VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolejové absorbéry v Ostravě: Zdá se, jako by tramvaje jely po trávě

/FOTOGALERIE/ Unikátní technologie má snížit hlučnost, umožní také odpařování vody.

28.8.2017
SDÍLEJ:

Speciální kolejový absorbent, který by měl pohlcovat prach a zároveň tlumit hluk a vibrace z tramvají, 27. srpna 2017 v Ostravě.Foto: Deník / Kaboň Lukáš

V nejvytíženějším tramvajovém úseku v Ostravě, který se nachází mezi Frýdlantskými mosty a zastávkou Karolina, se sníží hlučnost. Zajistit to má unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací z kolejových vozidel.

Použita byla v rámci pilotního projektu tiché a zelené tramvajové tratě. Pokud se osvědčí, může se objevit i na dalších místech. Změna je patrná i na první pohled, kdy se zdá, že tramvaj jede po trávníku.

První měření útlumu hluku v uvedeném úseku se uskutečnilo v noci z neděle na dnešek. Po jeho skončení začal půlroční ověřovací provoz. Systém má omezit zejména hluk trakčních motorů a hluk, který vzniká odvalováním kola po kolejnici.

„Jedná se o takzvané kolejové absorbéry hluku s funkcí retence vody, který je vyráběn pouze z recyklovaných materiálů z automobilového průmyslu,“ uvedla mluvčí ostravské radnice Andrea Vojkovská s tím, že díky vlastnostem slovenského základního syntetického materiálu může být povrch kolejových absorbérů opatřen živým nebo umělým trávníkem.

„Tyto varianty povrchu zachovávají velmi dobré absorpční vlastnosti a umožňují odpařování vody v městském prostoru. Tím dochází ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů,“ vysvětlila mluvčí.

Technologii odhlučnění koleje je možné aplikovat jak u stávajících tramvajových tratí, tak u moderních dopravních staveb. Vně kolejí lze zřídit i lehkou a snadno demontovatelnou nízkou protihlukovou bariéru. Ta je tvořena syntetickým recyklátem v drátěných koších, který se nechá na vnější straně porůst nenáročnými lokálními rostlinami.

Autor: Jaroslav Perdoch

28.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

ON-LINE se starostkou Mariánských Hor a Hulváků Lianou Janáčkovou

Jízdní policie.
1

Když policejní koně odcházejí do důchodu

Florbalové Vítkovice si nadělily šest bodů

Pětadvacáté výročí existence klubu oslavili dvěma výhrami nad Střešovicemi. Ženy 1. SC Tempish Vítkovice vyhrály podle očekávání jednoznačně 8:3, muži zase tradičně po boji 8:7. Oba vítkovické celky kráčí sezonou prozatím neporaženy.

Třinec si z Vítkovic odvezl všechny body

Další z řady regionálních druholigových derby zápasů vyznělo výsledkově lépe pro hosty z Třince, kteří ve Vítkovicích dokázali otočit nepříznivý vývoj a vyhráli 3:2. Domácí fotbalisté po páté porážce v sezoně klesli na poslední příčku, tým trenéra Nečka se naopak i po devátém kole drží bod od první pozice.

Vozíčkář vytvořil český rekord. Nákladní Tatru táhnul přes 2,5 metru

Bronzový medailista světové soutěže handicapovaných kulturistů Daniel Minster ze Studénky utáhl v sobotu odpoledne v Ostravě na invalidním vozíku 11,5 tuny těžký nákladní automobil Tatra. Ta při rekordním pokusu popojela o 252 centimetrů. Jeho výkon tak byl zapsán do České knihy rekordů.

Ochlazování na 33 až 34 °C. Lékaři tak zachraňují mozkové buňky novorozenců

Jediným pracovištěm v Moravskoslezském kraji, které tuto metodu používá, je oddělení neonatologie Fakultní nemocnice Ostrava.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení