Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Birgus a Štreit vystavují v galerii Leica v New Yorku

Ostrava, New York - Dva naši známí fotografové se podělili s Moravskoslezským deníkem o své bezprostřední dojmy, které prožili v minulých dnech v zámoří, a potkali zajímavé osobnosti.

24.1.2009
SDÍLEJ:

Vladimír Birgus: Berlín, 1993Foto: Archiv

Pod názvem Europans (Czech Photography VIII) vystavují v současné době v prestižní galerii Leica v New Yorku své fotografie dva naši přední fotografové – Vladimír Birgus a Jindřich Štreit, kteří působí pedagogicky na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. To byl také důvod k následujícímu rozhovoru.

Čím se prezentuje každý z vás nyní v USA?

Vladimír Birgus: Celá výstava se jmenuje Evropané, ukazuje život různých částí Evropy viděný třemi fotografy různých generací.

Už nežijící Jindřich Marco vystavuje s námi fotografie z let 1945 až 1947, kdy fotografoval návrat lidí a běžného života do válkou zničených měst Berlína, Drážďan, Varšavy, Budapešti a dalších. Jindřich Štreit je zastoupen rozsáhlejším souborem syrových, ale přitom velmi lidských fotografií z vesnic u nás na Bruntálsku, ale také obdobnými snímky z několika evropských zemí. Já vystavuji starší černobílé snímky ze života u nás během sedmdesátých let minulého století , ale také více zobecňující snímky z Ruska, Nizozemska nebo Anglie. Nové fotografie jsou výrazně barevné a při jejich snaze zobecňovat určité situace a pocity není vlastně u nich důležité, kde vznikly.

Jindřich Štreit: Vystavuji především české fotografie a ty jsou doplněny o fotografie z Maďarska, Francie, Rakouska, Rumunska, Anglie a Polska. Jde o fotografie s humanistickým obsahem.

Co pro vás tato výstava v dosavadním uměleckém životě znamená?

Vladimír Birgus: New York je už od konce druhé světové války hlavním centrem umění včetně fotografie.

Existují tam nejvýznamnější muza, galerie, nakladatelství, reklamní studia, časopisy. Dostat se do známé Leica Gallery, v níž už vystavovali ti nejznámější autoři, jako Henri Cartier Bresson, Robert Capa, Georges Rodger, Werner Bischolf nebo Alex Webb.

Dostat se to takové zavedené galerie na Broadwayi není vůbec snadné.

Ale ředitelé a majitelé, manželé Deutschovi, mají skutečně zájem o českou fotografii, a prakticky každoročně jeden český výstavní soubor věnují české fotografii. Postupně představují tvorbu Viktora Koláře, Antonína Kratochvíla, měli i velkou skupinovou výstavu třiceti autorů. Na nás se obrátili asi před rokem a příliš nám nemluvili do sestavení výstavy ani katalogu. Ohlas výstavy i besedy, kterou vedl David Hrbek s Jindřichem Štreitem a se mnou, byl velmi dobrý. Přišlo a dlouho vydrželo mnoho známých osobností, třeba zpěvačka Suzanne Vega či filmový režisér Vojtěch Jasný.

Jindřich Štreit: Vystavovat v New Yorku a zvláštěv Leica Gallery je velmi důležité, prestižní a také zavazující. Je to galerie, která představuje především dokumentární fotografii a tak zde vystavují hlavně fotografové z agentury Magnum.

Jaký je zájem Američanů o současné fotografické umění, potažmo Evropanů?

Vladimír Birgus: Američané se obecně zajímají o fotografii intenzivněji než u nás.

V mnoha větších muzeích jsou ohromné reprezentativní sbírky fotografií.

O fotografii se děti učí už na mnoha středních školách, na dobré výstavy chodí davy lidí, vychází mnoho knih, v aukcích se některé fotografie prodávají za více než milion dolarů. Samozřejmě Američané se nejvíce zajímají hlavně o své klasiky – Steichena, Man Raye, Richarda Avedona, Sandy Skoglundovou, za jejichž práce jsou instituce i jednotlivci ochotni zaplatit závratné částky. Před časem byla pro americkou fotografii hlavním konkurentem tvorba německých fotografů z düsseldorfské školy, dnes zase mimořádnou pozornost vyvolávají fotografie z Číny nebo latinskoamerických zemí. Ale o české fotografii své ví relativně mnoho lidí, téměř každý zná tvorbu Josefa Sudka a Josefa Koudelky, mnozí obdivují současnou fotografii.

Ovšem proniknout do New Yorku je velice těžké a ten, komu se to podaří, už pravděpodobně bude něco znamenat i všude jinde.

Jindřich Štreit: Amerika je mladou zemí, a proto je fotografie vnímána jako rovnocenné umění společně s grafikou, malbou či sochou. Nikde není tolik fotografických galerií jako v tomto městě. Zájem Američanů o fotografii je veliký.

Přivezli jste si nějakou novou inspiraci ze zámoří?

Vladimír Birgus: Z New Yorku jich mám opravdu hodně.

Jindřich Štreit: New York je město nabité energií. Pro mě jsou největší inspirací lidé a na ty je New York opravdu bohatý. Je velikým potěšením a inspirací sledovat a zaznamenávat toto dění.

Autor: Břetislav Uhlář

24.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby 2017 v Ostravě. Na fotografii Lubomír Zaorálek, který přijel volit do Základní školy Jana Šoupala v Ostravě-Porubě.
14

OBRAZEM: Lídři krajské kandidátky ANO a ČSSD odvolili v pátek

Utkání 1. kola hokejové extraligy: HC Vítkovice Ridera - Aukro Berani Zlín, 8. září v Ostravě.

Špatná zpráva pro Vítkovice! Dej bude chybět až tři měsíce

Manželé Stromští: Volby vnímáme jako občanskou povinnost

Parlamentní volby odstartovaly v pátek ve 14 hodin. Ve Štěpánkovicích u toho nechyběl ani žokej Marek Stromský se svou manželkou Janou.  

Obránce Baníku Šindelář: Jaký je recept na Sigmu? Totální nasazení a důraz

/ROZHOVOR/ Stopera fotbalového Baníku Ostrava Martina Šindeláře čeká v pátek večer souboj proti nedávným spoluhráčům.

AKTUALIZUJEME

Havarované auto vjelo do kolejiště, tramvaje do Poruby neprojely

Dopravní komplikace způsobila v Ostravě nehoda dvou osobních automobilů na ulici 28. října v úseku nad Vodárnou.

FOTO: Ocel na připomínku obětí. Památníku požehnal i kněz z porubské farnosti

Materiál k výrobě pušek a tanků použili architekti David Kotek a Petr Kundrát k připomenutí obětí obou světových válek v Porubě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení