Zloději přímo v obchodech vypijí alkohol nebo zkonzumují jídlo a obaly ukryjí v regálech nebo pohodí v uličkách. Poté se snaží nepozorovaně projít pokladním prostorem. Za ním jsou ale většinou zadrženi členy ochranky.

Vzhledem k tomu, že se škoda pohybuje v řádech deseti- či stokorun, hrozí nepoctivcům jen přestupkové řízení a pokuta. Pokud by ale ve zlodějnách pokračovali, mohli by být obviněni z trestného činu krádeže. A na ten zákon pamatuje až dvouletým žalářem. Rekordmanem je muž, který před časem v supermarketu v Moravské Ostravě vypil dvě půllitrové lahve hruškovice, které ředil džusem. Když jej ochranka později požádala, aby zboží za přibližně 230 korun zaplatil, jen se pousmál a prohlásil, že peníze nemá. Vychytralce si převzali přivolaní státní policisté, kteří záhy zjistili, že mají co do činění s nenapravitelným hříšníkem. Vzhledem k tomu, že dotyčný byl již za podobné činy trestán, čekalo jej obvinění z krádeže.

„Lidé berou nejrůznější věci. Měli jsme případy, kdy někdo vypil například dvě plechovková piva, další snědl oplatky nebo rohlíky, a za zboží nezaplatili,“ řekl mluvčí severomoravské policie Milan Klézl. K relativně drobným krádežím bývají často volání ostravští strážníci. „Mnohdy se jedná o bezdomovce. Často jsou opilí a pak tvrdí, že si nic nepamatují,“ řekla Kejdová s tím, že po zlodějích zůstávají v obchodech obaly od čokolád, prázdné láhve a další věci.

Nákupní střediska jsou vybavena kamerovými systémy, které zloděje pomáhají odhalovat. Podezřelá individua pozorně sledují také příslušníci bezpečnostních agentur. V drtivé většině případů však zasáhnou až ve chvíli, kdy člověk projde pokladnou, aniž by za zboží zaplatil.

„Čekáme na okamžik, až nakupující projde pokladnou,“ potvrdila mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková s tím, že samotná konzumace jídla v obchodě není zločin ani přestupek.

„Nakupování v našich obchodech není otázkou několika minut a zejména pro děti bývá únavné. Maminky jim proto dají něco na pití či jídlo a pak to ohlásí u pokladny. Děje se to poměrně často a je to zcela v pořádku. Jiná situace ale nastává u zákazníků, kteří chtějí projít bez úhrady. Zde již musíme zasáhnout,“ řekla Matoušková. Drobní zloději jsou jedním z problémů, které markety pravidelně řeší.