„Jsem unavena, rozhovory nebudu poskytovat, chci se soustředit na nedělní koncert a odpočívat, aby byl co nejlepší,“ údajně takto odmítla veškerý kontakt s médii žena, Vatikánem označená za čarodějnici a přezdívaná Sister Morphine – podle písničky svého bývalého milence Micka Jaggera ze skupiny Rolling Stones, s jejímiž členy kdysi prý prošla snad všemi možnými skandály a drogovými excesy.

Během jejího krátkého pobytu v Ostravě se vyrojily spekulace, že by mohla, podobně jako vloni Robert Plant, navštívit Beskydy. Leč nestalo se. Podle našich informací strávila zpěvačka celý den v hotelu. Vzhledem k tomu, že se stala vegetariánkou, takto přizpůsoben byl také její ostravský jídelníček. Obsahoval hodně ovoce, zeleniny, dietní sendviče a džusy.

Dusné nedělní počasí přineslo také otazníky. V jaké formě se objeví na Colours of Ostrava žena, která se dostala ze všech drogových závislostí v devadesátých letech minulého století? Právě od té doby zpívá písně Boba Dylana, Davida Bowieho, Patti Smith či Toma Waitse. Domnívám se, že elegantní dáma předčila všechna očekávání.

Po dvaadvacáté hodině se objevila na pódiu v bílých šatech a její koncert se nesl spíše v komornějším duchu, ale nadchl publikum, které zpěvačku odměnilo vřelým potleskem. A také se dočkalo legendární písně a jejího velkého někdejšího prvního hitu nazvaného As Tears Go By, kterou pro ni napsali Mick Jagger a Keith Richards z Rolling Stones. Bylo půvabné sledovat, jak si interpretka před každou písničkou nasadí své noblesní brýle, aby zkontrolovala playlist. Její drsný, ale charismatický hlas zněl příjemně. Marianne Faithfull působila během koncertu velmi uvolněně. Doprovázela ji tříčlenná kapela, jež pro většinu písní volila povětšinou akustické aranžmá. Když začala zpívat své baladické příběhy z dávné, ale i nedávné historie, vyslala do hlediště signál k tomu, aby obecenstvo začalo při její produkci tančit.

V průběhu vystoupení zazněla také píseň Crazy Love, kterou pro ni napsal Nick Cave. Koncert Marianne Faithfull, dnes šedesátileté zpěvačky, která vydala ve své kariéře přes dvě desítky alb, se stal důstojnou festivalovou tečkou.

Šestý ročník Colours of Ostrava přinesl celý maraton hudby mnoha žánrů. K vrcholům festivalu určitě řadím fantastický projev kamerunského jazzového génia Richarda Bony, který s obdivuhodnou lehkostí a hravostí předstupuje před publikum a úžasně se baví hraním. Trochu jinak se rovněž baví na koncertech Goran Bregovič & Wedding and Funeral Band, který i v dešti velmi oslovil publikum.

Od Gipsy Kings se čekal perfektní hudební projev, nespoutaná energie, kterou nestárnoucí romští muzikanti z Francie stále v sobě mají. Bajofondo Tango Club hráli rovněž znamenitě. Vyznavače rocku určitě přitáhla poslední den festivalu švédská poprocková formace Mando Diao.

Dramaturgie nově koncipované scény světových hvězd tiché hudby v evangelickém kostele nabídla řadu nádherných zážitků v podobě koncertů Djivana Gasparyana, Mariána Vargy a Moyzesova kvarteta, Yungchen Lhamo a dalších. Česká a slovenská hudební scéna nezůstala stranou a přinesla také hodně pozoruhodného. Za všechny jmenujme kapely Kryštof, Tata Bojs, Annu K, Marii Rottrovou, Pavola Hammela a Prúdy a mnoho dalších.

Šestý ročník festivalu Colours of Ostrava přinesl bohaté hudební menu. Uvidíme, jak se pořadatelům podaří nakrmit hladové hudební fanoušky příští rok.