Loni záchranáři v celé republice ošetřili skoro milion pacientů. Do terénu sanitku vyslali více než milion sto tisíckrát. "Operátoři na středisku i záchranáři v terénu pracují pod neustálým stresem, v krátkém čase musí dělat závažná rozhodnutí a nesmí si dovolit udělat chybu," dodala Bothová.

Lidé celkem na linky záchranářů republice zavolali více než 1,7 milionkrát. Denně přitom průměrně operátoři přijmou až devět set hovorů.

Nyní navíc mají zdravotníci více práce kvůli pandemii koronaviru. Jen operační středisko jihomoravské záchranky mělo průměrně skoro o třetinu víc hovorů, než je běžné. Navíc všechny telefonáty trvaly déle. "Operátoři kladli volajícím více otázek, například zda pobývali v zahraničí, zda jsou v karanténě, zda byli v kontaktu s někým nakaženým. Také se změnily principy, podle nichž byli do nemocnic umísťováni pacienti, o to byla práce našeho dispečinku náročnější," vysvětlila Bothová.

Zdroj: ZZS JMK

Výjezdové skupiny pak čelily především velkému psychickému tlaku. Vyjížděly totiž k nakaženým pacientům. "Musely používat ochranné pomůcky, které snižují komfort při jejich práci. Pro výjezdy k lidem, u nichž hygienici označili riziko nákazy za vysoké, byl vyčleněn speciální biohazard tým. Naši zdravotníci byli také součástí odběrových týmů, kdy společně se zaměstnanci nemocnic vyjížděli na základě rozhodnutí hygieniků provádět stěry pacientům. Jednalo se o náročné období a chceme všem, kteří nás po tuto dobu podporovali, velmi poděkovat," dodala mluvčí.