V rozhovoru o merchandisingu odpovídal manažer pro komunikaci a vnější vztahy Baníku IGOR BRUZL, který v pozici člena představenstva odpovídá rovněž za tuto oblast, jež je součástí klubové image.

Blíží se první výročí otevření Fan shopu FC Baník Ostrava v centru města. Jak je klub s fungováním své prodejny spokojen?

Čas ukázal, že takovou prodejnu s fan produkty klub jako Baník ve městě mít prostě musí. Vnímáme pozitivní názory jak ze strany fanoušků, tak i od návštěvníků města. Jistě, pořád je co zlepšovat, ale věříme, že se nám podařilo vykročit správným směrem.

Zvykli si fanoušci na místo, kde si mohou baníkovské suvenýry koupit?

Věříme, že ano. Přesunuli jsme do centra spoustu dalších aktivit, jako předprodej lístků, prodej permanentek, autogramiády, aby fanoušci vzali Fan shop za svůj. Snad se to povedlo. Výhodná je i poloha obchodu na Kuřím rynku, ke kterému mají Ostraváci milý vztah. Myslím, že právě na něj obchod Baníku patří.

Splnilo fungování Fan shopu očekávání klubu?

V podstatě ano. Samozřejmě spokojeni nemůžeme být nikdy, na druhé straně tržby kolem Vánoc ukázaly, že fanoušci o naše zboží zájem mají. Víme, že je dál co zlepšovat, ale nejde vše udělat hned, jak se lidem často zdá. Také Baník je vázán dohodami o dodávkách zboží a podobně. Snažíme se ale chovat tržně a nemyslím si, že by bylo špatné přiznat, že jsme se hlavně v prvních měsících učili za provozu.

Přesto nelze očekávat, že by příjem z merchandisin­gových produktů znamenal pro rozpočet to, co je obvyklé u klubů v zahraničí.

Tak to ani náhodou. Nejen v západních zemích je běžné, že nákup hráčské hvězdy například pokryje prodej jeho originálních dresů. Kupní síla je v Německu, Itálii, Španělsku či Anglii daleko vyšší. Tam je běžné, že po nákupu velkém hvězdy se investice vrátí už při prodeji dresu. U nás taková situace zatím není, ale hrál tu třeba Václav Svěrkoš, hvězda to byla veliká, přesto víc než dresy s jeho jménem a číslem chtěli fanoušci mít na zádech například svou přezdívku. Jsme holt možná jiní, ale po necelém roce je na nějaké závěry brzy.

Řada fanoušků přesto může namítnout, že sortiment není tak široký jako jinde v Evropě.

Samozřejmě. Ale vše má svůj vývoj. V cizině se merchandisingu věnují řadu let, my jsme se na to vrhli v podstatě před rokem a půl. Třeba se hodně zlepší stav i v souvislosti s přesunem na nový fotbalový stadion. Kdybychom nevěřili, že se jednou budeme moci srovnávat s Partizanem Bělehrad, který prodá ročně dvanáct tisíc originálních dresů Kappa, tak bychom Fan shop nerozjeli.

Prozradíte, kolik například originálních dresů se prodalo přes Fan shop Baníku?

Není proč to tajit. Necelých čtyři sta během tohoto roku přes Fan shop i internetový obchod.

Dohady mezi fanoušky způsobil zákaz jiným subjektům prodávat věcí se značkou Baníku.

Ale to se přece nemůže nikdo divit … Klidně bychom mohli říct, že v některých nových smlouvách s partnery jsme vázáni povinností dbát na to, aby nedocházelo k porušování ochranné známky Baníku. A to je svatá pravda. Skutečností však navíc je, že dál chceme jít svou cestou a opravdu merchandisingové produkty distribuovat jen přes klub. Je to logické a naprosto běžné v cizině. Navíc fanoušci právě po srovnání se zahraničím volají, takže věříme, že tento krok chápou.

Znamená to, že fanoušci si nemohou pořídit jiné klubové produkty než z Fan shopu?

Dál budeme tolerovat věci, které si vyrobí ultras, a jejich výtěžek slouží čistě na financování choreografií, jak je to běžné i ve světě. Když si také malá skupinka fanoušků třeba ze Slušovic vyrobí svou šálu a nebude ji nabízet ve volném prodeji ani přes internet, tak i to akceptujeme. Ale rozhodně jsme striktně proti tomu, aby na značce Baníku profitoval třetí subjekt. To bychom byli špatní obchodníci, a hlavně bychom se vrátili o hezkých pár let zpátky.

Polemiku vzbudil i fakt, že se baníkovské produkty nebudou dál prodávat v prodejně Sára v Ostravě-Porubě.

Sára vyplňovala mezeru na trhu několik let, za což jejím provozovatelům patří dík. Při výrobě řady věcí jsme s nimi úzce spolupracovali, a pokračujeme v tom dále. Firma ale dostala od poloviny loňského roku od nás čas, aby baníkovské zboží doprodala, a dál už by to mělo být jen v naší režii. Platíme za ochrannou známku tak jako řada jiných firem, a proč by ji měl někdo jiný využívat?

Stánek prodejny Sára zmizel i z Bazalů.

To snad každý rozumně smýšlející fanoušek pochopí. Znovu opakuji, že Baník se v oblasti merchandisingu chce blížit Evropě a zobchodovat si své zboží sám. Je přece nemyslitelné, aby na stadionu prodával své produkty někdo jiný, nabízející navíc sortiment značek přímo konkurujících partnerům Baníku. Použiji klidně jedno přirovnání. To je asi takové, jako by na slavnostech pivovaru Ostravar měl svůj stánek třeba Radegast. Děláme teď maximum, aby běžný fanoušek na stadionu tuhle mezeru na trhu v blízké budoucnosti ani nepoznal…

Co s Fan shopem bude dál?

Víme, že sortiment je třeba dále vylepšovat a rozšiřovat, na druhé straně teď je naší strategií vyprodat nejdříve loňskou kolekci, jejíž zásoby jsou na skladě. Při původní objednávce jsme netušili, jaké počty kusů nabírat. A učíme se pořád. Pokusíme se doplňovat spotřební zboží, v němž nejsme limitováni dodávkou jiných subjektů. Fan shop tady pro fanoušky bude dále!