V moravskoslezské metropoli si během letních týdnů dávají dostaveníčko umělci mnoha rozličných žánrů. Na Janáčkově konzervatoři v Ostravě se koná mezinárodní taneční workshop studentů a pedagogů z celého světa. Pozítří se tam také usídlí účastníci třetího ročníku mezinárodního festivalu Ostravské dny, které pořádá Ostravské Centrum nové hudby. A aby toho nebylo málo, na Janáčkově konzervatoři – ale nejenom tam – budou v příštím dnech také účinkovat domácí a zahraniční soubory v rámci festivalu Folklor bez hranic. Součástí Ostravských dnů bude řada pozoruhodných doprovodných akcí. Jednou z nich je výstava fotografií německého portrétisty Wolfganga Trägera v ostravském Domě umění, která byla zahájena už prvního srpna. Pozornost tohoto německého autora byla vždy zaměřena především na umělce hnutí Fluxus. Fotografoval je coby účastník performancí a výstav včetně jejich příprav, takže se postupně s nimi spřátelil a návštěvníci ostravské výstavy mohou posoudit, jak se mu podařilo zachytit objektivem nejenom Yoko Ono, Allana Kaprowa, Milana Knížáka, Ilju Kabanova, ale i další představitele hnutí Fluxus. Jak známo, představitelé tohoto hnutí, které vzniklo v polovině šedesátých let minulého století, se začali zabývat videoartem, happeningy, instalacemi, nonkonformními výstavami a hudebními produkcemi, tvorbou uměleckých objektů, ale také protestními mírovými akcemi, do nichž se zapojovala právě Yoko Ono. Jen pro zajímavost: byla to ona, která vydala v šedesátých letech knihu Grapefruit a v roce 1966 navštívila Londýn se svým dílkem Cut piece (což česky znamená ustřihnout kousek něčeho), kdy klečela na pódiu a diváci z ní mohli odstřihovat kousky ošacení.

Wolfgang Träger, letošní padesátník, vystudoval fotografii v Kolíně nad Rýnem a v posledních dvaceti letech zpracoval pro významný německý umělecký časopis Kunstforum přehlídky benátských Bienale, fotografoval také pro Der Spiegel, Freibord, The Villager a mnohé jiné časopisy.

„Po celou dobu, kdy jsem pracoval jako portrétní fotograf, jsem svým fotoaparátem lidi pozoroval. Pokusil jsem se dostat do jejich těsné blízkosti a pochopit jejich osobnost. Portrétování umělců byla pro mě vždy zvláštní výzva. Jde o mnohem více, než o pouhé snímání podob osobností a jejich činnosti. Kontakt s nimi předpokládá zahrnout do portrétu jejich osobitost, ale také charakter…,“ říká autor, který by se měl koncem srpna objevit také v Ostravě. A jak přistupuje k „mapování portrétů“ sám Wolfgang Träger?

„Hodně času musím před vlastním stiskem spouště věnovat získávání důvěry portrétovaných a vytvoření pohody v přítomnosti fotoaparátu. Teprve až toho dosáhnu, mohu se pokusit o pohled ,za člověka´, zjistit, co je jeho hnací silou. Děje se tak v oblasti, v níž nalézám pro svou práci mnoho témat, což představuje studium hry rysů, gest, ale v neposlední řadě také řeči těla,“ míní Wolfgang Träger.

„Uspořádání výstavy tohoto autora v naší galerii zapadá do dramaturgie festivalu Ostravské dny, tedy přehlídky nové hudby. Chtěli jsme právě touto přehlídkou v našem Domě umění v hlavní turistické sezoně nabídnout zájemcům malé ozvláštnění v podobě avantgardních uměleckých proudů současného světa,“ říká Petr Beránek, ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě.

A zatímco příznivci z řad soudobé hudby se už jistě netrpělivě těší, jak si ji v Ostravě dosytosti užijí, jejich taneční kolegové a kolegyně na mezinárodním workshopu už v těchto hodinách velice pečlivě připravují dvě závěrečná představení, což budou galavečery studentů, které se uskuteční 18. a 19. srpna. Široké veřejnosti, která má na oba večery bezplatný vstup, se chtějí prezentovat tím, co se za měsíc v moravskoslezské metropoli naučili.

Jak se zdá, Ostrava už dávno přestala být oním černým městem, a naopak v posledních letech se stává významným středoevropským kulturním centrem, což rozhodně není žádná nadsázka.