„Těmito hovory jsou tísňové linky blokovány a občan, který může akutně potřebovat profesionální pomoc, se tak nemusí ihned dovolat,“ uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Zlepšení přinesla právě bezplatná Zelená linka 800 199 922. Na ni již strážníci za dobu jejího fungování přijali přes sedm a půl tisíce oznámení. Většinou se jednalo o nefunkční veřejné osvětlení, černé skládky, poškozenou či neupravenou veřejnou zeleň, uhynulá nebo volně pobíhající zvířata, omezení sjízdnosti či schůdnosti komunikací, chybějící kanálová víka a poklopy, poškozené dopravní značení nebo závady na světelné signalizaci.

Na zelenou linku se obracejí také občané se žádostmi o radu týkající se nových dokladů, vyhlášek a nařízení města nebo postupu v tíživé situaci.

Zelená linka je v provozu nepřetržitě čtyřiadvacet hodin denně, občané ji využívají v denních i nočních hodinách. Nejvíce pak mezi osmou a desátou hodinou dopolední. Volají však i večer, kdy převládají telefonáty o závadách na veřejném osvětlení. Lidé často upozorňují i na problémy s parkováním.

Přestože je linka určena pro neurgentní oznámení, občas operátoři přijmou závažnou informaci určenou spíše tísňovým linkám. „V těchto případech je hovor neprodleně přepojen na příslušné pracoviště centra tísňového volání. Operátoři zelené linky a tísňových linek mají společné pracoviště,“ řekla Vojkovská.

Za dobu fungování volalo na zelenou linku ostravské městské policie více než sedm a půl tisíce lidí. Operátoři přijali na čtyři tisíce oznámení týkajících se nejrůznějších závad a poruch – veřejná zeleň, veřejné osvětlení, dopravní značení a podobně. Ve 2 090 případech se jednalo o černé skládky, vraky, uhynulá zvířata na komunikacích. Dalších 1250 volajících požadovalo různé rady a informace. Strážníci vyřídili i 230 jiných oznámení – přepojení na tísňovou linku, poděkování občanů.