Úniky na tržbách z jízdného jsou v regionu problémem jen pro Ostravu. Ostravský dopravní podnik uvádí, že kvůli černým pasažérům každým rokem přijde o peníze, které by stačily například na nákup deseti nových autobusů.

Dopravní podnik v Ostravě čelí každoročnímu růstu počtu přistižených černých pasažérů i stále se zvyšující agresivitě v dopravních prostředcích. "Zaznamenáváme desítky případů fyzického napadení revizorů ročně," řekl mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht. Útoky jsou tak brutální, že stále více napadených kontrolorů končí v dlouhodobé pracovní neschopnosti.

Loni ostravští revizoři podle Albrechta přistihli bez platné jízdenky přes 85 tisíc cestujících, před před pěti lety jich bylo téměř 80 tisíc. Dopravní podnik se brání tím, že nabírá nové revizory, od ledna jich je o 16 procent více. Častěji přistupuje k hromadným kontrolním akcím, včetně nočních, ke kterým si přizve strážníky městské policie. "Přestože se díky tomu daří vymáhat více peněz, ztráty na tržbách se odhadují řádově v desítkách milionů korun," uvedl mluvčí.

S fyzickým napadením zaměstnance se setkala i skupina ČSAD Havířov, do které patří i ČSAD Frýdek-Místek a ČSAD Karviná. "Cestující zřejmě pod vlivem drog napadl před měsícem našeho řidiče ve Frýdku-Místku, ten musel být hospitalizován s otřesem mozku, ale to byl naštěstí ojedinělý případ. Trápí nás zcizování autobusů. Během posledního roku nám v Karviné ukradli dva autobusy, jedním z usvědčených pachatelů byl Polák," řekl šéf osobní dopravy skupiny Antonín Španěl.

Jeden uzamčený autobus si zloděj vypůjčil a svezl se s ním dva kilometry. "Našli jsme ho odstavený a neporušený, ale přijali jsme opatření, aby se tomu zabránilo, vozidla jsme proti krádežím pojistili," dodal. Podle Španěla problém černých pasažérů v dopravní skupině skončil zhruba před deseti lety, po zavedení nástupu pouze předními dveřmi.

Také cestující v Opavě mohou nastupovat do autobusů nebo trolejbusů pouze předními dveřmi. "Jsou pod kontrolou řidiče, máme ale i přepravní kontrolu, aby dav nezvlčel. Černých pasažérů je zanedbatelné množství, nejčastěji jde o propadlý měsíčník nebo zjistí, že si cestující místo plného jízdného koupí jen poloviční," řekl náměstek ředitele Městského dopravního podniku v Opavě Libor Pěčonka s tím, že opavský dopravní podnik ročně přepraví zhruba 14 milionů cestujících, loni na jízdném zaplatili 50,5 milionu korun.

Systém prodeje jízdenek přímo u řidiče si pochvaluje i mluvčí bruntálské radnice Jiří Ondrášek, který často používá bruntálskou městskou autobusovou dopravu. "Pasažér si zakoupí lístek za pětikorunu přímo u řidiče. Je to osvědčený systém, který dokáže jízdu načerno eliminovat i ve špičkách. Osobně jsem se s případem černého pasažéra v bruntálské MHD nikdy nesetkal," řekl.