Zhruba šest set padesát zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyšlo v pátek opět do ulic. Zase o něco více než den předtím. Podle obvyklého scénáře prošli městem, kde komplikovali průjezd vozidel MHD.

Do provozu přitom vyjelo už třetí den zhruba šedesát procent autobusů a tramvají než v obvyklý pracovní den. Nejméně komplikací je v trolejbusové dopravě.

Odboráři oznámili, že stávka bude pokračovat i nadále. O víkendu by ale Ostravané neměli dopady stávky pocítit. „Víkendový provoz se podaří zabezpečit nestávkujícími zaměstnanci. V pondělí pak bude zřejmě provoz opět omezený, podobně jako v uplynulých dnech,“ informoval mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

O víkendu se nebudou konat ani průvody nespokojených zaměstnanců centrem města. „Domluvili jsme se, že necháme lidi odpočinout. V pondělí pak opět vyjdeme do ulic,“ sdělil šéf odborů Dopravního podniku Ostrava Ivo Protivínský.

Na pondělní odpoledne je pak naplánována další schůzka odborářů s vedením podniku. Na té včerejší se zástupci obou stran dohodli, že přes víkend se budou snažit najít nějaké řešení. „Dopravní podnik bude hledat možné úspory v rámci rozpočtu, odboráři budou hledat možné kompromisní varianty svých požadavků,“ shrnul výsledek páteční schůzky Miroslav Albrecht.

„V pondělí předložíme vedení naše řešení, jak by bylo možné zvýšit mzdy a dorovnat je s těmi, jako mají v dopravním podniku v Brně,“ doplnil za odboráře Čestmír Pokojský.

Každý den protestů přichází dopravní podnik o zhruba 700 tisíc korun. Tratí i stávkující zaměstnanci. Za dni ve stávce nedostávají mzdu. Zdravotní a sociální pojištění za ně zaplatí podle slibu odbory. „I kdybych si měl půjčit na jídlo, musíme pokračovat. Jednoduché to pro lidi samozřejmě nebude, někteří mají hodně napnuté rozpočty,“ podotkl Protivínský.

Nejde jen o plat, je toho více. Od mizerných bot až po chybějící toalety

Ta nádoba trpělivosti už prostě přetekla. Tak zdůvodňuje svoji účast na stávce řidič autobusu Jaroslav Vítek. V Dopravním podniku Ostrava pracuje od roku 1971, a tak může srovnávat.

Jeho výplata, která třeba v květnu činila něco přes šestnáct tisíc korun měsíčně čistého, je, jak ironicky říká, kvalitní. „To vstávám ve dvě ráno, abych se dostal do práce, domů jsem jezdil ve tři čtvrtě na jednu v noci. A to je plat řidiče, který vozí tolik lidí za zády,“ říká Vítek.

Poukazuje přitom na to, že výše platu není jediná věc, která mu vadí. „Přijdou mladí kluci, kteří v životě nebyli v provozu, a diktují nám z kanceláře podmínky. Podívejte se třeba na naše boty. Náš vedoucí, který nikdy neřídil autobus, nás v tom nutí jezdit. Vždyť to jsou úplná kopyta, špatně se v tom řídí, navíc jsou z materiálu, který je neprodyšný, a přitom v létě je v tom prostoru v kabině u nohou i šedesát stupňů Celsia. I ve středověku měli kožené boty,“ podotkl Vítek.

Včera už ve čtyři ráno proto stál s asi stovkou svých kolegů před provozovnou v Hranečníku a aktivně se zapojil do vyhlášené stávky. Chtěl by, aby se řidiči měli lépe, i když sám má už těsně před důchodem.

„Víte, já třeba jezdím na Rychvald, ta linka tam vede už x roků, ale dodneška nemáme na konečné záchod. Já tam přijedu, a co teď? Stojíte u baráku, z okna se na vás lidi dívají, jsou tam další zastávky, na kterých stojí plno lidí, není kam si odskočit.

A vedoucí mi řekne: Vždyť na druhé straně na Hranečníku máte záchody, tam máte všechno vybavení. Ale já nejsem stroj, který je naprogramovaný, já někdy potřebuji jít zrovna tam,“ konstatoval Vítek.

O tom, co řidiče trápí, by prý dokázal mluvit dlouho. Ale nakonec to shrnuje: „Jak říkají klasici. Dobře už bylo.“

NABÍDKA VEDENÍ: Navýšení tarifních mezd o 1,5 procenta zpětně od začátku roku 2011 a minimálně stejné zvýšení v roce 2012
Roman Kadlučka, ředitel Dopravního podniku Ostrava
V období, kdy je městský rozpočet vlivem úsporných vládních opatření dramaticky krácen o zhruba 1,5 miliardy korun, je nabídka navýšit mzdy také pro příští rok zcela ojedinělá. Odboráři však ani na takto vstřícnou nabídku nepřistoupili. Velmi nás mrzí postoj odborářů, kteří chtějí dosáhnout navýšení mezd v úrovni, která je pro rozpočet městského dopravce naprosto nepřijatelná. I na schůzkách se zaměstnanci přímo na pracovištích jsme se jim snažili vysvětlit skutečné možnosti a princip financování dopravního podniku z městského rozpočtu. Město Ostrava se našemu dopravnímu podniku věnuje velmi příkladně. Důkazem toho jsou každoroční dotace ve výši jedné miliardy korun, která nebyla v uplynulých letech krácena ani v důsledku světové finanční krize.
POŽADAVEK ODBORŮ: Navýšení tarifních mezd o pět procent
Petr Smital, šéf odborů autobusů Hranečník
Čekáme na nabídku. Stávka je neomezená. Jsme rozhodnuti nejet ani dnes, ani zítra, ani v sobotu, ani v neděli. O práci se nebojíme. Volant nám z ruky nevezmou. Když nás vyhodí odtud, máme možnost pracovat jinde, třeba v ČSAD nebo Veolii. Autobusáci na stromě nerostou. My potřebujeme profesní osvědčení, máme řidičský průkaz skupiny D, máme psychotesty. V jiných městech v republice mají daleko více na hodinu než my. Tady se hřeší na nezaměstnanost, a proto nás s platy tlačí dolů. Ale to nejde do nekonečna. My jsme pokojní lidi, ani loni jsme nechtěli přidat. Chápeme situaci podniku. Ale ta je pořád stejná. A my už nemáme z čeho platit svoje věci, všechno se zdražuje. Nechceme nic navíc, jenom to, abychom mohli z těch platů žít. A to nám chtějí upřít?

POSTŘEH MARTINA PLEVY

Kdo je padouch, a kdo hrdina?

Jsou to vyděrači, kteří si berou jako rukojmí obyčejné lidi, již se potřebují dostat včas do práce, nebo to jsou naopak chudáci, kteří za náročnou práci nedostávají adekvátní finanční ohodnocení?

To je otázka, na kterou se hledá jednoznačná odpověď velmi těžko a jasně nevyplynula ani postředečním zahájení stávky zaměstnanců DPO.
Ačkoliv mnohým Ostravanům přinesla omezení v městské hromadné dopravě nemalé komplikace, často vyjadřovali stávkujícím slova podpory.

Po nedávných zkušenostech s protestem českých lékařů by přitom člověk čekal od lidí více odsuzujících a znechucených reakcí. Přece jen bojovat za růst mezd v době, kdy se všude šetří, ba dokonce i na platech ubírá, a padají slova, jako že „nejlíp už bylo“, se zdá být tak trochu drzé.

Nutno ale přiznat, že jako výrazné upozornění na to, že v dopravním podniku asi není situace úplně růžová, to přitom zafungovalo na výbornou.

DOSAVADNÍ PRŮBĚH STÁVKY NAJDETE ZDE:Stávka řidičů DPMO Ostrava 2011

STÁVKU NADÁLE SLEDUJEME, O DALŠÍM VÝVOJI VÁS BUDEME NA NAŠEM WEBU AKTUÁLNĚ INFORMOVAT