že na kolejích muselo v průběhu stávky stát 120 nákladních vlaků, vznikla ztráta 57 milionů korun. Částečnou útěchou může být aspoň fakt, že SŽDC využila celýden na opravy kolejí.

„Z přibližně 71 plánovaných výluk se čety vydaly na polovinu z nich, tam, kde to umožnila součinnost s výpravčími,“ uvedl pro Deník mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Mimochodem poměrně drahý je i samotný rozjezd vlaků, který proběhl o půlnoci načtvrtek. Podle odhadu SŽDC vyšel tento start na pět milionů korun.

Jak ukázalastředeční blesková anketa Deníku mezi významnými regionálními podnikateli (finalisty soutěží Firma a Živnostník roku), významný dopad na ně protest odborů neměl. Jedinými, kdo si stěžovali ve větší míře, byli provozovatelé trafik a stánků s občerstvením. Například
v Praze se jejich tržba za půl dne smrskla na to, co jindy vydělají za hodinu.

Stávka

Převážně negativně vyznívaly příspěvky, které od pátku do středy prezentovala média ostávce dopravních odborů proti vládním reformám.

Vyplývá to z mediální analýzy, kterouvezveřejnila společnost Newton Media.

Negativních příspěvků média prezentovala 41 procent, 16 procent článků bylo nejednoznačných, 36 procent příspěvků bylo informativních a jen sedm procent příspěvků vyznělo vůči stávce souhlasně.

Více než polovina příspěvků o stávce zdůrazňovala problémy. Líčily očekávané potíže s dopravou do zaměstnání, předpovídaly celkový dopravní kolaps v ČR nebo spekulovaly o ekonomických škodách.

„Ve svém důsledku vytvářely negativní mediální obraz stávky stejně jako příspěvky přímo odsuzující stávku jako neadekvátní prostředek mocenského boje,“ uvedla vedoucí oddělení mediálních analýz Newton Media Věra Čarná.

Zajímavé bylo, že téma stávky začalo žít svým vlastním mediálním životem a postupně se z něj vytrácela informace o tom, proč se vlastně stávkuje.

„Jen 52 procent příspěvků zmínilo důvod stávky – reformy nebo jednání vlády jako takové,“ podotkla Čarná.

Zhruba polovina článků, které označily za důvod stávky reformy, tuto skutečnost pouze konstatovala, ale nijak nehodnotila. Negativní stanovisko na adresu reforem nebo na činnost celé vlády zaznělo v 30 procentech těchto příspěvků.

Jan Klička + čtk