V destilátech zmíněné pálenice letos na jaře hygienici zjistili nadlimitní množství látek, které se používají k denaturaci lihu. Jak už Deník dříve informoval, ministerstvo zemědělství pak 3. dubna zrušilo ostravské společnosti PP Fakr, spol. s r. o., povolení provozovat pěstitelské pálení.

Tehdejší mluvčí ministerstva Jan Žáček uvedl, že poprvé od vypuknutí metanolové kauzy inspektoři zjistili, že destiláty z pěstitelského pálení nejsou vhodné k lidské spotřebě. „V jablkovém destilátu byl zjištěn 2-propanol, 2-metyl-2-propanol a nadlimitní množství metanolu. V hruškovém destilátu pak laboratorní analýzy potvrdily přítomnost 2-propanolu a 2-metyl-2-propanolu," upřesnil tehdy mluvčí ministerstva.

Zákazník pálenice založil web

Jedním z poškozených zákazníků pálenice byl i Jonáš Harman. Ten si nechal zpracovat Zdravotním ústavem v Ostravě analýzu destilátu, který mu vyrobili v radvanické pálenici. „Destilát obsahoval látky, které nejsou přirozenou součástí lihovin. Takže to, co mi v pálenici prodali, nebylo vhodné k lidské spotřebě," vysvětlil Jonáš Harman.

Ten pak také založil web, který měl sloužit jako jednotné informační a shromažďovací místo pro všechny, kterých se kauza pálenice v Radvanicích jakkoli dotýká.

„Cílem tohoto webu je poskytnout všem poškozeným zákazníkům PP Fakr, spol. s r. o., veřejné místo pro vzájemné sjednocení, informování a také pro diskusi," vysvětlil krátce po založení webu Jonáš Harman.

Žaloba k okresnímu soudu

Založením webu ale jeho snaha o nápravu neskončila. Jeho úsilí vyvrcholilo v polovině července, kdy desítka zákazníků pálenice podala žalobu k Okresnímu soudu v Ostravě.

„Těch poškozených, kteří zvažovali, že se k žalobě přidají, postupně přibývalo. Nemohli jsme ale čekat donekonečna, proto jsme se rozhodli dále neotálet a žalobu jsme podali. Je to hromadná žaloba, která se týká jednak náhrady škody, tedy částky, kterou jsme vyčíslili za destilát, který nám prodali, ale přitom nebyl vhodný k lidské spotřebě. Tato suma zahrnuje například i náklady zákazníků pálenice za cestovné. Další lidé požadují také peníze proto, že sice dodali do pálenice ovoce, ale nedostali žádný destilát. To ovoce jim už ale nikdo nevrátil," vysvětlil Jonáš Harman s tím, že celková požadovaná částka činí zhruba 76 tisíc korun.

Jak také Deníku řekl, zákazníci pálenice, kteří žalobu podali, nevylučují ani mimosoudní dohodu. „Záleží na provozovatelích pálenice. Myslím, že by to pro ně mohlo být nejrozumnější řešení," míní Jonáš Harman.

V pěstitelské pálenici, která je od počátku dubna uzavřena, nikdo nezvedá telefon na pevné lince a na kontaktním čísle mobilního telefonu hlas z automatu hlásí, že se s tímto číslem nedá momentálně spojit.