Více než polovina lidí nepovažuje čas strávený na cestě do práce za smysluplně prožitý.

Zmíněné údaje vyplývají z průzkumu společnosti LMC mezi tisícovkou respondentů v Praze a středních Čechách, v Brně a přilehlém okolí a také na Ostravsku.

Plných 36 procent lidí ve velkých českých aglomeracích tráví na cestě do zaměstnání a pak při cestě zpátky více než hodinu denně. Pro většinu z nich jde přitom o promarněný čas. Během cesty se většina lidí věnuje zábavě: třetina poslouchá hudbu, pětina si čte.

Podle průzkumu zabírá jedna cesta do práce více než půl hodiny téměř 36 procentům zaměstnanců ve výše uvedených aglomeracích. Přes 14 procent lidí přitom na jedné cestě do práce, případně při cestě zpět, stráví přes 45 minut. To znamená, že k době v práci musejí připočíst ještě nejméně 1,5 hodiny denně, za kterou však nejsou placeni.

„Čím vyšší příjmy a vzdělání mají, tím více času na cestách za prací lidé tráví. Na nižších pozicích jsou pro zaměstnance překážkou finanční náklady spojené s dojížděním, napříč všemi typy práce ale lidem nejvíce vadí promarněný čas," doplnil výsledky Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje například portály Jobs.cz a Prace.cz.

Dodal také, že vzhledem k velkému počtu obsazovaných pracovních příležitostí a nižší dostupnosti vhodných kandidátů lze očekávat, že si lidé letos při změně práce budou mnohem více vybírat i s ohledem na dostupnost pracoviště.

Nejčastěji lidem na cestování do práce vadí ztráta času (37 procent), čtvrtině pak vadí především finanční náklady. Části lidí dojíždění znepříjemňují spolucestující (13 procent) a nevlídné prostředí v dopravních prostředcích (7,5 procenta).

K cestě do zaměstnání lidé ve velkých městech nejčastěji využívají veřejnou dopravu (uvedla to téměř polovina dotazovaných v průzkumu). Třicet procent lidí jezdí do práce autem, nebo na motorce a 13 procent chodí do zaměstnání pěšky. Jen 3,5 procenta dotazovaných využívá spolujízdu, zhruba stejné procento lidí dojíždí do práce na kole.