Petiční výbor nastřádal už přes tisícovku podpisů nesouhlasících obyvatel a o vývoji projektu toho moc nevědí ani nejvyšší představitelé Poruby či Pustkovce, tedy městských částí, kterými trasa povede.

Z nedávného průzkumu na webu Deníku vyplynulo, že z bezmála osmnácti set hlasujících si 76 procent tramvajový průtah osmým obvodem přeje. Jenže podobný počet lidí už svým podpisem stvrdil svůj nesouhlas. Co jim na projektu vadí?

„Petiční výbor sestavil petici především proto, že se obává snížení kvality života nejen v ulicích, kde trať povede, ale i v jejich bezprostředním okolí. Výstavba tramvajové trati by znamenala rozšiřování cest, budování nových chodníků i světelných křižovatek, úbytek zeleně a travnatých půdních ploch. Dalším důvodem je zatížení lidí hlukem, což jako negativum výslovně uvádí i samotný projektový záměr. Nehledě na to, že lidé z daných ulic by měli trakční vedení v těsné blízkosti oken," shrnula výhrady jedna z iniciátorek petice Markéta Vysloužilová s tím, že ani s ohledem na ubývající počet lidí v daném obvodu nedává projekt smysl.

PUSTKOVEC JE PROTI

Jako levnější a adekvátnější variantu tak petiční výbor zmiňuje elektrobusy či autobusy na CNG. Na negativním postoji vůči projektu se po posledním zasedání shodli také zastupitelé městského obvodu Pustkovce, kterým má trať vést. Přitom podle informací Dopravního podniku Ostrava (DPO) byl Pustkovec dříve myšlence nakloněn. „V červnu nám pouze byla představena vize náměstkem ředitele DPO Chovancem a ostravským radním pro dopravu Semerákem, to je vše. Neexistuje žádný zápis, neobdrželi jsme žádné vyjádření a stanovisko, co zamýšlejí dál," říká pustkovecký starosta Stanislav Pyš.

„Ve čtvrtek se měl konat na DPO v Martinově celodenní seminář, ale z nějakých technických důvodů padl. Mám z toho divný pocit. Nevím, jak dalece je výstavba ještě ovlivnitelná, jak jsem řekl, nikdo nám nic neřekne. I proto tento náš postoj, možná když budou mít zastupitelé více informací, tak změní názor," uvažuje starosta Pyš.

DOŽADUJÍ SE INFORMACÍ

Podobná je situace v městském obvodu Poruba. Také tam byla představena vize se čtyřmi variantami vedení trati. „Od té doby jsme několikrát žádali o další informace, ale prozatím je nedostali. Pokud nebudeme znát definitivní záměr města, nemůžeme k němu přijímat žádný postoj," konstatuje mluvčí Poruby Martin Otipka.

Podle DPO probíhá vše v souladu se zákonem stanoveným postupem. „Od toho je zde územní a stavební řízení, kdy patřičný stavební úřad rozhodne, zda námitky, které se objevily třeba právě v Pustkovci, jsou relevantní, nebo ne," podotýká garant projektu a technický náměstek DPO Martin Chovanec.

PROJEKT ROZDĚLUJE

„Po dvou letech jsme se od tramvají z Výškovic s manželem odstěhovali. Nezvykli jsme si s dětmi ignorovat neustále cinkání tramvají a pískání před zavřením dveří. Navíc tomu není dlouho, co u Duhy postavili dva kruhové objezdy. S tramvajemi bude místní dopravní situace opět složitější," tvrdí jedna z posledních podpůrkyň petice Lenka Marušáková, která považuje aktuální dopravní možnosti v Porubě za adekvátní. Řada lidí je přesto projektu nakloněna a oponenty označuje za škarohlídy, kteří budou věčně s něčím nesouhlasit.