Příběh je dostatečně známý: v puritánské Anglii si svobodní pánové bydlící v penzionu nesmějí domů přivádět dámské návštěvy. Co z toho vzejde, když nařízení poruší, o tom je celá hra. Má sice i poněkud hlubší myšlenkové roviny, moralista by našel i jakési morální apely v oblasti chování mužů k ženám, sloužícím pouze k uspokojování mužských fyziologických potřeb jako sexuální subjekty, to je ale vedlejší. Hlavní jsou komediální potenciál textu a herecké příležitosti.

Snad právě tyto dva faktory způsobily odklad premiéry. Hru začal zkoušet režisér Zdeněk Černín, k premiéře ji však musel dovést současný umělecký šéf Arény Ivan Krejčí. Moc času na to, aby naplno využil možností předlohy, režisér Krejčí neměl. A tak jen díky výborným hercům, kterými dnes Komorní scéna Aréna disponuje, se věc nakonec, i když ne úplně, podařila.

Inscenace má výborný začátek, na kterém se podepsala pohybová spolupráce Števa Capka a hudba Vlastíka Šmídy. Taneční pohyb herců na hudební podklad v rytmu tanga má patřičný humor, dobře uvádí diváka do atmosféry doby, společenského zařazení postav i tématu hry. Výtvarná spolupráce Marty Roszkopfové opět přinesla (chce se říci – jak jinak v případě této skvělé scénografky) patřičně vyřešenou scénu, na které je snad jen z režijního pohledu zbytečné hraní si s pomyslnou zdí mezi pokojem a vstupní halou penzionu. Ostatně tento prvek je i z jiného žánru a zbytečně diváka odvádí od děje.

Problémem je temporytmus inscenace. Téměř zběsilé tempo, které režisér nasadil hercům hned zpočátku, je nepřetržité a trvá příliš dlouho, takže bohužel přichází chvíle, které se v divadelním slangu říká „spadl řemen“. Okamžik přichází ve chvíli, kdy hlavní dění opouští Tereza Dočkalová, hrající Andělu.Výkon této herečky je tím nejpříjemnějším překvapením. Ne že by v předchozích inscenacích byla špatná, ale tady je výborná. Předchozí účinkování v rolích s dívčím pelem obohacuje o netušené rysy ženskosti a prozrazuje nemalý komediální talent.

Josef Kaluža, hrající Mulligana, doplácí na ono zběsilé tempo a ke konci inscenace mu docházejí síly. Vynikající kreaci předvádí Albert Čuba v roli Halibuta, jeho opilecká etuda, hraná s nadhledem, přesvědčuje o vnitřním vedení postavy a o vlastním intelektuálním zázemí, které tento herec skvěle využívá. Výraznou postavu vytvořila Dana Fialková. Její slečna Mossieová je přesně tou slídilkou ovládanou sexuální frustrací, jak pravděpodobně režisér chtěl. Ostatní epizodní role hrají Lucie Finková, Michal Čapka, Michal Moučka a René Šmotek. Ti, kteří znají herecký potenciál posledně vyjmenovaných, vědí, na co se mohou těšit. Všichni i z malých rolí těží maximum.

Penzion pro svobodné pány v Aréně by sice mohl být lepší, kdyby na něj bylo v přípravě více času. Ale i tak je to komedie, jaké nejsou na jiných scénách nejen v Ostravě často k vidění.