Nečekaně prodloužený víkendový výlet popsala Eva Cieslarová. „V Horní Plané, kam jsme dojeli vlakem, jsme se nechali převézt s tím, že ve Frymburku se převozem vrátíme na levý břeh, ale nejezdí to,“ přiblížila. Místo plánovaných padesáti kilometrů museli najet sedmdesát. „Doufali jsme, že pojede aspoň malá loď, ale ta taky ještě stojí na břehu.

Svatý kopeček v Mikulově.
Rekordní návštěvnost Pálavy: více lidí zavítalo na Děvín i Svatý kopeček

Frymburský převozník Antonín Labaj chtěl Martu na hladinu spustit už před Velikonocemi, ale zatím to nejde: čeká na výjimku na plutí po Lipně (převoz má výkon nad 10 kW a bez povolení na vodu nesmí), a k té se vyjadřuje několik institucí: CHKO, městys Frymburk, Povodí Vltavy nebo Státní plavební správa.

Dostane se Marta na vodu? 

„Odbor životního prostředí nám pak na základě jejich vyjadřovaček uděluje výjimku, ale vzhledem ke covidové situaci na to mají dva měsíce. Doufali jsme, že se to stihne, ale nestihlo. Snad už příští víkend bude Marta na vodě,“ doufá.

Ani velký převoz Hraničář ještě není na hladině. Zatím stojí na špalcích v Lipně nad Vltavou, ve společnosti dvou tamních parníků. Dostal nové dno a čeká ho kompletace, provozní zkouška a technická kontrola, na vodě by mohl být ke konci dubna. „Měnilo se asi sto metrů čtverečních železa, všechno se muselo vypálit, vyřezat, vybrousit, pak certifikovaná firma navařila nové dno,“ přiblížil technické detaily převozník. Dodal, že oprava převozu vyjde zhruba na 1,5 milionu korun.

Kde se převáží?

Převozní prám hladinu Lipna brázdí zatím jen v Horní Plané (denně od 6.15 do 17.30). V Dolní Vltavici se rozjede 1. května, už 20. dubna by se měl rozjet převoz ve Frymburku. V létě funguje i malý cyklopřevoz (z Hrdoňova pod Svatý Tomáš).