Pod názvem Silesia vystavuje od včerejška ve fotografické výstavní síni ostravské Fiducie přední japonský fotograf Takuya Tsukahara. Autor má blízký vztah k Polsku, kam pravidelně zajíždí a kde vystavuje.

Před sedmi lety se u našich severních sousedů tento stále vitální, letos sedmdesátiletý autor prezentoval sérií snímků s názvem Kaktusová fantazie, když ještě předtím zde vystavoval cyklus náboženských témat polských ikon s motivem madony. Sympatický Takuya Tsukahara oslnil svět před sedmnácti lety cyklem snímků Fantazie oceánu, aby v tematice fauny a flóry pokračoval.

„Když jsem poprvé uviděl obrovské kaktusy v Andách, doslově mě překvapil jejich ohromný vzrůst a nesmírná vitalita, s níž vévodí okolnímu světu. Ale když jsem zanedlouho poté spatřil ve vyprahlé pustině mrtvý obrovský kaktus, který musel „zemřít“ v tak těžkých přírodních podmínkách, přišla mi zvláštní a prapodivným způsobem až pěkná ona atmosféra přirozené smrti vzácné rostliny, aniž bych uvažoval jakkoliv cynicky,“ říká drobný Japonec, který si ještě před zahájením své ostravské výstavy pozorně prohlédl některé industriální památky moravskoslezské metropole. Měl k tomu samozřejmě pádný důvod.

Jeho současná ostravská výstava fotografií předkládá návštěvníkovi právě svět zašlých industriálních hal, hutí, šachet a výrobních budov v Polsku. Takuya Tsukahara dovede být nejenom pozorným reportérem a dokumentaristou, ale především fotografem, který umně povýšil své snímky na umělecká díla. Každá z jeho fotografií na současné výstavě v ostravské Fiducii je výsledkem hlubokých studií a reflexí, které také hodně vypovídají o jejich tvůrci. Tím je člověk, filozof, umělec s velmi citlivou duší, jemuž nejsou lhostejné problémy dnešního světa ekologie a který si zamiloval starý kontinent, kde nalézá nepřeberný zdroj inspirace pro svou každodenní práci.

Takuya Tsukahara absolvoval katedru fotografie na College of Art na Nihon University v Tokiu v roce 1959. Mnohokrát navštívil Polsko a Francii a před jedenácti lety dokončil sérii ikon Panny Marie, kdy také předal na audienci u Jana Pavla II. ve Vatikánu papeži portfolio polské madony.