TÉMA DENÍKU

„Nejčastějšími škodami, které způsobují, je rozbíjení skleněných výplní přístřešků a zábradlí, nástřik ploch grafitti a poškozování označníků,“ vyjmenoval mluvčí DPO Miroslav Albrecht. Rozbitá je v současné době například skleněná stěna na zastávce Vítkovice vysoké pece.

Toto nástupiště ve směru na Zábřeh ale nyní není v provozu kvůli stavebním pracím na sousední budově. „Před opětovným zprovozněním tohoto nástupiště, pravděpodobně 19. dubna, je naplánováno odstranění všech závad,“ informoval Albrecht.

DPO se ve městě stará o všechna tramvajová nástupiště, kterých je 210, včetně jejich vybavení. Výjimkou jsou některé přístřešky a lavičky, za které odpovídá jiný správce, protože je využívá k reklamě. Na autobusových a trolejbusových nástupištích provozuje DPO pouze sloupky s jízdním řádem. Vlastní nástupní plocha a ostatní vybavení nástupišť jsou obvykle ve správě městských obvodů.

„O tom, že je někde rozbitá lavička nebo je tam nepořádek, se často dozvíme i z dopisů obyvatel. Co nejrychleji to pak dáváme do pořádku,“ uvedl starosta Ostravy-Vítkovic Petr Dlabal.

Karvinsko: problémové budky nahradí v Českém Těšíně nové

Problémové autobusové zastávky řeší na Karvinsku města i dopravci. Například v Českém Těšíně se chystají, že některé zastávky vymění za takové, kde se nebudou moc zdržovat bezdomovci a nejrůznější pobudové, popíjet zde alkohol, obtěžovat běžné čekající na autobus a podobně.

„Místo klasické budky má na českotěšínském sídlišti Svibice i na dalších místech vzniknout prosklené budky bez bočních stěn, které posedávačům znepříjemní pobyt a od nichž si zdejší strážníci i radnice slibují, že pomohou při řešení situace, kdy je nutné neustále vykazovat povaleče jinam,“ popsala mluvčí města Dorota Havlíková.

Podobný problém řeší i v Karviné, kdy naproti obchodnímu domu Kaufland pospávají bezdomovci na lavičkách. Podobně se na jiném místě v Karviné-Dolech, na zastávce poblíž místa, odkud vyjíždějí kamiony, shromažďují prostitutky pod záminkou, že tady čekají na autobus. Přesto, že je prostituce na území města zakázána. Situaci řeší strážníci. (mn)

Novojičínsko: někde se lidé nemají kam schovat, přístřešky chybí

Stav autobusových zastávek na Novojičínsku je celkově spíše lepší než horší. Najdou se místa, kde je například uražená lavička z kovové konstrukce, nebo místa, kde stěny posloužily samozvaným malířům a někde přístřešky chybí úplně, takže se cestující nemají kam schovat.

To platí například pro autobusové zastávky v Sokolovské ulici v Novém Jičíně. Ale zastávky bez přístřešku a v katastrofálním stavu jsou spíše výjimkou. Možná horší situace než u samotných autobusových zastávek je na autobusových stanovištích či nádražích ve městech. Jakékoliv úpravy by totiž měla hradit města.

Štramberk, Příbor nebo Studénka dokonce samostatná autobusová nádraží nemají. Ve Studénce jsou ale stanoviště hned vedle nádraží Českých drah, čehož mohou cestující využít. V Příboře, kde stojí většina autobusů, na zastávkách u křižovatky u škol není ani čekárna. Přitom při výjezdu z města směrem na Kopřivnici je možné spatřit pěkný přístřešek na tamní autobusové zastávce. Autobusové nádraží nemají ani ve Štramberku, kde by na něj asi stěží hledali místo, ale zřejmě nejfrekventovanější zastávka u škol je zastřešená a čistá.

Hovoří se o přeměně
Špatná je situace v Bílovci, kde se již delší dobu hovoří o přeměně autobusového nádraží. „Nedávno jsme na radě řešili, jak v této věci pokračovat dále. V projektu jsou nějaké nedodělky, které se musí dokončit,“ uvedl místostarosta Bílovce Petr Faldík.

V Odrách rovněž cítí potřebu změny. Ta by mohla přijít se stavbou obchodního domu Lidl, jenž by měl část nádraží zabrat. „Myslím si, že to nějakým způsobem pokračuje, protože už do toho investovali poměrně dost peněz,“ sdělil starosta Oder Pavel Matůšů.

Jásat z podoby autobusového nádraží nemohou ani ve Frenštátě pod Radhoštěm, ale zastávky jsou tam zastřešené a ve slušném stavu. Solidní situace celkově je v Kopřivnici a Novém Jičíně. Tam jsou poměrně nová nádraží, která vznikla právě při stavbách marketů. (ipa)

Frýdecko–Místecko: v létě vyrazí otestovat spokojenost

Autobusové zastávky patří do vybaveností měst a obcí, zvyšují komfort cestujících hromadnou dopravou. V základním vybavení každé autobusové zastávky je lavička a tabule pro jízdní řády. A nejen o ně se v našem městě starají Frýdecko-místecké technické služby (TS).

„Tak jako každý rok, i letos v rámci jarního čištění města bude realizován úklid autobusových zastávek nejen ve městě, ale i v přilehlých obcích jako například v Zelinkovicích, Lískovici a v Řepištích. Týden před zahájením, které je plánováno na přelomu května a června, naši zaměstnanci budou muset zkontrolovat zhruba 70 zastávek. Na základě zjištěného stavu je pak začínají ručně čistit. Nekryté zastávky především vymetají a zbavují odpadků, které pak odváží multikárou, kryté navíc omývají vodou se saponátem,“ upřesnil Jaromír Kohut, ředitel TS.

Dodal, že mimo jiné pracovníci musejí provést i opravy rozbitých košů a polámaných laviček, které způsobují občané svým neukázněným chováním. „Vandalové se podepsali na mnoha zastávkách na území celého města, namátkou můžeme zmínit například na zastávkách 17. listopadu, Olešná a Lískovecká.“Stejně jako v minulých letech, i letos se TS chystají v letních měsících vyrazit do ulic, aby otestovali spokojenost občanů s městským mobiliářem a jeho čistotou. Na základě připomínek se pak zaměstnanci při úklidu na navrhované lokality zaměří. (gapa)

Opava: zastávky hromadné dopravy jsou krásné i zničené

Na jedné straně krásné a upravené, na druhé špinavé a zničené. Takto vypadají zastávky Městské hromadné dopravy v Opavě. V případě zdevastovaných a znečištěných zastávek jsou na vině především vandalové a opilci. Nemalou část tvoří také lidé, kteří jsou zkrátka lhostejní a ničení veřejného majetku jim není cizí. O čistotu zastávek MHD a laviček v nich umístěných se pak starají Technické služby Opava s.r.o. Jak redakci řekl provozně-technický náměstek Technických služeb Opava s.r.o. Martin Girášek, všechny lavičky jsou průběžně uklízeny od odpadků.

„Je velmi smutné , že se najde nemálo lidí, kteří nemají úctu k majetku, jenž není jejich a má sloužit všem občanům, či návštěvníkům našeho města. Svým chováním a znečišťováním tak bohužel znepříjemňují život ostatním,“ uvedl Girášek s tím, že v příštím týdnu zaměstnanci technických služeb umyjí po zimě lavičky na zastávkách MHD tlakovou vodou. „Přístřešky na zastávkách MHD, které zřídilo město a mají je ve své správě Technické služby s.r.o, umyjeme také příští týden,“ doplnil Girášek. (ver)

Bruntál: příjezd do města ozdobí modernizované přednádraží

Nudu a šeď bruntálského autobusového nádraží a prostor před vlakovou stanicí v Nádražní ulici v Bruntále se má stát minulostí. Město připravuje modernizaci tohoto prostoru. Projekt je přímo závislý na penězích z dotací.„Modernizace celého přednádražního prostoru, který je jednou z bran do města, patří mezi dlouhodobé priority bruntálské radnice,“ řekl mluvčí městského úřadu Jiří Ondrášek. Není sice ještě zdaleka znám termín vzniku tohoto finančně i technicky náročného projektu, ale město v jeho přípravě systematicky pokračuje.

Moderna i účelnost
Snahou města je zásadním způsobem zmodernizovat autobusové nádraží a prostor před vlakovým nádražím, kde má vzniknout nový, propojený, moderně a především účelně vybavený areál. Má být zároveň dobrou vizitkou pro návštěvníky města, cestující vlakem či autobusem nebo přijíždějící automobilem ve směru od Opavy.

Autobusové nádraží chce město vybavit technologicky vyspělým terminálem a dalším zázemím, a dále novým dopravním řešením areálu autobusového a vlakového nádraží. „S postupující přípravou realizace tohoto záměru se nám otevírají možnosti, jak konečně, po mnoha letech, změnit k lepšímu tuto část města. Nejde jen o to, aby byla atraktivnější, ale především o to, aby mohla daleko lépe sloužit občanům našeho města i jeho návštěvníkům,“ zdůraznil potřebu úprav této lokality starosta města Petr Rys.

Přípravě projektového záměru se na přelomu března a dubna věnovaly také komise rady města, komise pro výstavbu, životní prostředí a regeneraci památkové zóny a komise integrovaného plánu rozvoje města.

Čtyřletá příprava
Město zahájilo přípravy modernizace areálu v roce 2007, kdy vznikla urbanistická studie budoucího uspořádání prostoru. Letos v dubnu probíhá územní řízení. „Zdaleka není možné odhadnout, kdy bude projektový záměr uskutečněn, celý proces přípravy lze brát spíše jako dlouhodobější záležitost,“ upozornil mluvčí Ondrášek.

Tak jako na všechno, i na modernizaci jsou potřeba peníze, nejlepší jsou ty z dotací. Město by rádo alespoň část nákladů získalo z Regionálního operačního programu. Je pouze jisté, že se moderna značně prodraží. „Celkové předpokládané náklady jdou do desítek milionů korun,“ doplnil mluvčí. (kaj)


Foto: Výpravní budova železniční stanice v Bruntále