V režii současného uměleckého šéfa tohoto souboru Ivana Krejčího. „Jde o hru, která vypráví o stvoření světa jako o (s)tvoření divadelní inscenace. Obojí může být ve výsledku stejně (ne)dokonalé,“ říkají inscenátoři představení, které se v Ostravě bude hrát v překladu Josefa Balvína, s hudbou Nikose Engonidise, v dramaturgii Tomáše Vůjtka.

Výtvarnicí scény a kostýmů je Lucie Loosová. Na jevišti se představí hostující Jan Fišar, dále René Šmotek, Alena Sasínová-Polarczyk, Tereza Dočkalová, Dana Fialková, Michal Moučka, Marek Cisovský a Josef Kaluža. Hra se dotýká svým tématem holocaustu Židů. Její autor George Tabori, který zemřel v loňském roce v Berlíně, se již v raném mládí toužil stát básníkem. Když mu ale otec vysvětlil, že v Maďarsku je víc básníků než čtenářů, dal na jeho radu a odjel do Berlína, aby získal praxi jako číšník a budoucí hoteliér.

„Nebyl bych Žid, kdyby mi to Němci nepřipomněli,“ napsal později o své tamní zkušenosti s nacismem.

V roce 1936 emigroval přes Vídeň a Prahu do Londýna a brzy získal britské občanství. Vstoupil do armády a působil jako válečný zpravodaj BBC na Blízkém východě. Od roku 1947 žil George Tabori v zámoří a úspěšně se živil psaním scénářů pro Hollywood. V roce 1969 se vrátil do Evropy a doslova šokoval diváky i kritiku svou vlastní dramatickou tvorbou. Odpolitizoval téma šoa (holocaustu) a přistoupil k němu s ironií a černým humorem (Mein Kampf, Goldbergovské variace), zároveň však ukázal Osvětim jako místo hrůzy, kde zlo páchají i ti, kteří jako oběti bojují o přežití (kanibalové). Divadlo se tak stává terapií, při níž se konflikty neustálým přehráváním zbavují své hrůznosti.

„Není možné vyrovnat se s minulostí, aniž bychom ji opět neprožili,“ říká George Tabori, jehož otec zahynul v Osvětimi. V tomto duchu se nese i poslední replika Goldbergovských variací.

Komorní scéna Aréna, jejíž dramaturgie a výborné inscenační výsledky v posledních letech přitahují stále větší pozornost nejenom teatrologů, ale široké veřejnosti, vsadila i na počátku letošního roku na velmi náročný titul, který je určen především pro vyzrálejší divadelní publikum.