„Jedinečné, originální a k ničemu nepřirovnatelné," popsal SCX Petr Tomčík, vedoucí týmu StudentCar, který vznikl na katedře materiálů a technologií pro automobily Vysoké školy báňské Technické univerzity Ostrava.

Technické parametryVÝKON: 220 kW (300 koní)
ZRYCHLENÍ: 0 100km/h za 5 s, 0 150km/h za 9,25 s
DOJEZD: 180 km
HMOTNOST: 1438 kg
CENA: asi 10 milionů korun

Jedinečné podle něj mimo jiné proto, že jde o první sportovní elektromobil vyvinutý a vyrobený v České republice. „Minulý víkend nás navštívili lidé, kteří pracují pro BMW a McLaren, a ujistili nás, že ani v tak technologicky vyspělých zemích, jako je Velká Británie či Německo, není na univerzitách obvyklé, aby vývojové projekty byly dotaženy tak daleko," uvedl Tomčík a dodal, že design exteriéru SCX navrhl Michal Vlček, který nyní pracuje pro McLaren.

Prototyp

Členové StudentCar oceňují také to, že vytvořili auto srovnatelné se současnou světovou špičkou.

„Postavili jsme sporťák na elektriku s pohonem 4x4, s aktivním elektronickým diferenciálem i stabilizačním programem. To se nám podařilo v týmu zhruba sedmnácti osob a v podmínkách, které jsou nesrovnatelné s těmi v automobilkách," ocenil čtyřletou práci Pavel Klaus, jenž se podílel na výrobě prototypu.

STUDENTCAR X, zkráceně SCX, je sportovní automobil na elektřinu, který postavili na Vysoké škole báňské Technické univerzitě Ostrava.

„Projekt je přínosem také z dalšího hlediska. S vývojem vozu nám pomáhali mladí talentovaní studenti, kteří tak dostali příležitost podílet se na řešení reálných technických problémů, včetně fáze výroby a testování. A díky tomu se naučili spoustu nových věcí," dodal Tomčík.

Testy

Elektrokupé nyní prochází testy, jež určí, zda může být používáno na silnicích.

„Doufáme, že zkoušky dopadnou dobře, a my tak budeme moci začít s výrobou limitované série, která bude čítat asi pět kusů ročně," prozradil Tomčík s tím, že série aut k prodeji byla v plánu již od počátku projektu. Budoucí vlastníky elektrosporťáku vidí jako fanoušky nových technologií, kteří si přejí mít originální vůz a neničit jím planetu a životní prostředí. Cena za tato přání se ale vyšplhá na zhruba deset milionů korun.

Zákazníci si však na SCX ještě počkají. Klíč k prvnímu kupé s výkonem 220 kW dostane jeho nový majitel až v průběhu roku 2016. Peníze vydělané prodejem pak univerzita investuje do dalšího výzkumu a vývoje sportovních vozů.

Markéta Jarmarová