Už jenom týdny zbývají do zahájení čtyřiatřicátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj, který se uskuteční ve dnech 20. května až 9. června na sedmi místech Moravskoslezského kraje. Zájem o vstupenky na letošní ročník je značný.

Beznadějně vyprodaný je už zahajovací koncert, stejně jako vystoupení Magdaleny Kožené, ale i několik dalších koncertů.

Při mapování sólistů tohoto ročníku se dnes zastavíme u dvou ruských klavíristů, kterými jsou Irina Silivanova aMaximPuryžinskij. Na Májí se představí v sólových partech Poulencova Koncertu pro dva klavíry a orchestr, jenž se koná 3. června od 19.30 hodin v Domě kultury města Ostravy. Na programu jsou ještě dvě díla.

V ostravské premiéře zazní Symfonie č. 2 předčasně zesnulého skladatele Michala Zenkla, který po sobě zanechal dílo, které svědčí nejenom o jeho talentu, ale rozhodně by nemělo být zapomenuto. V závěru koncertu zazní kantáta Kytice Bohuslava Martinů pro sóla, dětský a smíšený sbor a orchestr.

V sólových pěveckých partech by se měli objevit na pódiu Andrea Čajová, Zuzana Dunajčanová, Peter Berger a Richard Švéda, dále účinkují Pražská komorní filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou, Ostravský dětský sbor (sbormistr Milan Chromík) a Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Milan Fiala). Apokud jde o klavírní sólisty: Irina Silivanova a Maxim Puryžinskij začali hrát jako klavírní duo před jedenácti lety. Oba v té době studovali na Čajkovského konzervatoři v Moskvě u Eleny Richter. Po získání třetí ceny v celoruské Tanějevově soutěži komorních souborů v roce 1999 zahájili svou společnou koncertní činnost. Později ještě absolvovali postgraduální studium pro komorní soubory ve třídě proslulého profesora Bodurjanského, jemuž duo přičítá mnoho ze svého úspěchu.

Další soutěžní úspěchy dua na sebe nedaly dlouho čekat: druhé místo 2002 v Římě, první místo o rok později v italské Caltanisettě, vítězství v klavírní soutěži v Jeseníku před čtyřmi lety a 3. cena v Mnichově v témže roce. Vloni získali oba instrumentalisté první cenu v mezinárodní soutěži pro dva klavíry v USA.

Na svých koncertních cestách, ať už jako duo nebo s orchestrem, zavítali do mnoha oblastí Ruska i do Evropy, Asie a USA. Jednou ze skladeb, které hrály při formování dua velkou roli, jsou Rachmaninovovy Symfonické tance. Toto dílo předurčilo další směr jejich hudebního vývoje. Často využívají symfonický žánr, jsou fascinováni strukturou a barevností orchestrálního repertoáru a Maxim aranžuje mnohé symfonické skladby pro dva klavíry. Jejich diskografie je odrazem jejich neobyčejné mnohostrannosti, zahrnuje hudbu Rachmaninova, Mozarta, Schuberta, Mendelssohna–Bartholdyho a Griega i cédéčko věnované symfonické hudbě ruských a evropských skladatelů upravené pro dva klavíry.