Zdroj: Deník

Distanční výuku už si učitelé i studenti vyzkoušeli na jaře, kdy řádila první vlna koronaviru. Mnohé školy ale na nic nečekaly a hned poté se začaly preventivně chystat na to, že by se mohl scénář opakovat. Čelem se k tomu postavili také na Střední škole technické Opava.

„Příprava na případnou druhou vlnu začala ještě v červnu, kdy jsme se po zkušenostech z jara domluvili na jednotných komunikačních kanálech, ověřovali jsme jejich funkčnost a hlavně jsme se seznamovali s jejich používáním a využitím všech možností, které poskytují. Seznamování a učení pedagogů probíhalo i v září a vlastně i v říjnu, kdy kolegové na dílnách připravovali i výuku odborného výcviku online,“ popisuje ředitel školy Josef Vondál.

Vybavení k domácímu vzdělávání měla drtivá většina tamních studentů své. „Potíže měli jen jednotlivci, škola půjčila žákům asi deset tabletů,“ vypočítal Josef Vondál. Žádné další technologické pomůcky pořizovat nemuseli.

Ivo Vondrák.
Hejtman Vondrák opět poslem špatných zpráv. Situace v MS kraji se stále zhoršuje

„Z mého pohledu jsme výuku na dálku zvládli a především ji zvládli žáci, kteří se jí v naprosté většině účastnili. Jaký efekt to přinese, se dozvíme až při kontaktu se studenty, kdy se ukáže, jak nové učivo zvládli, jak mu porozuměli a zda umí nové poznatky použít,“ pokračuje.

Praktická výuka byla oříškem

Jak již z názvu tohoto vzdělávacího zařízení vyplývá, jde o školu s technickým zaměřením. Studuje se tady obor s maturitou, větší zastoupení však mají ty, na jejichž konci žáci získají výuční list. Neodmyslitelnou součástí je proto praktická výuka. A právě její zrušení bylo pro ředitele velkou ranou.

Studenti Střední školy technické Opava. Ilustrační foto.Zdroj: Archiv SŠT Opava

Český jazyk nebo matematika se na dálku vyučovat dá. Ale jak to udělat s odborným výcvikem elektrikářů, nástrojařů nebo obráběčů kovů?

„Učitelé odborných předmětů ke své výuce ve velké míře výpočetní techniku používají dlouhodobě, pro různé prezentace, videa, technické dokumentace, součásti a podobně. Oříškem byla praktická výuka, tedy odborný výcvik na dílnách. I tam se ale dařilo učitelům žáky seznamovat s technologiemi a pracovními postupy. Žádná výuka na dálku však nenahradí praktické zkušenosti a dovednosti,“ připomíná Josef Vondál.

Hřbitov v domovské obci Jilešovice. Vitásků zde leží nejvíce.
Lidé nezapomínají. Ve šlépějích sedminásobného ostravského vraha Ctirada Vitáska

Na střední školy a učiliště se všichni žáci vrátili v pondělí 7. prosince (pozn. red. od 25. listopadu už byli ve školách studenti závěrečných ročníků). A vyvstává otázka. Přijde třetí vlna? A pokud ano, budou v případě výuky na dálku na Střední škole technické Opava ještě něco vylepšovat?

„Systém byl funkční. Samozřejmě všichni se zdokonalujeme i s našimi žáky a stále objevujeme nové vychytávky. Hlavně však doufáme, že žádné další vlny takovéhoto rozsahu již nepřijdou a školy budou moci učit za přítomnosti žáků ve škole,“ věří Josef Vondál.