VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zóny pro „čistá“ auta: kde má smysl je zavádět?

Ostrava - Kdo má staré auto, které příliš „čoudí“, se nedostane do některých částí města. To mají přinést takzvané nízkoemisní zóny. Už příští rok by měly začít platit v Klimkovicích.

25.3.2012 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

V Ostravě je registrováno 250 tisíc aut. Zhruba sedmdesát procent z nich je v provozu. Výfukové plyny, které vypouštějí, se podílejí na znečištění zdejšího ovzduší. Kdo má staré auto, které příliš „čoudí“, by mohl mít v budoucnu zakázán vjezd do některých částí města.

Zajistit by to měly takzvané nízkoemisní zóny, které by podle analýzy ministerstva životního prostředí pomohly vedle některých částí Ostravy i v dalších pěti městech v kraji.

„Jde o Opavu, Český Těšín, Třinec, Orlovou, Studénku, ale také části Ostravy širší část centra, Porubu a Svinov,“ uvedl už dříve ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Naopak v Krnově či Havířově by podle analýzy toto opatření smysl nemělo.

Už v příštím roce se zóny pro „čistá“ auta objeví například v lázeňském městě Klimkovice. Jejich zavedení schválila rada města už v únoru. Aby mohly začít platit, musí uplynout čtyřiadvacet měsíců, za které se s opatřením seznámí veřejnost. Emisní plaketa umístěná na skle automobilu bude ukazovat, jaké emise byly u vozu naměřeny.

Do města by měli být vpuštěni pouze řidiči se zelenou „nálepkou“. Výjimku ze zákona budou mít všichni ti, kdo v Klimkovicích bydlí, pracují, studují, dojíždí do zaměstnání nebo mají ve městě provozovnu. Výjimka se týká také zásobování, autobusů a vozů záchranných složek a návštěvníků lázní. Zákaz vjezdu tedy bude platit pouze pro ty, kteří Klimkovicemi jen projíždí.

Ostrava si před časem nechala zpracovat vlastní studii o efektivnosti nízkoemisních zón v brněnském Centru dopravního výzkumu. Podle náměstka ostravského primátora Aleše Boháče nemá smysl se zatím o zavedení nízkoemisních zón ve městě bavit, protože chybí takzvaná prováděcí vyhláška. Nezbytné je také dobudování dopravních infrastruktur, například Severního spoje či prodloužené Rudné. Kdyby s tímto Ostravě stát pomohl, podle Aleše Boháče by to samo o sobě prašnost ve městě snížilo.

„Pokud bychom zavedli nízkoemisní zóny teď, objízdné trasy by stejně vedly přes obydlené části města a neměly by tak žádný význam. Dokážu si představit zavedení zón, ale musíme mít vhodné alternativy objízdných tras,“ řekl náměstek Boháč. Dodal, že by bylo vhodnější, aby k opatření přistoupilo více měst v Moravskoslezkém kraji najednou. Pro obyvatele kraje by tak mělo větší smyl si emisní plakety pořídit.

 

Autor: Tereza Krumpholzová

25.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nová elektrická tříkolka zahájí svůj víkendový provoz při úklidu v Mariánských Horách a Hulvákách v neděli 27. srpna.

Při úklidu v ostravském obvodu bude pomáhat elektrická tříkolka

Ilustrační foto

Kuzma hlásí poslední volná místa. Máte zájem?

Tohle se občas ve fotbale stává, řekl Fillo o střetu s Vaškem

/RZHOVOR/ Trenér ostravského Baníku na něj už před zápasem jasně ukázal prstem. „Fillo je rozdílový hráč,“ řekl o výrazné postavě sobotního zápasu. 

Hledá se ztracená Etiopanka

Karviná – Po ztracené cizince pátrají od neděle místní policisté. Zmizení ženy z Etiopie nahlásila rodina z Kuvajtu, která je v Karviné na dovolené. 

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ostravský mobilní hospic Ondrášek získal akreditaci k výuce paliativní medicíny. Je prvním českým zařízením svého druhu, jež začne vzdělávat lékaře toužící pomáhat pacientům nejen při uzdravování, ale i při umírání.  

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Na likvidování následků nákazy afickým morem prasat se podílejí ode dneška i vojenští veterináři z Hlučína.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení