Za prvních osm měsíců v našem regionu zahynulo na silnicích 109 lidí, což je o 17 více než ve stejném období minulého roku. Těžká zranění utrpělo 453 lidí (o 79 více než vloni), lékaři ošetřili také 2714 lehce zraněných (+192). Celkem policisté zaznamenali 17 870 karambolů, což představuje pokles o 2261.

Proč se bourá Nejčastější příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy. „To znamená nedodržení bezpečnostní vzdálenosti. Nevěnování se plně řízení vozidla, nesprávné couvání a podobně,“ uvedl šéf krajské dopravní policie Jiří Zlý s tím, že takových havárií bylo letos 11 162. Jedna z nich se odehrála v polovině srpna v Karviné-Loukách. Rakušan sedící za volantem Renaultu z nezjištěných příčin vjel do protisměru, kde narazil do protijedoucích automobilů Škoda Favorit a VW Transporter. Viník zemřel, ve škodovce a transporteru utrpěli dva lidé lehčí poranění.

Na druhém místě v příčinách dopravních nehod je nedání přednosti v jízdě (2736). „To se týká především křižovatek a otáčení se na komunikaci,“ řekl Zlý, který jako odstrašující příklad uvedl neštěstí z počátku srpna, které se stalo na silnici I/58 ve Frenštátě pod Radhoštěm. „Řidič vozidla Škoda nerespektoval na křižovatce dopravní značku Dej přednost v jízdě. Následkem toho došlo ke střetu s vozidlem VW Golf jedoucím po hlavní komunikaci. Jeden člověk zemřel, tři utrpěli lehká zranění,“ popsal průběh Zlý.

Třetí nejčastější příčinou havárií je nepřiměřená rychlost (2083), která však mívá nejtragičtější následky. Potvrzuje to i červencová nehoda v Dlouhých Stráních na Bruntálsku. Řidič vozidla Ford Fiesta nepřizpůsobil rychlost, najel do kaluže a dostal smyk -aquaplaning. V protisměru se pak střetl s nákladním automobilem, který sjel za silnice a zastavil se až na břehu nádrže Slezská Harta. Motorista z fordu zemřel, muž z kamionu vyvázl s lehčím poraněním.

Pije se celý týden

Vrásky na čelech policistů dělá i další statistika týkající se jízdy pod vlivem alkoholu a počtu nehod zaviněných opilými řidiči. Za prvních osm měsíců letošního roku policisté evidovali 851 takových havárií, což je o téměř devět procent více než vloni. Extrémní byl zejména poslední prázdninový měsíc, kdy bouralo 137 alkoholem znavených řidičů. Ve srovnání se srpnem roku 2006 to znamená zvýšení o bezmála třicet procent.

Policisty vyděsil i další údaj týkající se alkoholových nehod v průběhu týdne. Zatímco vloni hazardéři popíjeli především od pátku do soboty, letos je to prakticky po celý týden. „Nejvíce se pije v úterý, ve středu je útlum a pak se to opět vrací, a to od čtvrtka až do neděle. To je velmi varující,“ řekl Zlý.

Ochránci zákona chtějí proti opilým řidičům pořádat častější akce, do kterých se zapojí nejen dopravní policisté, ale také příslušníci pořádkových sborů. Ti budou ve větší míře nasazování i do běžných silničních kontrol.

Policisté chtějí věnovat zvýšenou pozornost místům, kde často dochází k dopravním nehodám

Jedním z opatření, která by měla snížit nepříznivý vývoj dopravní nehodovosti, je věnování zvýšené pozornosti nebezpečným místům a úsekům. Těch je v bývalém Severomoravském kraji dvaaosmdesát. V samotném moravskoslezském regionu policie eviduje takových lokalit třiašedesát.

Text foto: OSUDOVÁ SEKUNDA. Na začátku mnohých vážných dopravních nehod je často chvilková nepozornost nebo podcenění situace. Ilustrační foto: Deník/Adolf Horsinka Text foto. Jeden z ostravských rizikových úseků se nachází na ulici Mariánskohorské od ulice Jirské po ulici Cihelní. Foto: Deník/Miroslav Kucej